Stjärnklassificering av golfbanor

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Precis som hotell har stjärnklassificering ska nu GolfStar "STAR-klassificera" sina banor och framförallt dess skötsel.

https://golfstar.se/blog/2019/02/07/stj ... ficering/
Det kanske inte är så många som vet om det men namnet GolfStar syftar till att göra golfen stjärnklassificerad.
Hela tanken när grundaren Tony tog fram namnet GolfStar var att alla banor skulle ha ett visst antal stjärnor.
Nu cirka 2,5 år efter att jag anställdes så lanserades äntligen idén.

Tror ni det här kan bli något för resterande av golf-sverige?
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

JohanAdministratör skrev: 08 feb 2019, 09:04 Precis som hotell har stjärnklassificering ska nu GolfStar "STAR-klassificera" sina banor och framförallt dess skötsel.

https://golfstar.se/blog/2019/02/07/stj ... ficering/
Det kanske inte är så många som vet om det men namnet GolfStar syftar till att göra golfen stjärnklassificerad.
Hela tanken när grundaren Tony tog fram namnet GolfStar var att alla banor skulle ha ett visst antal stjärnor.
Nu cirka 2,5 år efter att jag anställdes så lanserades äntligen idén.

Tror ni det här kan bli något för resterande av golf-sverige?
Jag gillar idén samtidigt som jag inte riktigt gillar den vilket kan låta lite tokigt.
Någon sorts klassificering känns rimligt, jag tror att många golfare idag använder priset som ett sådant (vilket är ganska naturligt) som i så mycket annat. Samtidigt är ju en golfbana en levande varelse så att säga och det som gäller denna vecka kanske inte gäller nästa och så vidare. Mycket av det ligger ju utanför kontrollen av någon mer än vem det nu är som stödjer väder, växtmåner och annat.
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Det enda som kan komma emellan att följa skötsel-klassificering lär ju vara pengar och väder.
Om anläggningen inte har pengar att betala någon att flytta tees, hålkoppar och allt annat så funkar det inte.
Om vädret gjort att det endast finns gräs på ett visst ställe på green kan man inte flytta hålkoppen till någon annanstans.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Alltid positivt när företag redovisar för sina kunder vilka krav de ställer på sina produkter/tjänster :)

I det här fallet ser jag det kanske mer som ett internt regelverk för hur banorna ska skötas och det har inte så mycket med spelarens upplevelse att göra.
För mig som lekman på banskötsel känns det som att vilken banägare som helst kan sköta sin bana enligt schemat för 4 stjärnor men trots det ha en riktig skitbana.

Ett steg i rätt riktning men personligen hade jag hellre sett en klassificering som kombinerade banans skick, layout och klubbens helhetsintryck.
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Tycker väll det kan vara klokt men tyckte inte stjärnorna stämde överens med kvaliten på banan. Kyssinge ex var ju ingen höjdare någonstans förra året och jag vet en 3 stjärnig bana som gjorde åttor runt kyssinge i kvalite just pga att den banan står emot uttorkning riktigt bra osv. Så i mina ögon föll systemet för jag vet inte vad det är till för isåfall.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Pär
Inlägg: 127
Blev medlem: 23 jul 2015, 09:20

På tal om golfstar. Ska upp till Sthlm i maj och kommer förhoppningsvis klämma in en runda. Vilken golfstar bana rekommenderad mest. Vi kommer utgå från Liljeholmen
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Pär skrev:På tal om golfstar. Ska upp till Sthlm i maj och kommer förhoppningsvis klämma in en runda. Vilken golfstar bana rekommenderad mest. Vi kommer utgå från Liljeholmen
Ett tips är att köpa ett medlemskap i cloudgolf.se för 295kr då ingår en eftermiddagsrunda och då skulle jag rekommendera Lindö Dal.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Skriv svar