Använda putter utanför green

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
StefanL
Inlägg: 755
Blev medlem: 17 feb 2016, 20:26
Ort: Ludvika
Kontakt:

JohanssonAlex skrev:När jag fyller i statistik på min hole 19 app så brukar jag skriva putt även om jag slår den från foregreen när det handlar om typ en halvmeter. Däremot om man använder putten från några meter utanför green räknar jag den som en chipp. Bara för att det inte ska bli missvisande i gir statistiken:)


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Men en halvmeter är ju också en greenmiss Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Vänsterspelare
Hemmabana: Hagge GK
BanHcp: 12,6
RangeHcp: 2
SvingHcp: +1(enligt Stevvee)
Gamebook: Stefan Lundgren
Instagram: StefanLundgren
Instagram: StefanzGolf Tillsammas med Stevvee
https://www.youtube.com/c/StefanLundgren
Det är kul, men framförallt roligt!
JohanssonAlex
Inlägg: 28
Blev medlem: 08 aug 2017, 20:58
Ort: Karlskrona

StefanL skrev:
JohanssonAlex skrev:När jag fyller i statistik på min hole 19 app så brukar jag skriva putt även om jag slår den från foregreen när det handlar om typ en halvmeter. Däremot om man använder putten från några meter utanför green räknar jag den som en chipp. Bara för att det inte ska bli missvisande i gir statistiken:)


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Men en halvmeter är ju också en greenmiss Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jo så är det ju men tänker ändå att man kan ligga på foregreen och ändå ha typ en 4m putt. Då känns det mest fair att räkna det som en gir tycker jag:)


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Driver: TM M2 2017
FW: Callaway X2Hot, 3a
Järn: Mizuno Mp18 MMC Fli-Hi 3-4 samt JPX 919 forged 5-P
Wedgear: SM7 50, 54, 58
Putter: TM spider mallet
Boll: ProV1/V1x
Hcp: 6,2
Hemmabana: Trummenäs GK
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

JohanssonAlex skrev:
StefanL skrev:
JohanssonAlex skrev:När jag fyller i statistik på min hole 19 app så brukar jag skriva putt även om jag slår den från foregreen när det handlar om typ en halvmeter. Däremot om man använder putten från några meter utanför green räknar jag den som en chipp. Bara för att det inte ska bli missvisande i gir statistiken:)


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Men en halvmeter är ju också en greenmiss Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jo så är det ju men tänker ändå att man kan ligga på foregreen och ändå ha typ en 4m putt. Då känns det mest fair att räkna det som en gir tycker jag:)


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Så om flaggan står 1 meter från greenkant och du ligger i bunkern och har då 2 meter till flaggan så är det en putt ? Och om du slår i bakkant green när flaggan står i framkant blir det en chipp då (eller en drive kanske om du spelar bro Bålsta och har en 50 metersputt)
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Sohlberg
Inlägg: 232
Blev medlem: 26 feb 2016, 08:40
Ort: Örebro

För mig är en putt på green inget annat
Driver: Cobra AeroJet 10.5
Spoon: Callaway Epic Max
FW5: Callaway Epic Max
Järn: Titleist 716 AP2 4-P
Wedge: Titleist 52-56-60
Putter: Odyssey White Hot OG One Wide
HCP: 15.6
JohanssonAlex
Inlägg: 28
Blev medlem: 08 aug 2017, 20:58
Ort: Karlskrona

stevvee skrev:
JohanssonAlex skrev:
StefanL skrev: Men en halvmeter är ju också en greenmiss Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jo så är det ju men tänker ändå att man kan ligga på foregreen och ändå ha typ en 4m putt. Då känns det mest fair att räkna det som en gir tycker jag:)


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Så om flaggan står 1 meter från greenkant och du ligger i bunkern och har då 2 meter till flaggan så är det en putt ? Och om du slår i bakkant green när flaggan står i framkant blir det en chipp då (eller en drive kanske om du spelar bro Bålsta och har en 50 metersputt)
Nej verkligen inte men om jag har ett slag på tex 4m där 3,5 av de 4 metrarna är på green och resterande halvmeter är på foregreen och det uppenbara för mig är att putta då tycker och räknar jag det som en greenträff. Men sen så använder jag ju mer gir statistiken som en statistik som visar när jag puttar efter rätt antal slag:)


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Driver: TM M2 2017
FW: Callaway X2Hot, 3a
Järn: Mizuno Mp18 MMC Fli-Hi 3-4 samt JPX 919 forged 5-P
Wedgear: SM7 50, 54, 58
Putter: TM spider mallet
Boll: ProV1/V1x
Hcp: 6,2
Hemmabana: Trummenäs GK
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

JohanssonAlex skrev:
stevvee skrev:
JohanssonAlex skrev: Jo så är det ju men tänker ändå att man kan ligga på foregreen och ändå ha typ en 4m putt. Då känns det mest fair att räkna det som en gir tycker jag:)


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Så om flaggan står 1 meter från greenkant och du ligger i bunkern och har då 2 meter till flaggan så är det en putt ? Och om du slår i bakkant green när flaggan står i framkant blir det en chipp då (eller en drive kanske om du spelar bro Bålsta och har en 50 metersputt)
Nej verkligen inte men om jag har ett slag på tex 4m där 3,5 av de 4 metrarna är på green och resterande halvmeter är på foregreen och det uppenbara för mig är att putta då tycker och räknar jag det som en greenträff. Men sen så använder jag ju mer gir statistiken som en statistik som visar när jag puttar efter rätt antal slag:)


