Hur långt slår du din drive?

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
StefanL
Inlägg: 755
Blev medlem: 17 feb 2016, 20:26
Ort: Ludvika
Kontakt:

EnFahlgren skrev:To infinity, and beyond!
Bara att hitta slicegluggen så finns det inget som kan stoppa den bollen!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Vänsterspelare
Hemmabana: Hagge GK
BanHcp: 12,6
RangeHcp: 2
SvingHcp: +1(enligt Stevvee)
Gamebook: Stefan Lundgren
Instagram: StefanLundgren
Instagram: StefanzGolf Tillsammas med Stevvee
https://www.youtube.com/c/StefanLundgren
Det är kul, men framförallt roligt!
Användarens profilbild
Sullanos
Inlägg: 149
Blev medlem: 25 nov 2016, 09:31
Ort: Västerås (Boden)
Kontakt:

Skulle gissa att min medellängd med drivern är kring 220 meter.
Spelar med en Tayormade M4, 10,5 grader med en Project X Black 5,5 skaft (mellan reg och stiff)


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: Cobra F9 Smoke 6,0
Fairwaywood/hybrid: Mizuno JPX 900
Järn: Callaway X Forged 18 (4-PW)
Wedge: TaylorMade Hi Toe 50 & 56
Putter Toulon
Boll: TP5x
Instagram: Sullanos
perz
Inlägg: 15
Blev medlem: 20 okt 2018, 22:11

Tog gröna kortet i juli och har bara hunnit med 7 st 9-hålsrundor sedan dess.

Men gjorde lite mätningar mha Gamebook senaste vändan, och låg då på 180-190 meter totalt med drivern på de hål jag mätte på. Carry kring 170 kanske.

Kör med Dormys nybörjarset från Spalding.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

P.T
Inlägg: 49
Blev medlem: 22 jan 2018, 18:39

Mina stats

Carry längd (trackman): ca 235m (225-245)

Svingar ca 106-108mph just nu, funderar på att testa den swingspeed trainer i vinter för att se om det ger något. Ganska jobbig entry ticket på ca 2.500kr dock

Klubba: 2006:a (tror jag) Cleveland XLS Hibore 9.5graders med något Fujikura stiffskaft. Klubbhuvudet ser ganska lustigt ut, som att 2/3 delar har gröpts ur på ovandelen.

Övrigt: var på Dormy igår för att börja sondera efter en ersättare. Krav för att motivera en 4-5.000kr är +10m och hålla mot högermissen bättre. Min typiska miss är lite för mycket höger, ingen slice dock. Kallar det "power fade". Hur som helst, provade TS2/TS3, M3, G400 max och Rouge. Var ganska ringrostig skall kanske tilläggas. Slog ca 7-8 bollar med respektive klubba och snittade runt 230-235 carry. Såg nada skillnad i resultat mellan klubborna, inte ens en tendens till att någon skulle gå rakare, mer höger eller vänster. Alla presterade på samma nivå och ingen som stack ut. Gillade väl också att slå med alla, enda som stack ut var toppen på Ping. Men inget jag inte kan leva med. Så var börjar man, kan ju inte gå in i en CF och vilja prova 8-10 modeller. Nästa gång tar jag med min egen för att jämföra mot den.

Stora frågan är ju hur mycket man kan få ut av en ny sticka plus att den är fittad efter mig?? det är väl dock en stående fråga för oss alla Tanken är annars att plocka t ex en begagnad 2017 Titleist 917, M2 eller dylikt för en 1.500-2.000kr bara för att förnya lite.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

P.T skrev: 12 nov 2018, 20:34 Mina stats

Carry längd (trackman): ca 235m (225-245)

Svingar ca 106-108mph just nu, funderar på att testa den swingspeed trainer i vinter för att se om det ger något. Ganska jobbig entry ticket på ca 2.500kr dock Bild

Klubba: 2006:a (tror jag) Cleveland XLS Hibore 9.5graders med något Fujikura stiffskaft. Klubbhuvudet ser ganska lustigt ut, som att 2/3 delar har gröpts ur på ovandelen.

Övrigt: var på Dormy igår för att börja sondera efter en ersättare. Krav för att motivera en 4-5.000kr är +10m och hålla mot högermissen bättre. Min typiska miss är lite för mycket höger, ingen slice dock. Kallar det "power fade". Hur som helst, provade TS2/TS3, M3, G400 max och Rouge. Var ganska ringrostig skall kanske tilläggas. Slog ca 7-8 bollar med respektive klubba och snittade runt 230-235 carry. Såg nada skillnad i resultat mellan klubborna, inte ens en tendens till att någon skulle gå rakare, mer höger eller vänster. Alla presterade på samma nivå och ingen som stack ut. Gillade väl också att slå med alla, enda som stack ut var toppen på Ping. Men inget jag inte kan leva med. Så var börjar man, kan ju inte gå in i en CF och vilja prova 8-10 modeller. Nästa gång tar jag med min egen för att jämföra mot den.

