Kosttillskott för golfare

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Hej golfare,

jag tänkte höra om ni använder några kosttillskott och i så fall vilka och varför.
Anledningen är att jag blev kontaktad av ett företag som heter BetterYou och de har tagit fram ett kosttillskott som ska öka ditt mentala fokus. De vill rikta in sig till golfare och tror att deras produkt ska vara passande för golfare.

Jag själv har aldrig tagit några kosttillskott och är ganska negativt inställd till det hela så jag sa att jag ville prova produkten själv om de ska få annonsera på sajten. För jag vill kunna stå för vad alla annonsörer annonserar om på sajten.

Många golfare på touren verkar ju vara intresserade av kosttillskott, t.ex har ju Anna Nordqvist IsaGenix på kepsen och verkar använda deras produkter.

Jag tänkte ge det ett försök iallafall eftersom jag fick två burkar. Jag får avlägga rapporter här i tråden.
Det ska bli intressant att se om Igelkottstaggsvampsextrakt, litet tjockbladstextrakt, L-alfaglycerylfosforylkolin, kattklounkaria, fosfatidylserin, kronärtskocksextrakt, pryidoxinhydroklorid, cyanokobalamin gör att jag kommer sätta fler birdies och träffa fler greener. :D
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Det enda tillskott jag tar är järnbrustabletter eftersom jag inte äter kött och resorb när det är varmt ute. Just det, proteinpulver efter jag gymmat också. Det är ändå en del tillskott utan att jag tänker så mycket på det. Men jag vet att de tre har ett högt funktionellt värde för mig.

Men andra kosttillskott som de du beskriver för mentalt fokus är jag nog lika skeptiskt inställd som du så blir intressant att se din rapport.
Hcp: ~12
joakim.pekkari
Inlägg: 789
Blev medlem: 07 jun 2017, 19:48
Ort: Lund
Kontakt:

Har testat det mesta från mackor och vatten till energidricka, proteinbars och annat kul. I dagsläget kör jag en variant som passar mig väldigt bra, några flaskor vatten (såklart) och en shaker med Huel (https://se.huel.com/) som jag dricker efter 7-8 hål. Det ger mig en bra mättnadskänsla och framförallt en väldigt jämn nivå av energi, inga extrema toppar eller dalar! Käkar/dricker dessutom Huel till frukost och stundtals som ett slags mellanmål.
WITB 2021
TaylorMade SIM 9°
Titleist 917F3 13,5°
TaylorMade P790 UDI J2
Srixon Z 585 J3-J4, Z 785 J5, Z Forged J6-PW
Cleveland RTX 4 Raw 50, 54, 58
Scotty Cameron Studio Style Newport 2 / TM Spider X
Hcp: Scratch
Klubb: PGA Sweden National
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Sköt kosten bra utanför golfbanan och du har vad du behöver för att klara dig på banan. Självklart behöver du fylla på med energi men då behöver det inte vara något tillskott utan något som innehåller en bra typ av energi. För somliga är det banan, för andra korv och för en tredje en snickers.

Den dagen det faktiskt finns forskning som stödjer ett visst kosttillskott för golfare kan jag tänka mig att byta åsikt. Men det är så långt ifrån en sport som kommer behöva extra tillskott under utövandet du kan komma.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

MaxP skrev:Sköt kosten bra utanför golfbanan och du har vad du behöver för att klara dig på banan. Självklart behöver du fylla på med energi men då behöver det inte vara något tillskott utan något som innehåller en bra typ av energi. För somliga är det banan, för andra korv och för en tredje en snickers.

Den dagen det faktiskt finns forskning som stödjer ett visst kosttillskott för golfare kan jag tänka mig att byta åsikt. Men det är så långt ifrån en sport som kommer behöva extra tillskott under utövandet du kan komma.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Amen Bild jordnötssmör !!!!!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Spånade på det här för nån vecka sedan på en tävling. Jag köpte en vitamin well i kiosken och deklarerade för mina medspelare att min fokus nu skulle öka inför sista nio. ;)
Vi var rörande överens att om de tryckt ”chipenputt”, ”raka drivar” och ”puttmästare” på etiketterna så skulle de sälja som smör i kiosken. Inte för att någon tror på det utan för att det aldrig kan skada att... väl?

