Vad gör att man slår längre?

Här snackar vi allmänt om golf...
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Davva89 skrev: 23 sep 2018, 09:08 Tjenare. Har i år börjat grunna på vad det är som gör att vissa slår så långt? För att ta mig som exempel så slår jag min järn 9a ca 110M FRÅN GRÄS medans te.x Tiger Woods slår sin 160M från BUNKER. Jag ska inte jämföra mig med proffs men jag är ändå fundersam till detta med hur man slår längre. Är det bara att svinga så snabbt man kan och hoppas man slår bollen dit man vill? Spelar klubborna in? Vad gör ni för att slå längre?
Har försökt att öka sving hastighet men känner att jag slår bara halvdana slag då och många missar sitt mål.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Om du kan så prova att slå i en trackman. Där ser du alla värden som finns i stort sett och kan jämföra mot proffsen vad som skiljer mest. Det är oftast svinghastighet som är den största faktorn, men mycket annat spelar in. Här kan du se Rory:s siffror med driver: https://blog.trackmangolf.com/rory-mcil ... r-numbers/

Trackman har en bra blogg där man lära sig mycket. Men när man jämför sig med proffsen ska man komma ihåg att Marcus Kinhult var imponerad av hur långt Jason Day slog under The Open...
Hcp: ~12
Davva89
Inlägg: 38
Blev medlem: 31 aug 2017, 09:13

Får tacka för alla svar :) har sista tävlingen i helgen å sen blir det att på börja träningen inför nästa säsong :) ska försöka köra 2gånger i månaden på en inomhus range ca 1h från mig. Där har dom trackman så hoppas jag kan få lite svar där vad jag gör för fel. När jag spelade igår efter 1 veckas uppehåll så insåg jag att jag slår min järn 8 carry 130m och innan har det varit 115-120m. Dessa slag jag gjorde igår var i motvind så något måste jag gjort rätt för att få den så mycket längre :)

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

Klubbor
Järn: Callaway X Hot A-5
Järn: Callaway X Hot PRO 4-3
Hybrid: Callaway X Hot PRO 18°
Driver: Callaway Big Bertha Alpha 815 Double Black Diamond
Wedge: Solid Elite 56° Callaway X-series 52°
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1366
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Slog i en Trackman i helgen hos den lokala golfbutiken. Butiksägaren har varit tränare i 20 år och gav mig lite tips på hur jag kunde slå ner mer på bollen då jag i början hade en attackvinkel på -0.5 . Efter det slog jag korta järnen mycket bättre.

Ibland är det nyttigt att se data om sin sving.

Den vänstra delen är inte bara mina slag, utan visste inte hur man rensar vyn.


Bild


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Skriv svar