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Okej ja vi alla verkar ju räkna olika. 1 cm fairwaymiss är för mig fortfarande en fairwaymiss och en greenmiss är en greenmiss om det så bara är med en boll oavsett hur lång putten kommer bli.
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
JohanssonAlex
Inlägg: 28
Blev medlem: 08 aug 2017, 20:58
Ort: Karlskrona

stevvee skrev:
JohanssonAlex skrev:
stevvee skrev: Så om flaggan står 1 meter från greenkant och du ligger i bunkern och har då 2 meter till flaggan så är det en putt ? Och om du slår i bakkant green när flaggan står i framkant blir det en chipp då (eller en drive kanske om du spelar bro Bålsta och har en 50 metersputt)
Nej verkligen inte men om jag har ett slag på tex 4m där 3,5 av de 4 metrarna är på green och resterande halvmeter är på foregreen och det uppenbara för mig är att putta då tycker och räknar jag det som en greenträff. Men sen så använder jag ju mer gir statistiken som en statistik som visar när jag puttar efter rätt antal slag:)


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Okej ja vi alla verkar ju räkna olika. 1 cm fairwaymiss är för mig fortfarande en fairwaymiss och en greenmiss är en greenmiss om det så bara är med en boll oavsett hur lång putten kommer bli.
Ja men jag kan iofs också fylla i fw träff även om bollen ligger i ruffenBild sålänge jag siktar där då.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Driver: TM M2 2017
FW: Callaway X2Hot, 3a
Järn: Mizuno Mp18 MMC Fli-Hi 3-4 samt JPX 919 forged 5-P
Wedgear: SM7 50, 54, 58
Putter: TM spider mallet
Boll: ProV1/V1x
Hcp: 6,2
Hemmabana: Trummenäs GK
JohanssonAlex
Inlägg: 28
Blev medlem: 08 aug 2017, 20:58
Ort: Karlskrona

JohanssonAlex skrev:
stevvee skrev:
JohanssonAlex skrev: Nej verkligen inte men om jag har ett slag på tex 4m där 3,5 av de 4 metrarna är på green och resterande halvmeter är på foregreen och det uppenbara för mig är att putta då tycker och räknar jag det som en greenträff. Men sen så använder jag ju mer gir statistiken som en statistik som visar när jag puttar efter rätt antal slag:)


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Okej ja vi alla verkar ju räkna olika. 1 cm fairwaymiss är för mig fortfarande en fairwaymiss och en greenmiss är en greenmiss om det så bara är med en boll oavsett hur lång putten kommer bli.
Ja men jag kan iofs också fylla i fw träff även om bollen ligger i ruffenBild sålänge jag siktar där då.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Så både gir och fw träffar använder jag mer som när jag får ut önskat resultat av ett slag än den direkta meningen av ordet.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Driver: TM M2 2017
FW: Callaway X2Hot, 3a
Järn: Mizuno Mp18 MMC Fli-Hi 3-4 samt JPX 919 forged 5-P
Wedgear: SM7 50, 54, 58
Putter: TM spider mallet
Boll: ProV1/V1x
Hcp: 6,2
Hemmabana: Trummenäs GK
Användarens profilbild
StefanL
Inlägg: 755
Blev medlem: 17 feb 2016, 20:26
Ort: Ludvika
Kontakt:

JohanssonAlex skrev:
JohanssonAlex skrev:
stevvee skrev: Okej ja vi alla verkar ju räkna olika. 1 cm fairwaymiss är för mig fortfarande en fairwaymiss och en greenmiss är en greenmiss om det så bara är med en boll oavsett hur lång putten kommer bli.
Ja men jag kan iofs också fylla i fw träff även om bollen ligger i ruffenBild sålänge jag siktar där då.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Så både gir och fw träffar använder jag mer som när jag får ut önskat resultat av ett slag än den direkta meningen av ordet.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Då måste jag fråga varför du för statistik överhuvudtaget. För den blir inte rätt. Gir och Fairwayträff är väldigt svartvitt, antingen eller, finns ingen gråzon.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Vänsterspelare
Hemmabana: Hagge GK
BanHcp: 12,6
RangeHcp: 2
SvingHcp: +1(enligt Stevvee)
Gamebook: Stefan Lundgren
Instagram: StefanLundgren
Instagram: StefanzGolf Tillsammas med Stevvee
https://www.youtube.com/c/StefanLundgren
Det är kul, men framförallt roligt!
Enannantanke
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 mar 2017, 04:58

MaxP skrev: 28 aug 2019, 08:50
Enannantanke skrev: 27 aug 2019, 17:16
MaxP skrev: 26 aug 2019, 10:13 En putt har lika lite med klubban att göra som bunkerslag. En putt är ett slag på green oavsett klubba.
Man kan slå ett chipslag på green med valfriklubba utan att begå några regelvidrigheter, det anser inte jag vara en putt. Men det gör du?
När vi pratar statistik, ja.
När vi pratar teknik, nej.
Jag håller med, och inte. Om man vill använda statistiken till något vettigt bör en chip på green inte räknas som en putt. Av den enkla anledningen att du bara väljer att chippa i extremfall då du bedömer det som en bättre chans att komma nära hål. Du kan ju då såklart tweaka din puttstatistik genom att chippa på varje green, men då är statistiken meningslös eftersom den i sig inte ger något annat än en fingervisning om vad du behöver träna på.

Varför tycker du att den ska räknas som en putt?
Driver: G30
FW3: Ping i20
Hybrider 3 + 4: Ping i20
Järn: Sterling 5-PW
Wedgar: Wilson FG tour 50, 55, 60
Putter: Ping Anser 2
Hcp: 7,7 (8,2)
Skriv svar