Boka in sig i folks bollar

Här snackar vi allmänt om golf...
Albatross
Inlägg: 144
Blev medlem: 11 maj 2014, 18:05

Tänkte höra vad folk anser om detta.

Golfklubbarna är ju inte jättegenerösa med att erbjuda tider då de enbart släpper ut 2-3 bollar.
Jag brukar själv aldrig boka in mig i andras bollar och förstår inte riktigt varför man vill spela med främlingar.
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

Albatross skrev:Tänkte höra vad folk anser om detta.

Golfklubbarna är ju inte jättegenerösa med att erbjuda tider då de enbart släpper ut 2-3 bollar.
Jag brukar själv aldrig boka in mig i andras bollar och förstår inte riktigt varför man vill spela med främlingar.
Varför man bokar in sig i andras bollar är väl för att man inte har någon att spela med. Jag själv spelar ofta ensam och 90% efter klockan 18.00, jag vill inte vara ensam med 3 främlingar. Det var en gång en kille bokade in sig i vår 3 boll, rätt jobbigt då alla vi var ganska dåliga och nervösa och han spelade på 7hcp. Samma kille kom och frågade oss någon vecka efteråt om vi skulle spela, vi sa jo och han frågade om han fick komma med...vi sa jo fast vi egentligen inte ville, kille hade ju bil med sig :evil:

Varför har man bil när man måste vänta på 3 andra som går?. 4 boll är rätt segt tycker jag, 2 eller max 3 boll är bra.
strutsboa
Inlägg: 28
Blev medlem: 02 jul 2014, 14:30

I förrgår bokade jag och min kompis in oss i en 2-boll för att det var hårt tryck på banan (enda tiden som fanns ledig) och det var riktigt trevligt. En annan gång var det en ensamspelare som frågade om han fick haka på oss och det gick strålande och var en av de roligaste rundorna i år.

Är det hyfsat tomt på banan så ser jag ingen anledning att boka in en 4-boll istället för två stycken 2-bollar, men i övrigt tycker jag det
bara är att boka in sig i andras bollar.

Håller dock med ovanstående om att det kanske inte är optimalt att boka in sig med spelare där det skiljer mycket i HCP.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Jag är kluven i frågan.

Förstår att klubben vill fylla banan, helst med greenfee-gäster.
Förstår att vissa vill spela själva.

När jag var nybörjare tyckte jag att det var superjobbigt att gå med folk jag inte kände men det har släppt med åren. Så sent som häromdagen skulle jag ut och spela 9 hål lite snabbt och stötte på JohanSGF och hans två kompisar som frågade om vi skulle spela ihop. Var hur trevligt som helst :D

Däremot förstår jag de som ska gå med sin respektive och vill ha det lite mysigt. Då vill man helst inte att någon annan ska boka in sig.

När man bokar tid borde man kunna ange att man gärna spelar ihop med någon annan. Då blir det enkelt att se vilka bollar som passar bäst att boka in sig i.

@albatross: Vad tycker du om slöa fyrbollar som sprider bollar över hela banan ;)
Albatross
Inlägg: 144
Blev medlem: 11 maj 2014, 18:05

4 bollar överhuvudtaget är jag rätt kluven till. Sprider de bollar och är slöa så ska de ju släppa igenom.
När jag spelat på banor utomlands så är det inte ovanligt att startern, eller någon annan banpersonal, är ute på banan för att hålla kolla på att håller tempot. Men när såg vi senast en starter på en golfklubb i Sverige? Det finns inte ens på BroHof.

Spelar ofta med min fru och då är det inte jätteskoj när det kliver in 2 gubbar medel hcp i bollen.

Men det händer ju och kan dessutom vara skoj att köra en 4-boll ibland. Men då vill jag helst välja mina spelkamrater.
Wolfsheim
Inlägg: 843
Blev medlem: 14 maj 2014, 17:51

Spelar mer än gärna med nytt folk. Gärna då de som e bättre än jag själv, vilket många många många är. Alltid lär jag mig något nytt.