Egon
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Egon skrev:Spånade på det här för nån vecka sedan på en tävling. Jag köpte en vitamin well i kiosken och deklarerade för mina medspelare att min fokus nu skulle öka inför sista nio. ;)
Vi var rörande överens att om de tryckt ”chipenputt”, ”raka drivar” och ”puttmästare” på etiketterna så skulle de sälja som smör i kiosken. Inte för att någon tror på det utan för att det aldrig kan skada att... väl?

Egon

Ja det finns ju en som heter Under Par... :)

Det vore intressant att veta vad proffsen stoppar i sig.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
JonWol
Inlägg: 186
Blev medlem: 29 maj 2017, 20:04

Av egen erfarenhet kan jag bara säga att kosttillskott generellt är waste of time and money. Visst finns det studier som visar på att man bygger muskler lättare om man dricker proteindrinkar i samband med träning. Det stämmer alldeles säkert, men det finns många mer effektiva sätt att få i sig protein än att dricka en "shake".

Bönor, linser och andra vegetabiliska proteiner är de som kroppen lättast tar åt sig, och dessa är också fyllda med massa annat som kroppen har nytta av. När jag spelade hockey och tränade som mest så drack jag 2 proteinshakes om dagen, en efter gymmet på morgonen och en efter hockey träningen på kvällen. När jag slutade med hockeyn slutade jag också med proteindrinkar, men fortsatte att gymma, dock inte fullt lika många pass i veckan. Åt istället naturligt proteinfylld kost och först då började muskelmassan öka ordentligt. Det beror givetvis också på att det var mindre cardio i min träning än innan men inte helt och hållet enligt min mening.

Nu blev det här svaret väldigt långt men min poäng är följande: Kosttillskott kan inte ersätta en varierad kost.

Detta är också något som står på i princip vartenda kosttillskott du köper.
Vänsterspelare
Vallentuna GK
HCP: 17, 0 Start 2020: 17,2
WITB 2020:
Titleist 917 D3 9,5° (8,75°)
TM R15 FW-3 15°
TM R15 H 19°
TM M4 2018 5-PW 2° up
Mizuno S18 45°, Mizuno S5 50°, Cleveland RTX-3 55° och 60° - alla 2° up
Scotty Futura 6M
Användarens profilbild
Ringman
Inlägg: 107
Blev medlem: 09 dec 2014, 14:20

Kosttillskott är ett tillskott av det du inte får i dig via maten.
Använder själv lite tillskott i vardagen som tex Berocca på morgonen.
Proteinpulver efter gymmet.
Men inget på golfbanan.
Utan det är banan, choklad, mm smått å gott.

Skickat från min Samsung Note 8 via Tapatalk

Enannantanke
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 mar 2017, 04:58

joakim.pekkari skrev: 02 aug 2018, 13:47 Har testat det mesta från mackor och vatten till energidricka, proteinbars och annat kul. I dagsläget kör jag en variant som passar mig väldigt bra, några flaskor vatten (såklart) och en shaker med Huel (https://se.huel.com/) som jag dricker efter 7-8 hål. Det ger mig en bra mättnadskänsla och framförallt en väldigt jämn nivå av energi, inga extrema toppar eller dalar! Käkar/dricker dessutom Huel till frukost och stundtals som ett slags mellanmål.
Du har inte testat JimmyJoy/Plenny Shake eller vad de heter nu för tiden? Hur är Huels konsistens och smak?
Driver: G30
FW3: Ping i20
Hybrider 3 + 4: Ping i20
Järn: Sterling 5-PW
Wedgar: Wilson FG tour 50, 55, 60
Putter: Ping Anser 2
Hcp: 7,7 (8,2)
Skriv svar