Kosttillskott för golfare

Här snackar vi allmänt om golf...
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Egon skrev: 04 aug 2018, 13:20 Men men, för att svara MaxP lite bättre.
En dietist för idrottsmän (som golfare på elitnivå är) exkluderar inte tillskott. De är för bra för det. Så, det är bara att köpa vilket protein man vill och sen ta det som mellanmål. Tar man sen ett känt märke är man home free. Bars är som nyttogodis och energidryck är lite bättre än bara läsk.

Egon
Självklart är det givet för elitidrottsmän/kvinnor som behöver kräma ut allting och lite till ur sig. Olika personer kräver självklart olika tillskott beroende på levnadssätt och annat för att optimera sin prestation, men i mina ögon är det inget golfspecifikt. Precis som det som nämns i denna tråden inte är något specifikt för golfspelet utan mer "vanligt" tilltagna tillskott - i mina ögon.

Det jag menade - och jag bör nog omformulera frågan - är vilket tillskott det är som golfare så specifikt behöver på golfbanan alltså det som Johan nämner i trådstarten? Det är framförallt en fråga riktad till de som marknadsför specifika tillskott för exempelvis golfare som vi alla vet egentligen bara är skitsnack.
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Jag förstod nog vad du menade men ville trycka på att det är ett normalt tillstånd med att spela golf som vilken arbetsdag som helst.
Jag kan inte se att en bar från twinlab eller UnderPar gör någon skillnad. Att den ena nischas mot golf gör den inte bättre eller för den skull verkningslös. Jag tycker nog att du tar i lite men menade du bara Johan’s irrfärder i kostfjungeln så kanske du har rätt. :lol:

Jag fick googla lite...
Igelkottssvamp innehåller β-glucan polysaccharide .. och vad det sen ger för effekt på människor kan debatteras. Det finns även i dina havreflingor eller gröten så... lite onödigt är det kanske att köpa det dyrt.

Egon
Bojne
Inlägg: 3
Blev medlem: 11 feb 2017, 10:24

Läst igenom tråden och ser ett par saker jag måste belysa/nyansera. (Ber om ursäkt för långt inlägg)

Kosttillskott är just tillskott till kosten inte ersättning. Exempelvis finns det många studier som visar att tillväxt av muskelmassa främjas vid högt proteinintag. Livsmedelsverket rekommenderar 0,9 g protein per kilo kroppsvikt för en vanlig person medans en aktiv muskelbyggare försöker ligga på 2 g protein per kilo kroppsvikt. Det finns idag inga stöd för att mer än 2 g protein / kilo kroppsvikt skulle ge högre effekt. Dvs 4 g protein / kilo kroppsvikt ger ej bättre effekt än 2 g protein.
En person på 90 kg behöver därför få i sig 180 g protein per dag för att optimera sin muskeltillväxt. Detta innebär att personen behöver äta ca 7-8 kycklingfiléer per dag.
Proteinet i ett tillskott är inte bättre än kött men smidigare!
Kommer vi till vegetabiliska proteiner finns där fallgropar. Få är så kallade fullvärdiga (innehåller alla essentiella aminosyror, dvs aminosyror som kroppen inte kan tillverka själv. Man kan absolut vara vegan och få i sig fullvärdiga proteiner utan tillskott men de kräver mer planering.

Så, kosttillskott för golf.
Protein behövs förmodligen inte på golfbanan. Styrketränar man för att bli starkare/slå längre kan det för vissa vara bra men absolut inget behov under rundan. Förmodligen har detta ”golfkosttillskott” innehåll som främjar egenskaper man eftersträvar under en golfrunda. T.ex. focus, jämnt blodsocker etc. om det hjälper dig att skjuta ett bättre resultat? Kanske, kanske inte. Ökar du förutsättningarna om du äter tillskottet eller ett snickers? Förmodligen då en sockerkick alltid följs upp av ett sockerfall = sämre koncentration. Snarare pga att godiset är dåligt än att golfkosttillskottet är bra.

