50 poäng i greensome!

Här snackar vi allmänt om golf...
Harry
Inlägg: 200
Blev medlem: 13 apr 2017, 10:39

Ingen idé att som låghcp spela partävlingar med andra låghcp och tro man ska kunna vinna. Är faktiskt förvånad över att partävlingar har så pass många startande när man vet vad som krävs för att vinna.
SDahlgren
Inlägg: 35
Blev medlem: 25 maj 2017, 10:35

Sandstream skrev:
SDahlgren skrev: 12 jul 2019, 20:27 Spelade samma tävling och är lika fundersam som du för 76slag i greensome med 2st 18? Handicapare är ett helt galet bra resultat. Men när vi gick ut dag 2 så pratade vi med startern/Marshall och han sa att dom hade kollat upp hcp höjningar, frågat och kollat markör bollen m.m så mycket som dom hade kunnat.
Nu kan det ju vara så att de spelade sin livs golf men en del har ju satt i system att fuska med sitt hcp och låta det ligga högt för att vinna tävlingar med bra priser.

Lösningen kanske är att sänka folk rejält när de vinner den här typen av tävlingar. Vet inte exakt hur det skulle gå till med det borde inte vara omöjligt.
Ja precis omöjligt att säga hur det var. En lösning när det är bra priser är ju att sätta en högsta gräns med kanske 10 extraslag för att slippa just det myglet. Men då förstör man iofs för dom som inte myglar. Eller så får man olika hcp grupper. Tråkigt är det iaf när det blir sådana fantasiresultat pga att man har högt handikapp.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: TM M1 10,5gr
Fw3:TM M1 15gr
Fw5: TM M1 19gr
Järn:4-P Titleist ap2 714
Wedgar: vokey SM7 50gr, 54gr, 58gr
Putter: Scotty Cameron California montery
Hcp:10,6
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Det man kan konstatera är att de flesta klubbarna inte verkar bry sig så mycket för det här måste ju ha varit ett problem under många år...


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
JonWol
Inlägg: 186
Blev medlem: 29 maj 2017, 20:04

Vi hade ett gäng i en 4-manna Scramble som blev diskade i efterhand på KGC ifjol på grund av hcp-mygel. Men många klubbar drar sig nog för att ta tag i problemen när man går på knäna ekonomiskt och inte vågar ta ställning.

Sen är det ju svårt att veta om det myglas eller inte, men en lösning på problemet generellt hade ju varit att tvinga alla spelare att regga varje rond. Detta är dock fruktansvärt svårt att genomföra och svårt att kontrollera dessutom.
Vänsterspelare
Vallentuna GK
HCP: 17, 0 Start 2020: 17,2
WITB 2020:
Titleist 917 D3 9,5° (8,75°)
TM R15 FW-3 15°
TM R15 H 19°
TM M4 2018 5-PW 2° up
Mizuno S18 45°, Mizuno S5 50°, Cleveland RTX-3 55° och 60° - alla 2° up
Scotty Futura 6M
ricky
Inlägg: 161
Blev medlem: 03 jul 2014, 19:34

Spelade en 4-manna scramble där vinnande laget hade 70 slag brutto (Par 70) och sen hade 19 extra slag att dra bort. Helt orimligt att man ska kunna vinna en 4-manna scramble genom att gå på banans par :lol:
En usel dag på Golfbanan är i alla fall bättre än en kanondag på jobbet!
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Man kan ju enkelt konstatera att en med högre hcp har större möjlighet att skjuta extremt lågt än en med lägre. Just pga att en hög hcp har långt mellan högsta och lägsta nivån. Samt att vissa uppenbart fuskar.

Jag skulle vilja se en ändring på hur slagen fördelas och slopa poäng golf överhuvudtaget. Golf handlar ju ändå om 18 hål. Visst 0a märks men att göra det som hög hcp märks inte lika tydligt. Jag hade ex lättare att vinna när jag lira på 15 hcp än idag trots att jag då var betydligt sämre.


Det tråkiga är att man drar sig för att ställa upp i tävlingar och jag älskar att tävla.
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
donballe
Inlägg: 240
Blev medlem: 26 mar 2015, 08:32

Tycker att det nästan jämt är fantasisiffror när det är partävlingar med något vettigt pris. Har själv skjutit fantasisiffra en gång och vunnit. Dock ingår jag i hcpgrupp 1.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Även om 50 poäng är mycket för att vara en greensome så är det inte omöjligt, två spelare på den övre halvan av HCP-skalan - om de får saker att funka riktigt bra - kan nå den nivån. Hade jag ställt upp tillsammans med en spelare i samma HCP-span som mig själv så skulle det vara svårt att nå 50 poäng, men vi skulle vara tvungna att spela väldigt illa om vi t.ex. skulle gå under 30 poäng vilket samtidigt en 20 och en 30 HCPare "lätt" skulle kunna göra en dålig dag. Lägger vi även in att en spelare på HCP 30 kan vara på väg ner i HCP och spela och träna en hel del och jämför det med mig som inte spelar och tränar särskilt mycket utan ligger på ett HCP som matchar min nuvarande nivå väldigt väl så blir det inte heller så konstigt. HCP-systemet är uppbyggt på ett sådant sätt och hur vi än vrider och vänder på det kommer vi aldrig hitta något som är perfekt.