Dock bara om de bokar in sig "min" boll. Tycker de e jobbigt att boka in mig i andras bollar å speciellt då om de har mycket lägre hcp än jag har. Känns som jag "stör" då.
Instagram kewinsfoto och rawphotographygbg
Hemmaklubb Albatross Gk
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Jag lirar solo ibland och då försöker jag hitta bollar där jag inte sinkar spelet eller gör någon nervös. Jag skulle tex inte boka in mig med två tre stycken som har +20 i HCP. Däremot gärna med några som har 0-10.




Skickas från min iPhone via Tapatalk
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Albatross skrev:4 bollar överhuvudtaget är jag rätt kluven till. Sprider de bollar och är slöa så ska de ju släppa igenom.
När jag spelat på banor utomlands så är det inte ovanligt att startern, eller någon annan banpersonal, är ute på banan för att hålla kolla på att håller tempot. Men när såg vi senast en starter på en golfklubb i Sverige? Det finns inte ens på BroHof.
Eftersom jag själv spelar en hel del fyrbollar vet jag hur snacket går i dem när de efterföljande bollarna inte är fyrbollar:
- Kan de inte gå ihop kan de gott vänta.

Det kan bli rätt stressande som fyrboll om en tvåboll hela tiden står på tee bakom trots att man försöker hålla tempot uppe. Det tar ju trots allt lite längre tid att spela fyra bollar än två. Och har man släppt igenom en tvåboll har man snart en ny i häcken istället för en fyrboll som håller samma tempo.

Och i mitt förra inlägg försökte jag skämta lite eftersom du gick bakom oss i tisdags på Kings ;)
Albatross
Inlägg: 144
Blev medlem: 11 maj 2014, 18:05

Sandstream skrev:
Albatross skrev:4 bollar överhuvudtaget är jag rätt kluven till. Sprider de bollar och är slöa så ska de ju släppa igenom.
När jag spelat på banor utomlands så är det inte ovanligt att startern, eller någon annan banpersonal, är ute på banan för att hålla kolla på att håller tempot. Men när såg vi senast en starter på en golfklubb i Sverige? Det finns inte ens på BroHof.
Eftersom jag själv spelar en hel del fyrbollar vet jag hur snacket går i dem när de efterföljande bollarna inte är fyrbollar:
- Kan de inte gå ihop kan de gott vänta.

Det kan bli rätt stressande som fyrboll om en tvåboll hela tiden står på tee bakom trots att man försöker hålla tempot uppe. Det tar ju trots allt lite längre tid att spela fyra bollar än två. Och har man släppt igenom en tvåboll har man snart en ny i häcken istället för en fyrboll som håller samma tempo.

Och i mitt förra inlägg försökte jag skämta lite eftersom du gick bakom oss i tisdags på Kings ;)
Jo jag misstänkte det :)

Nu ska jag ut till Kings vi får se vad det är för filurer som dyker upp på första tee.
Erikxson
Inlägg: 1061
Blev medlem: 16 maj 2014, 22:49
Ort: Golf Uppsala

Sandstream skrev:När man bokar tid borde man kunna ange att man gärna spelar ihop med någon annan. Då blir det enkelt att se vilka bollar som passar bäst att boka in sig i.

Detta mejlade jag in som förslag ifjol sommar. Att man helt enkelt skulle kunna ha en bockruta där man väljer om man gärna ser att andra bokar in sig i bollen eller inte. Det vore ju betydligt enklare för ensam/två boll spelare att kunna boka in sig i en boll utan att känna sig i vägen. Men nu ska det ju inte kunna vara något problem egentligen, men vi alla är ju olika och vissa vill helt enkelt inte ha främmande folk i bollen.

Jag brukar fråga okänt folk på kvällarna om man kan haka på en 9a, då får man lära känna dessa och det kan ju sluta med att man hittar nya golfpolare.
Driver: TM M4 10.5° HZRDS BLACK X 75g
Metalwood: Titleist 915F 16.5° Tour AD DI-6s 41"
Järn: Mizuno MP-5 3-PW Project X 6.0
Wedgar: Titleist Vokey SM5/6 50/08F 54/10M 58/08M
Putter: SC Newport Selected 2.6 34" 1ˢᵗ of 500
HCP: 3-ish :roll:
Skriv svar