Hade du spelat bättre om du alltid spelade på en PRO V1 istället för att alltid spela på en NTX tour? Kanske, kanske inte. Men vill du optimera din chans väljer du nog trots allt en PRO V1.
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Bojne skrev: 09 aug 2018, 15:45 Läst igenom tråden och ser ett par saker jag måste belysa/nyansera. (Ber om ursäkt för långt inlägg)

Kosttillskott är just tillskott till kosten inte ersättning. Exempelvis finns det många studier som visar att tillväxt av muskelmassa främjas vid högt proteinintag. Livsmedelsverket rekommenderar 0,9 g protein per kilo kroppsvikt för en vanlig person medans en aktiv muskelbyggare försöker ligga på 2 g protein per kilo kroppsvikt. Det finns idag inga stöd för att mer än 2 g protein / kilo kroppsvikt skulle ge högre effekt. Dvs 4 g protein / kilo kroppsvikt ger ej bättre effekt än 2 g protein.
En person på 90 kg behöver därför få i sig 180 g protein per dag för att optimera sin muskeltillväxt. Detta innebär att personen behöver äta ca 7-8 kycklingfiléer per dag.
Proteinet i ett tillskott är inte bättre än kött men smidigare!
Kommer vi till vegetabiliska proteiner finns där fallgropar. Få är så kallade fullvärdiga (innehåller alla essentiella aminosyror, dvs aminosyror som kroppen inte kan tillverka själv. Man kan absolut vara vegan och få i sig fullvärdiga proteiner utan tillskott men de kräver mer planering.

Så, kosttillskott för golf.
Protein behövs förmodligen inte på golfbanan. Styrketränar man för att bli starkare/slå längre kan det för vissa vara bra men absolut inget behov under rundan. Förmodligen har detta ”golfkosttillskott” innehåll som främjar egenskaper man eftersträvar under en golfrunda. T.ex. focus, jämnt blodsocker etc. om det hjälper dig att skjuta ett bättre resultat? Kanske, kanske inte. Ökar du förutsättningarna om du äter tillskottet eller ett snickers? Förmodligen då en sockerkick alltid följs upp av ett sockerfall = sämre koncentration. Snarare pga att godiset är dåligt än att golfkosttillskottet är bra.

Hade du spelat bättre om du alltid spelade på en PRO V1 istället för att alltid spela på en NTX tour? Kanske, kanske inte. Men vill du optimera din chans väljer du nog trots allt en PRO V1.
Tack för ett bra inlägg! Jag resonerar likadant.
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Bra inlägg och en liten passus i debatten är vanligt sunt bondförbuft. Möjligen kan man länka det till husmoderliga kunskaper om mat och vilka näringsämnen som är bra.

Sockerhysterin med Lchf i spetsen är lika missledd som gymtrenden och alla tillhörande ”biggest looser tips”.
Det som enklast kan sammanfatta hela problemet är protein. Gymmare tänker Potein = muskler och orsaken till alla positiva effekter av lchf är den betydligt högre andelen protein.
Detta beror på att proteinet är en kameleont i vårt system. Det används till det som behövs och det kan man inte säga om fett och kolhydrater.
(Tänkte att jag inte skulle krångla till det... men lite förklaring kanske behövs!?)

Fett och kolhydrater är energi och överskott lagras i fett. Det kan inte användas till något annat. Logiken är solklar här... för mycket kolhydrater = fetma.
Fett används till energi men då det är lite svårare att omvandla blir logiken svårtolkad. Inte för mig dock... Fett är fett och vill enklast förbli just fett!
Protein är till för uppbyggnad av celler samtidigt som det kan användas som energi. Hur/var/när är behovsanpassat.

Enkelt: Protein is da shit och ser man till att få i sig det i rimlig eller lite övertalig mängd så är man home free på gymet, golfbanan eller på krogen.
Thats it.

Egon
Skriv svar