Vad gör att man slår längre?

Här snackar vi allmänt om golf...
Davva89
Inlägg: 38
Blev medlem: 31 aug 2017, 09:13

Tjenare. Har i år börjat grunna på vad det är som gör att vissa slår så långt? För att ta mig som exempel så slår jag min järn 9a ca 110M FRÅN GRÄS medans te.x Tiger Woods slår sin 160M från BUNKER. Jag ska inte jämföra mig med proffs men jag är ändå fundersam till detta med hur man slår längre. Är det bara att svinga så snabbt man kan och hoppas man slår bollen dit man vill? Spelar klubborna in? Vad gör ni för att slå längre?
Har försökt att öka sving hastighet men känner att jag slår bara halvdana slag då och många missar sitt mål.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

Klubbor
Järn: Callaway X Hot A-5
Järn: Callaway X Hot PRO 4-3
Hybrid: Callaway X Hot PRO 18°
Driver: Callaway Big Bertha Alpha 815 Double Black Diamond
Wedge: Solid Elite 56° Callaway X-series 52°
joakim.pekkari
Inlägg: 789
Blev medlem: 07 jun 2017, 19:48
Ort: Lund
Kontakt:

Svinghastighet och dynamisk loft. De flesta proffsen har väldigt låg dynamisk loft i kombination med hög klubbhastighet. De har mer eller mindre perfekta siffror för att maximera längd och spinn.

Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk

WITB 2021
TaylorMade SIM 9°
Titleist 917F3 13,5°
TaylorMade P790 UDI J2
Srixon Z 585 J3-J4, Z 785 J5, Z Forged J6-PW
Cleveland RTX 4 Raw 50, 54, 58
Scotty Cameron Studio Style Newport 2 / TM Spider X
Hcp: Scratch
Klubb: PGA Sweden National
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

joakim.pekkari skrev:Svinghastighet och dynamisk loft. De flesta proffsen har väldigt låg dynamisk loft i kombination med hög klubbhastighet. De har mer eller mindre perfekta siffror för att maximera längd och spinn.

Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk
Och en snuskigt bra smash ! = bollträff


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

stevvee skrev: 23 sep 2018, 12:16
joakim.pekkari skrev:Svinghastighet och dynamisk loft. De flesta proffsen har väldigt låg dynamisk loft i kombination med hög klubbhastighet. De har mer eller mindre perfekta siffror för att maximera längd och spinn.

Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk
Och en snuskigt bra smash = bollträff


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Fixat :P.
Hcp: ~12
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Som nämnts tidigare handlar det om impact-parametrar först och främst, därefter tittar du på svinghastighet. När det kommer till hastigheten är det till så mycket teknik. Enkelt beskriver så är hobbygolfare generellt dåliga på att använda kroppen/marken för att skapa kraft vilket ett proffs måste göra för att kunna konkurrera.
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

MaxP skrev: 24 sep 2018, 08:00 Som nämnts tidigare handlar det om impact-parametrar först och främst, därefter tittar du på svinghastighet. När det kommer till hastigheten är det till så mycket teknik. Enkelt beskriver så är hobbygolfare generellt dåliga på att använda kroppen/marken för att skapa kraft vilket ett proffs måste göra för att kunna konkurrera.
Och när hobbygolfaren upplever att han/hon svingar snabbare så går det egentligen långsammare. (iofs händer detta nog oftare när det gäller män)
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Davva89 skrev: 23 sep 2018, 09:08 Tjenare. Har i år börjat grunna på vad det är som gör att vissa slår så långt? För att ta mig som exempel så slår jag min järn 9a ca 110M FRÅN GRÄS medans te.x Tiger Woods slår sin 160M från BUNKER. Jag ska inte jämföra mig med proffs men jag är ändå fundersam till detta med hur man slår längre. Är det bara att svinga så snabbt man kan och hoppas man slår bollen dit man vill? Spelar klubborna in? Vad gör ni för att slå längre?
Har försökt att öka sving hastighet men känner att jag slår bara halvdana slag då och många missar sitt mål.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Men det var ett ganska extremt slag Tiger gjorde där också. Han är extrem med sin träff och svinghastighet på 120 mph eller något liknande med drivern.

Mer normalt på touren tror jag att de slår sin järnnia 140 meter. Har för mig att de slår en järnnia på hål 12 på augusta. Oftast ser man lite highlights från de där omänskliga proffsen, men kollar man snittet på tourerna är det inte lika extremt.
Hcp: ~12
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Tiger har dessutom högre loft på sina järnklubbor än de flesta andra proffsen vilket gör hans längder än mer imponerande.
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Sandstream skrev: 24 sep 2018, 09:25 Tiger har dessutom högre loft på sina järnklubbor än de flesta andra proffsen vilket gör hans längder än mer imponerande.
Rätt... iaf. om man får tro det som skrivs och hur han har specat sina klubbor historiskt.
Jag var lite impad av Mickelson i början på 00-talet och hans pm modell gjorda av Titleist hade 45* på Pw. Detta när andra set hade 48-49*!!!
Det riktigt hemska var att han egentligen hade närmare 43* och sen shaft-leanar han ner loftet ytterligare 8-10*. Allt för att hålla ner spinnen.

Tiger körde alltid sin spec med tippade x-stiff förr. Det plockade ner spinnen lite extra och därför behövdes lite högre loft. Hög VCoG hjälpte också till.
Utöver det är väl Tiger den spelare som har bäst spinnkontroll.
Titta på Mickelson som bara verkar ha ett läge på sina ”fullslag”.

Egon
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Svinghastighet är A och O.
Utrustning som ger bra bollbana och spinntal hjälper. Även swingpath påverkar mer än man tror. Titta på Stenson.. det verkar märkligt att han slår så långt med sina fw-woods men så kort (jämförelsevis) med driver. Inget märkligt alls. Han får bäst kontroll o hastighet när han slår ner på bollen och då får han inte ut allt av en driver.

Egon
Skriv svar