(O)Gräs-tuvor

Här snackar vi allmänt om golf...
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Vi spelar ju knappast på perfekta banor i Sverige och det får man leva med, men det finns en sak som jag inte vet hur jag ska hantera i spelet p.g.a. det och undrade om någon har tips?

Det handlar om spelet runt green och chippar. Ibland (på tävling i lördags tre ggr och tre tappade slag) så hamnar bollen precis vid en en grop i gräset med en tjock stenhård grästuva precis bakom bollen. Alltså, när man chippar måste man slå igenom tuvan för att komma åt bollen. Det som händer för mig är att klubban i stort sett studsar/tappar all fart på tuvan och det går inte att komma åt bollen. Är det tjock ruff är det inte samma problem. Någon som känner igen detta?

Och ja, att träffa green löser problemet :roll: .
Hcp: ~12
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Niklas skrev:Vi spelar ju knappast på perfekta banor i Sverige och det får man leva med, men det finns en sak som jag inte vet hur jag ska hantera i spelet p.g.a. det och undrade om någon har tips?

Det handlar om spelet runt green och chippar. Ibland (på tävling i lördags tre ggr och tre tappade slag) så hamnar bollen precis vid en en grop i gräset med en tjock stenhård grästuva precis bakom bollen. Alltså, när man chippar måste man slå igenom tuvan för att komma åt bollen. Det som händer för mig är att klubban i stort sett studsar/tappar all fart på tuvan och det går inte att komma åt bollen. Är det tjock ruff är det inte samma problem. Någon som känner igen detta?

Och ja, att träffa green löser problemet :roll: .

Det beror helt på situation måste jag säga. Allt handlar om hur mycket green jag har och hur långt bort flaggan står. Finns det något innan som kan bromsa eller ej. Jag kan använda putter,60,50,P,7 i sådana situationer. Ibland försöker jag bara skapa rull på bollen eller så försöker jag komma brant till bollen och knacka fram den genom att hugga ner på bollen. Och ibland bara slå som vanligt. Allt beror på hur djupt det är,hur stort hålet är, hur ser det ut efter hålet osv.

Men frågan är, är det verkligen det du behöver koncentrera dig på ? Alltså är det verkligen fokus på den situationen eller kanske är det att leka mer runt green och bli mer lösningsorienterad som är nyckeln. Oftast om du lattjar runt i olika situationer när du tränar och inte alltid tränar på perfekta lägen så kommer du även ha olika lösningar när situationer uppstår.
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Niklas skrev: 10 jun 2019, 07:38 Vi spelar ju knappast på perfekta banor i Sverige och det får man leva med, men det finns en sak som jag inte vet hur jag ska hantera i spelet p.g.a. det och undrade om någon har tips?

Det handlar om spelet runt green och chippar. Ibland (på tävling i lördags tre ggr och tre tappade slag) så hamnar bollen precis vid en en grop i gräset med en tjock stenhård grästuva precis bakom bollen. Alltså, när man chippar måste man slå igenom tuvan för att komma åt bollen. Det som händer för mig är att klubban i stort sett studsar/tappar all fart på tuvan och det går inte att komma åt bollen. Är det tjock ruff är det inte samma problem. Någon som känner igen detta?

Och ja, att träffa green löser problemet :roll: .
Inget helt ovanligt läge men oftast blir det problem om vi försöker lösa det med ett vanligt slag. Ställ dig på övningsfältet och prova dig fram för vad du behöver göra i ett sånt specialläge.
Skriv svar