One plane swing diskussion

Här snackar vi allmänt om golf...
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Niklas skrev: 02 jul 2019, 07:16 https://www.planetruthgolf.com/about-pt/

Bilden på de två olika svingarna den här sidan sammanfattar vad jag är ute efter på ett bra sätt.

I det de kallar Two Plane swing här, hur många amatörer lyckas gå från bild 3 till 4? Jag klarar iaf inte av det alls. Iaf inte att repetera. Jim Furyk gör ju det iofs väldigt bra, men han har ju lite talang.

Det måste ändå vara enklare att komma i pos. 4 i båda bildserier från det som de kallar One Plane swing?
Jag förstår hur du menar och visst är det en intressant fundering och teorin gillar jag. Jim Hardy är starten sen skulle jag rekommendera dig att kola in BioSwing Dynamics där Mike Adams och EA Tischler gör/gjort ett grymt jobb. Där kommer vi dessutom in i de stora frågorna, hur påverkar kroppens förutsättningar golfsvingen?

Ta det från någon som jobbar med golfare varje dag, ingen av one plane eller two plane är enklast för någon golfare, en av dem passar den ena bättre och vice versa. Vi skulle också kunna ta bilderna du hänvisar till och fråga oss, är det en position vi vill komma till? Ja, det är mycket och det är extremt intressant. Det du söker med en enklare att upprepa-rörelse förstår jag. Inte för att vara negativ men bästa sättet att hitta den är att träna och gärna tillsammans med en kvalificerad tränare för att göra jobbet som krävs.
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Niklas skrev:
stevvee skrev: 02 jul 2019, 07:06
Vad är en perfekt sving ?

Låter inte som din sving kanske är det stora problemet utan att du inte kan kontrollera din sving och då pratar jag både spår och blad.
https://www.youtube.com/watch?v=lHOJLIRY4UQ

Alltså, det som är svårt för mig är vändningen i baksvingen, där han drar klubban väldigt mycket uppåt, sen släpper höger armbåge ner till höften och kommer rätt till bollen. Alltså, hur proffsen kommer in i "the slot" (svenskt uttryck?) är väl det jag syftar på när jag skriver perfekt sving.

Men om jag har svårt att kontrollera min sving så är väl ändå min sving problemet? Förstod inte riktigt. Men jag syftar inte bara på att jag har problem med detta, utan det är ju nästan alla amatörer.
Det jag syftar på är att din rörelse kanske inte alltid är det stora problemet utan att du ex inte kan kontrollera bladet till din rörelse. Eller att du kanske inte ens förstår din egna rörelse.

Säg att du svingar utifrån och in, så skall du försöka matcha bladet med spåret för att få en skapligt rak bollbana. Men vet man inte hur man svingar spåret så kommer det vara svårt att matcha bladet.

Ex är när jag slår en ”slice” så är jag fortfarande inifrån och ut men har ett öppet blad i förhållande till spåret. Försöker jag då komma ännu mer inifrån så förvärrar jag det bara såklart.

Jag har lagt mycket tid på att försöka svinga ”rätt” men efter att jag började jobba med coach så har jag istället lärt mig att kontrollera min sving och gör det rätt bra.
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Beställde Jim Hardys bok nu. Läste lite recensioner på amazon och då den verkar gå igenom de båda olika svingarna kan det bli lite intressant läsning i sommar.

Jag kommer inte försöka mig på något helt nytt själv, utan tränare, men ska prova lite mer på rangen med en flackare baksving som fick in mig på dessa tankar.
Hcp: ~12
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Är det något som är applicerbart på pitchslag då? Här finns det noll intresse av att slå långt, endast konsekvent och rakt. Eller halvsvingar?
Hcp: ~12
Skriv svar