Vad vi däremot behöver göra är att som spelare bättre förstå att HCP-systemet är till för att göra golfen mer tillgänglig och ger oss möjlighet att spela mellan väldigt olika spelarnivåer. En spelare med 30 i HCP kan tack vare sitt HCP utmana mig på om vi spelar med HCP och det är något unikt. Vi måste sluta se HCP-skalan som lågt = bra, högt = dåligt. Eller vad som verkar vara mer populärt lågt = ärligt, högt = oärligt. I mina ögon finns det duktiga 30HCPare och det finns mindre duktiga 30HCPare. Precis som det finns på alla nivåer av golfare.

Visst är det så att vi har ett problem med spelare som är oärliga och spelar på ett för högt HCP eller väljer lagkamrater av just den anledningen. Men det är ett system som dem själva väljer att utnyttja i Golfsverige. Nu är det golf vi håller på med men jag är säker på att människor fuskar i alla andra idrotter också. Det är en personlighetsgrej i mina ögon som varje spelare själv måste välja. Klubbarna kan göra väldigt lite om det är så att spelare har satt i system att mygla med sitt HCP för det finns väldigt lite att basera eventuellt fusk på. Speciellt om spelarna vet vad de gör. Men jag vägrar däremot att tro att en majoritet av golfare fuskar avsiktligt. Sporten spelas på ett sådant sätt att du vissa dagar kan ha en drömrunda och andra dagar en mardrömsrunda och gränserna för dessa brukar vara betydligt längre isär desto högre HCP du har, det är liksom inget konstigt.

Kom ihåg att vi har proffs som kan skjuta 62 en dag följt av 82 dagen efter, har de då myglat eller fuskat sig till 62an? Eller har de valt att skjuta 82 för att de inte ska bli anklagade för fusk tro? :D
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

MaxP skrev:Även om 50 poäng är mycket för att vara en greensome så är det inte omöjligt, två spelare på den övre halvan av HCP-skalan - om de får saker att funka riktigt bra - kan nå den nivån. Hade jag ställt upp tillsammans med en spelare i samma HCP-span som mig själv så skulle det vara svårt att nå 50 poäng, men vi skulle vara tvungna att spela väldigt illa om vi t.ex. skulle gå under 30 poäng vilket samtidigt en 20 och en 30 HCPare "lätt" skulle kunna göra en dålig dag. Lägger vi även in att en spelare på HCP 30 kan vara på väg ner i HCP och spela och träna en hel del och jämför det med mig som inte spelar och tränar särskilt mycket utan ligger på ett HCP som matchar min nuvarande nivå väldigt väl så blir det inte heller så konstigt. HCP-systemet är uppbyggt på ett sådant sätt och hur vi än vrider och vänder på det kommer vi aldrig hitta något som är perfekt.

Vad vi däremot behöver göra är att som spelare bättre förstå att HCP-systemet är till för att göra golfen mer tillgänglig och ger oss möjlighet att spela mellan väldigt olika spelarnivåer. En spelare med 30 i HCP kan tack vare sitt HCP utmana mig på om vi spelar med HCP och det är något unikt. Vi måste sluta se HCP-skalan som lågt = bra, högt = dåligt. Eller vad som verkar vara mer populärt lågt = ärligt, högt = oärligt. I mina ögon finns det duktiga 30HCPare och det finns mindre duktiga 30HCPare. Precis som det finns på alla nivåer av golfare.

Visst är det så att vi har ett problem med spelare som är oärliga och spelar på ett för högt HCP eller väljer lagkamrater av just den anledningen. Men det är ett system som dem själva väljer att utnyttja i Golfsverige. Nu är det golf vi håller på med men jag är säker på att människor fuskar i alla andra idrotter också. Det är en personlighetsgrej i mina ögon som varje spelare själv måste välja. Klubbarna kan göra väldigt lite om det är så att spelare har satt i system att mygla med sitt HCP för det finns väldigt lite att basera eventuellt fusk på. Speciellt om spelarna vet vad de gör. Men jag vägrar däremot att tro att en majoritet av golfare fuskar avsiktligt. Sporten spelas på ett sådant sätt att du vissa dagar kan ha en drömrunda och andra dagar en mardrömsrunda och gränserna för dessa brukar vara betydligt längre isär desto högre HCP du har, det är liksom inget konstigt.

Kom ihåg att vi har proffs som kan skjuta 62 en dag följt av 82 dagen efter, har de då myglat eller fuskat sig till 62an? Eller har de valt att skjuta 82 för att de inte ska bli anklagade för fusk tro? :D
Fast dom tävlingar man har kikat på så är det ju oftast fina priser i potten då det händer att 30 hcp får frispel och skjuter en 62a netto. Tar man en mer ”ploj” tävling med 500kr i presentkort har jag då inte sett några flippade scorer.


Jag tycker det är fel att bara acceptera och ”gilla” läget attityden som man oftast möts utav. Alla skall kunna möta alla och golfen är underbar på det sättet men jag anser att högre hcp oftast gynnas utav poäng golf. Och tyvärr kör man slaggolf så får man inga anmälningar och det tycker jag talar sitt tydliga språk.
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Det här är skälet till att jag inte spelar den här typen av tävlingar.
Om jag gör det så är det enbart pga att få en social stund med vänner.
Skriv svar