För mjukt skaft på drivern?

Här snackar vi allmänt om golf...
JohanO
Inlägg: 4
Blev medlem: 30 jun 2018, 16:37
Ort: Örebro

Hej! Jag spelade mycket golf på 90-talet, men slutade efter säsongen 1997. I år har jag satt igång igen. Jag har än så länge inte köpt nya klubbor och häromdagen provade jag att filma min sving. Jag upptäckte då att drivern fortfarande är väldigt böjd även efter bollträffen, och det är det som min fråga gäller. Ska det verkligen se ut som på bilden ovan eller borde jag skaffa mig en driver med hårdare skaft?
Bilagor
drive_small.png
drive_small.png (240.56 KiB) Visad 5162 gånger
joakim.pekkari
Inlägg: 789
Blev medlem: 07 jun 2017, 19:48
Ort: Lund
Kontakt:

JohanO skrev:Hej! Jag spelade mycket golf på 90-talet, men slutade efter säsongen 1997. I år har jag satt igång igen. Jag har än så länge inte köpt nya klubbor och häromdagen provade jag att filma min sving. Jag upptäckte då att drivern fortfarande är väldigt böjd även efter bollträffen, och det är det som min fråga gäller. Ska det verkligen se ut som på bilden ovan eller borde jag skaffa mig en driver med hårdare skaft?
Om du vill kolla upp det skulle inte jag gå på en bild ur en video då det kan bli en del intressanta optiska effekter där. Om du vill ta reda på vad som faktiskt händer kan du slå i en trackman eller flightscope hos din pro för att få faktiska nummer på det hela.

Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk
WITB 2021
TaylorMade SIM 9°
Titleist 917F3 13,5°
TaylorMade P790 UDI J2
Srixon Z 585 J3-J4, Z 785 J5, Z Forged J6-PW
Cleveland RTX 4 Raw 50, 54, 58
Scotty Cameron Studio Style Newport 2 / TM Spider X
Hcp: Scratch
Klubb: PGA Sweden National
JohanO
Inlägg: 4
Blev medlem: 30 jun 2018, 16:37
Ort: Örebro

Ok tack för svaret Joakim :)
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Precis som Joakim skrev så är det inte något att fästa sig vid.
Flex är känsla och inte prestation. Skaftprofil dvs. var skaftet är olika styvt och hur det påverkar de värden din sving/svinghastighet behöver .. är det du bör gå på.
Återigen, testa i TM på range så att du ser bollbanan. Det bästa av 2 världar och om du kan göra det utan kommentarer från en säljare, massive win!

Bild

Egon
Skriv svar