Par 5 - Slag 2: ”Gå för det” eller spela taktiskt och ”Lay up”

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Idag gjorde jag birdie på 3/4 par femmor.

Första hade jag 166m in, J5 pang upp. På den andra så spelade jag klokt och gjorde en lay up, det var 215 till flaggan som stod svårt bakom en bunker så jag slog en J4 till greenkant och chip enputtade. Exakt samma sak på den tredje lay up med J4 när jag hade 215 kvar, chip enputt. Sista så bombade jag spoon 220 meter till flaggan. Den slutade i en bunker som jag hade problem med och det slutade med en bogey.

Så lay ups var så mycket bättre idag.
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

david.gustavsson skrev: 11 sep 2018, 11:17 En på detta forum välkänd golftränare lärde mig en gång att alltid gå för flagg på 2:a slaget, förutsatt att man ropar "Tiger-line" innan.
I 20% av fallen fungerar det ungefär var tredje gång, idiotsäkert! 8-)
hehehe...underbart!
Pär
Inlägg: 127
Blev medlem: 23 jul 2015, 09:20

Tycker ofta att när man ska gå för det så vet man att det krävs ett bra slag för att lyckas och då lyckas jag nästan alltid svinga mer med armarna och då når jag inte upp.
Dock brukar jag alltid när tillfälle ges "träna" på att gå för det så man blir mer bekväm med den typ av slag.
Hade man haft lite mer vett bakom sitt pannben hade man ju lagt upp sig varje gång, sällan jag bommar minst par när jag lägger upp mig på andra slaget.
The Swedish Golfer
Inlägg: 23
Blev medlem: 21 aug 2018, 19:51

En annan aspekt är att man allt för ofta - by default - väljer Driver som utslagsklubba även om man inte ämnar gå för det på 2.

Säg att du spelar en Par-5, 480 meter och flaggan är för dagen placerad precis bakom en bunker vilket gör att oavsett om du får på en 300 m driver så har du ändå 180 kvar till flagg. Dessa hål borde spelas hybrid - hybrid -weedge. Men eftersom alla andra i bollen kör driver dras man med och de ggr man hamnar i trubbel pga utslaget svär man över "varför" man inte bara la sig ut med en mkt enklare klubba. Detta kan ju såklart bero på hålet och att göra en "lay up" med hybrid kan på vissa hål vara klurigt, men ändå!
Youtube: The Swedish Golfer Channel
Användarens profilbild
Baagz
Inlägg: 6
Blev medlem: 20 feb 2016, 14:30

Jag är inte blyg för att lägga upp mig! I sommar har jag lagt upp mig så jag har 100-120 kvar. Mycket bättre resultat scoremässigt.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

The Swedish Golfer skrev:En annan aspekt är att man allt för ofta - by default - väljer Driver som utslagsklubba även om man inte ämnar gå för det på 2.

Säg att du spelar en Par-5, 480 meter och flaggan är för dagen placerad precis bakom en bunker vilket gör att oavsett om du får på en 300 m driver så har du ändå 180 kvar till flagg. Dessa hål borde spelas hybrid - hybrid -weedge. Men eftersom alla andra i bollen kör driver dras man med och de ggr man hamnar i trubbel pga utslaget svär man över "varför" man inte bara la sig ut med en mkt enklare klubba. Detta kan ju såklart bero på hålet och att göra en "lay up" med hybrid kan på vissa hål vara klurigt, men ändå!
Men om man kan slå 180 med skapligt snabbt stopp på bollen så kan man ju gå, även 200. Beror ju på spelarens kvalite och speltyp/bollbanan/spinn


Skickat från min iPad med Tapatalk
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Enannantanke
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 mar 2017, 04:58

Man bör också vara ödmjuk inför att man missar även med hybrider och andra "lättare" klubbor. Det är många parametrar som spelar in, det skiter sig alltid nånstans och det vet man först efteråt, det är meningslöst att i efterhand tänka "jag skulle ha" då man sällan ställer sig på tee med tanken "detta är det minst säkra alternativet, det kommer gå åt helvete". Tvärtom resonerar man sig fram till att det val man gör är det mest logiska ut ett risk/reward-perspektiv, och sen går det åt helvete. Valet är bra fel efter slaget. Man kan ha slagit 12 drivar perfekt, för att komma till ett hål där det gått åt skogen och tänka "klart jag inte skulle slagit driver, idiotjävel!"
Driver: G30
FW3: Ping i20
Hybrider 3 + 4: Ping i20
Järn: Sterling 5-PW
Wedgar: Wilson FG tour 50, 55, 60
Putter: Ping Anser 2
Hcp: 7,7 (8,2)
MacTS
Inlägg: 146
Blev medlem: 24 aug 2016, 08:48

Jag tror att det som gäller är att strunta i pressen att du "måste gå för det".
Jag spelar ofta med spelare som är något bättre än mig och framförallt slår dom lite (ibland mycket) längre. Någon gång har jag dragits med och försökt spela deras spel där det oftast gås för 2 på par 5:or..vilket oftast har slutat illa.
För mig har det oftast varit smartare att lägga upp. Dock så om jag har mindre än 200 m kvar och inga jättehinder på vägen så kan jag gå för det.
//Mac

I bagen:
Cobra F9 speedback driver (9 degree)
Taylormade M1 HL 3FW
Wilson FG M3 3 hybrid
Titleist 915H 4 hybrid
Cobra FlyZ+ 6-GW
Cleveland CBX 54, 58
Ping Anser 4 putter
Duffed'
Inlägg: 6
Blev medlem: 31 okt 2016, 12:43
Ort: Göteborg

The Swedish Golfer skrev:Så många par 5:or den senaste tiden där jag känt mig i det närmaste tvungen att gå för det med 190-210 meter kvar vilket är hybrid-avstånd för mig. Press från både medspelare och från mig själv. Banarkitektörerna har i regel satt ut de värsta bunkrarna och hinder runt just dessa greener. Men ens ego pushar på och man minns de få eaglar man gjort på olika par 5 hål och ser den perfekta bollbanan i huvudet. Ofta slutar det med bunkerbesök eller än värre och det kan sluta med en katastrofscore på hålet om det vill säg illa.

Över en säsong är jag säker på att jag skulle tjäna in en massa slag på att från 200 m slå fram mig med järn7 och ha en kortare chipp kvar. Men samtidigt ”lever” man ju för de där magiska långa slagen man fått till.

Har ni ändrat spelstrategi genom åren? Vilket är det bästa avståndet för er för att komma nära flagg av: 40 m, 50 m eller 60 m?
Om man bortser från arkitektur och hinder så säger statistiken att ju närmare du tar dig green på andra slaget, ju lägre blir scoren. Med det sagt så visst, om man kan limma sin wedge från 100m på flaggan konsekvent så gör det. Problemet är väl bara att vi inte gör det, lite som vi tror att vår driver flyger 20-30m längre än vad den i själva verket gör.
Personligen så ser jag ett andra slag som ett risk and reward slag, är det inget hinder i form av vatten eller ob tex så gör jag allt för att vara så nära greenen som möjligt på två slag. Det gäller ju även från tee, vad sätter man i spel med drivern?

Sent from my H4113 using Svensktgolfforum mobile app

Driver: Callaway XR - 9*
4wood: Callaway XR - 17*
Järn/DI Titleist tmb 3 - 20*
Järn: Titleist 714 CB 4-PW
Wedge: Callaway MD3 52/10, Titleist SM7 56/10M, Titleist SM7 60/12D
Putter: Odyssey white hot #1

Golf is fun!
Skriv svar