Hur köper du ditt medlemskap?
Postat: 15 nov 2018, 10:23
Jag arbetar ju till vardags som Marknadschef på GolfStar och mitt uppdrag är att skapa kommunikation som som lockar till köp. I det arbetet försöker jag hela tiden fördjupa mina kunskaper i marknadsföringspsykologi, beteende och trender.
Jag snöade igår in på teorier från en forskare vid Handelshögskolan i Stockholm som heter Erik Modig.
Han har skrivit en bok som heter Bang for the Buck som jag beställde och ska lusläsa så fort den kommit men jag snappade redan igår upp en del av den teorin genom att lyssna på poddar han medverkat i.
Han menar att hjärnan har 3 system som styr konsumentens val av köp och jag tyckte det skulle vara intressant att höra hur det kan appliceras på oss som golfare och hur vi köper vårt medlemskap. Samt förstå fördelningen på marknaden.
- Ett utvärderande
Det här systemet använder du som är mer rationellt lagd, du jämför medlemskap för medlemskap och räknar på hur du får mest golf för pengarna. Du är mån om att produkten är rätt för dig.
Du utvärderar alternativ och pris.
- Ett snabbtänkande
Det här systemet använder du som inte engagerar dig särskilt mycket i produkten eller företaget/klubben bakom produkten. Det är inte så viktigt eftersom du ända "bara ska spela golf". Du identifierar dig inte med varumärket/produkten.
Du köper det som är enklast att köpa och billigaste att köpa.
- Ett känslomässigt
Det här systemet använder du som tycker det är viktigt att det känns bra och att du kan stå för ditt val och att ditt val också uppfattas rätt bland familj och vänner. Det är viktigare att vänner är med i samma klubb som dig snarare än att det är billigt, eller det mest prisvärda.
Du väljer tillsammans med dina vänner.
Jag skickade ut frågan på Twitter igår med en omröstning och jag tänkte fortsätta på samma tema här så välj det alternativ som passar bäst in på dig och om du orkar får du gärna förklara hur du tänker.
Självklart kan din köp-process se helt annorlunda ut eller vara en mix av de tre ovan, skriv gärna ut i så fall.
Ser fram emot att se svaren!
Jag snöade igår in på teorier från en forskare vid Handelshögskolan i Stockholm som heter Erik Modig.
Han har skrivit en bok som heter Bang for the Buck som jag beställde och ska lusläsa så fort den kommit men jag snappade redan igår upp en del av den teorin genom att lyssna på poddar han medverkat i.
Han menar att hjärnan har 3 system som styr konsumentens val av köp och jag tyckte det skulle vara intressant att höra hur det kan appliceras på oss som golfare och hur vi köper vårt medlemskap. Samt förstå fördelningen på marknaden.
- Ett utvärderande
Det här systemet använder du som är mer rationellt lagd, du jämför medlemskap för medlemskap och räknar på hur du får mest golf för pengarna. Du är mån om att produkten är rätt för dig.
Du utvärderar alternativ och pris.
- Ett snabbtänkande
Det här systemet använder du som inte engagerar dig särskilt mycket i produkten eller företaget/klubben bakom produkten. Det är inte så viktigt eftersom du ända "bara ska spela golf". Du identifierar dig inte med varumärket/produkten.
Du köper det som är enklast att köpa och billigaste att köpa.
- Ett känslomässigt
Det här systemet använder du som tycker det är viktigt att det känns bra och att du kan stå för ditt val och att ditt val också uppfattas rätt bland familj och vänner. Det är viktigare att vänner är med i samma klubb som dig snarare än att det är billigt, eller det mest prisvärda.
Du väljer tillsammans med dina vänner.
Jag skickade ut frågan på Twitter igår med en omröstning och jag tänkte fortsätta på samma tema här så välj det alternativ som passar bäst in på dig och om du orkar får du gärna förklara hur du tänker.
Självklart kan din köp-process se helt annorlunda ut eller vara en mix av de tre ovan, skriv gärna ut i så fall.
Ser fram emot att se svaren!