Har du skadat dig eller sett någon skadas på en golfbana?

Här snackar vi allmänt om golf...
The Swedish Golfer
Inlägg: 23
Blev medlem: 21 aug 2018, 19:51

Med tanke på alla gånger man hör fore och ser bollar swisha förbi och ex antal gånger man skyndat tillbaka i regn och åska är det förvånande att jag inte sett mer olyckor, som tur är!

Två gånger har jag blivit träffad av bollar:
1. Som 22-åring när jag stod något snett framför (10 m bort) min kompis som skulle slå in mot green och "shankar" en jär6a nästan 90 grader till höger och träffar min arm. Ett stort blåmärke och en värdefull läxa!

2. Som 34-åring, på baksida lår. Jag hörde inte något "fore" men spelpartnern tyckte sig ha hört det och en person kom fram och kollade läget. Stort blåmärke och en intensiv smärta som gick över snabbt.

Har aldrig sett någon spelpartner bli träffad men har varit oerhört nära några gånger. Senast förra sommaren kom en boll flygandes över green på Waxholm när min kompis skulle putta och missade med tre meter. Inte något "fore" ropades och ungdomarna såg något nervösa ut när min kompis började springa tillbaka mot tee 14 med puttern i hand.

Jag har gjort illa handleder när man träffat stenar och rötter, men inget allvarligt. Sett kompisar falla på leriga backar. Någon på Troxhammar blev träffad förra sommaren och det var allvarligt så personen fördes till sjukhuset, vet inte hur det gick.

Vad har ni upplevt?
Youtube: The Swedish Golfer Channel
Användarens profilbild
Ringman
Inlägg: 107
Blev medlem: 09 dec 2014, 14:20

Nä själv så har jag inte skadat mig på golfbanan.
Blivit träffad 3ggr på golfbanan men alltid efter nån har skrikit FORE.
En gång av min egna boll som kom tbx efter ett träd träff.
Men spelade en tävling för nåt år sedan och spelade med en kvinna som vart träffad av en boll i skallen.
Blod och ambulansfärd mot sjukhuset.
Och den personen som slog bollen skrek inte eller hann inte skrika. Han träffade tydligen ett träd och bollen for över till våran fairway.



Skickat från min Samsung Note 8 via Tapatalk

The Swedish Golfer
Inlägg: 23
Blev medlem: 21 aug 2018, 19:51

Var träffade bollen efter den tog i trädet och vände tillbaka? Har varit farligt nära några gånger vad gäller tillbakastuds från träd när man leker Phil Mickelson och ska gå för det mellan stammar :)
Youtube: The Swedish Golfer Channel
joakim.pekkari
Inlägg: 789
Blev medlem: 07 jun 2017, 19:48
Ort: Lund
Kontakt:

Har som tur är aldrig sett eller varit med om något värre än stukade handleder efter slag som tar i en rot eller sträckningar när man halkat till. Har lyckats hålla mig borta både från att träffa någon annan med en boll och att själv bli träffad, vilket jag är mycket tacksam för!
WITB 2021
TaylorMade SIM 9°
Titleist 917F3 13,5°
TaylorMade P790 UDI J2
Srixon Z 585 J3-J4, Z 785 J5, Z Forged J6-PW
Cleveland RTX 4 Raw 50, 54, 58
Scotty Cameron Studio Style Newport 2 / TM Spider X
Hcp: Scratch
Klubb: PGA Sweden National
Användarens profilbild
Ringman
Inlägg: 107
Blev medlem: 09 dec 2014, 14:20

The Swedish Golfer skrev:Var träffade bollen efter den tog i trädet och vände tillbaka? Har varit farligt nära några gånger vad gäller tillbakastuds från träd när man leker Phil Mickelson och ska gå för det mellan stammar :)
Haha ja jag fick den i magen.
Så det sitter kvar i huvudet än, så jag brukar fega nu istället å rulla ut den på fairway igen.

Skickat från min Samsung Note 8 via Tapatalk

MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

En god vän till mig lyckades med konststycket att duffa så hårt (i en rot dessutom) att han fick sig en spricka i ett av benen i handen.

Utöver det så vet jag faktiskt inte om jag har sett något allvarligare på banorna - inte ens en spelare som blivit träffad av en boll. Vilket känns lite konstigt med tanke på mängden tid jag spenderar på golfbanor....
Stoft
Inlägg: 36
Blev medlem: 13 jun 2017, 20:41
Ort: Östersund
Kontakt:

Blev träffad förra året på underarmen men klarade mig med en rejäl bula. Bollen innan ”smekte” våra huvuden. Skreks fore lite vagt första bollen men märkbart högre andra. Fick en öl på 19 som förlåt ;)
Mizuno MP-64
Användarens profilbild
Järn7
Inlägg: 158
Blev medlem: 15 dec 2016, 09:57

Har aldrig varit riktigt nära att träffa någon, men har skadat mig när jag slog igenom en grästuva så hårt att ledband/muskel gick sönder i vänster tumme. Under 1 1/2 år fick jag spela med basebollgrepp, för att minska belastningen på tummen. Sedan är ju ryggen stelopererad efter en allt för ensidig träning, samt "goda" förutsättningar för ryggproblem (hela släkten har problem med ryggen).
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Har aldrig blivit träffad men sett mången boll rulla förbi mig och någon flyga... i full fart.
En kompis hukade sig bakom vagn o bag efter ett ”fore” och var helt förstörd resten av rundan. Bollen studsade/rullade en meter bredvid och stannade 10m bakom.
Jag förstår det inte.. Hur kan man bli så rädd!? ... och hur kan man spela golf öht. om man är så spak för att bli träffad?

Egon
Zorro
Inlägg: 51
Blev medlem: 18 aug 2014, 10:28

Idag lyckades jag bli träffad av en boll, har aldrig hänt förut och aldrig sett någon bli träffad.
Hade gått fram för att kolla så det var tomt på green och när föregående boll gått av gick jag tillbaka mot mina medspelare och vinkade att det var fritt.
Han som slog hade drygt 200m till green och jag stod ca 50m snett framför och tittade rakt mot honom, var beredd ifall det skulle bli så snett att jag var i farozonen. Men när bollen kom gick det så snabbt att jag inte hann bestämma mig för vilket håll jag skulle röra mig, vred lite på kroppen och fick bollen rakt på överarmen. Brände till rätt bra men inte så farligt som jag hade trott det skulle vara, kunde gå rakt till min boll och slå den obehindrat. Lite öm och svullen just nu men ingen större skada skedd.
Skriv svar