Stora frågan är ju hur mycket man kan få ut av en ny sticka plus att den är fittad efter mig?? det är väl dock en stående fråga för oss alla Bild Tanken är annars att plocka t ex en begagnad 2017 Titleist 917, M2 eller dylikt för en 1.500-2.000kr bara för att förnya lite.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Oavsett vilken sticka du har så kommer den inte kunna göra särskilt mycket åt hur du levererar klubban till bollen, vad tillverkarna än vill säga. Samma sak gäller ju kraften som överförs från klubba till boll genom träffen. Om en anpassad klubba kan göra att du träffar bollen bättre oftare (vilket mina egna erfarenheter säger mig) så kommer det ge dig lite extra, helt klart.
P.T
Inlägg: 49
Blev medlem: 22 jan 2018, 18:39

Tusan också... så det är med andra ord upp till spelaren att bli bättre. Fram med torrschampo och träna bollträff.

Min pro var inne på samma spår när jag frågade i somras, han trodde att en ny klubba kunde kanske göra någon meter men inte så mycket mer. Samma med skaft, han menade att det skaft jag har i min driver var också ett bra skaft och passar mig så inga underverk att förvänta där heller. Slutsatsen då var: öka i längd = öka swingspeed + bättre bollträff. Förbättra score (ta bort höger miss) = bättre bollträff, tydligen förklaras många av mina högermissar som en klack-fade som dels satte högerskruv i bollen och dels satte mer spinn i bollen jämfört med en träff i centrum.

Men om jag bara vill ha något nytt i bagen, hur fel kan tex en begagnad 917 D2 bli, allt utom skaft kan väl justeras i efterhand om det skulle behövas?

Max - såg nyss att du la upp någon 120utmaning, får spana in den och kanske ta rygg på det



Skickat från min iPhone med Tapatalk
rolf
Inlägg: 122
Blev medlem: 12 maj 2014, 17:30

I min krafts dagar vann jag en "slålångttävling "på La Canada, granne med Valderama i Spanien. Uppmätt längd 310 meter.
rolf
Inlägg: 122
Blev medlem: 12 maj 2014, 17:30

I min krafts dagar vann jag en "slålångttävling "på La Canada, granne med Valderama i Spanien. Uppmätt längd 310 meter.
Skendarn
Inlägg: 50
Blev medlem: 16 jun 2017, 13:51

Stod inne i Ullna hela förra vintern och kunde stå hela pass och bara bomba drivern. Snittade kanske runt 220 meter carry och det längsta jag fick iväg carry var 262. Brydde mig inte så mycket om hur snett jag slog utan bara hur långt. Minns första rundan på säsongen. Kungsängen queens. Var mer ute i skogen än på banan. Hade en enorm slice som det fick mig nästan hela sommaren och två lektioner att bli av med. Kände dock att jag började tappa längd ju längre säsongen gick och med en mer rak och säker drive.
Var inne i Ullna i söndags för första gången denna vintersäsong. Längsta carryn var 222m. Snittade kanske 210 carry. Slår ju rakt, men vafan! Har tappat enormt.
I bagen 2020
Driver: Cobra F9
FW3: Cobra F9
FW5: Callaway Rogue
H4: Cobra F7 22 grader
5-PW: TaylorMade P790
Wedgar: 50, 54, 58 Callaway MD4
Putter: Scotty Cameron Futura 6M
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Skendarn skrev: 26 nov 2018, 19:43 Stod inne i Ullna hela förra vintern och kunde stå hela pass och bara bomba drivern. Snittade kanske runt 220 meter carry och det längsta jag fick iväg carry var 262. Brydde mig inte så mycket om hur snett jag slog utan bara hur långt. Minns första rundan på säsongen. Kungsängen queens. Var mer ute i skogen än på banan. Hade en enorm slice som det fick mig nästan hela sommaren och två lektioner att bli av med. Kände dock att jag började tappa längd ju längre säsongen gick och med en mer rak och säker drive.
Var inne i Ullna i söndags för första gången denna vintersäsong. Längsta carryn var 222m. Snittade kanske 210 carry. Slår ju rakt, men vafan! Har tappat enormt.
Vad är det som mäter slaglängden i Ullna-tältet?
Skriv svar