För krångligt/dyrt att börja med golf?

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
kimf
Inlägg: 271
Blev medlem: 04 jun 2014, 10:31
Ort: Farsta, Stockholm, Sweden
Kontakt:

Hallå, tänkte bara försöka höra vad ni tycker om kostnaderna för att komma igång med golf.
Jag försöker tjata igång ett par kompisar som varit med och spelat pay&play ett par gånger och som gillar sporten och har uppvisat lite känsla.

Men när man frågar om dom inte ska ta grönt kort så dom kan följa med på "riktiga banor",
brukar jag väldigt ofta få höra att det är för krångligt och för dyrt

PS. Jag utgår bara ifrån egna erfarenheter kring Stockholmsområdet här :)

Krav för att komma igång:
1. Grönt kort kurs (tid + 1000-2000kr)
2. Medlemskap (ca 500kr i en brevlådeklubb)
3. Klubbor (Begagnat nybörjarset ca 1.000kr)
4. Bollar/övrigt (ca: 500kr)

Totalt: 3.000kr om man kör rå-budget på allt + den tid det tar att gå kurserna, vilka ofta är på arbetstid.

- Borde vi inte göra det enklare/billigare för folk att komma igång, så vi får fler folk in i beroendet?
- Kan man inte göra regelprovet internetbaserat och tillgängligt när tid finns över?
- Spelprov, krävs verkligen det här? Lär man sig inte bäst av att vara ute på banan?
- Kan man tillåta totala nybörjare tillgång till fina banor, kanske med något krav på att hälften av deltagarna i bollen att ha "officielt hcp"?

Har ni andra funderingar kring detta eller är det bara mina vänner som är snåla?
Användarens profilbild
Jocke
Inlägg: 108
Blev medlem: 04 jun 2014, 13:43
Ort: Sollentuna

http://bit.ly/golfrabatt bra ebjudande på grönt kort kurs på Vallentuna GK. Både helger och vardagar :) Själv tycker jag att golf är relativt billigt jämfört med mycket annat sen är det ju inge krångel alls! Bara boka starttid och köra, vart du än är i sverige :) Sen finns det inget regelprov eller spelprov. Bara gå kursen så har du grönt kort och hcp 54, sen räcker det med en 9håls runda på 18p med någon som har officiellt hcp så får du officiellt och kan köra på i princip vilken bana som helst.
Användarens profilbild
Jocke
Inlägg: 108
Blev medlem: 04 jun 2014, 13:43
Ort: Sollentuna

Sen är det upp till varje klubb vilka som får spela, de flesta tillåter någon med 54hcp att spela så länge någon som har officiellt är med i bollen.
Användarens profilbild
kimf
Inlägg: 271
Blev medlem: 04 jun 2014, 10:31
Ort: Farsta, Stockholm, Sweden
Kontakt:

Jocke skrev:http://bit.ly/golfrabatt bra ebjudande på grönt kort kurs på Vallentuna GK. Både helger och vardagar :) Själv tycker jag att golf är relativt billigt jämfört med mycket annat sen är det ju inge krångel alls! Bara boka starttid och köra, vart du än är i sverige :) Sen finns det inget regelprov eller spelprov. Bara gå kursen så har du grönt kort och hcp 54, sen räcker det med en 9håls runda på 18p med någon som har officiellt hcp så får du officiellt och kan köra på i princip vilken bana som helst.
Har dom tagit bort spelprovet & regelprovet?
Eller är det också upp till klubbarna att avgöra?
Där jag har kollat så har dom haft krav på spelprov (ibland även krav på regelprov) med en PRO för att få sitt gröna kort.

Skönt att höra att det finns smidigare alternativ :)
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Golf behöver inte vara dyrt, precis som du visar i ditt exempel. Jag tror det handlar om okunskap och ovilja.

Jag pysslade tidigare med en sport där man kallt fick räkna med en årskostnad på 100.000:-. Sen jag slutade med den och började med golf istället känns allt billigt :lol:

Tillämpas spelprov fortfarande?
Användarens profilbild
Jocke
Inlägg: 108
Blev medlem: 04 jun 2014, 13:43
Ort: Sollentuna

kimf skrev:
Jocke skrev:http://bit.ly/golfrabatt bra ebjudande på grönt kort kurs på Vallentuna GK. Både helger och vardagar :) Själv tycker jag att golf är relativt billigt jämfört med mycket annat sen är det ju inge krångel alls! Bara boka starttid och köra, vart du än är i sverige :) Sen finns det inget regelprov eller spelprov. Bara gå kursen så har du grönt kort och hcp 54, sen räcker det med en 9håls runda på 18p med någon som har officiellt hcp så får du officiellt och kan köra på i princip vilken bana som helst.
Har dom tagit bort spelprovet & regelprovet?
Eller är det också upp till klubbarna att avgöra?
Där jag har kollat så har dom haft krav på spelprov (ibland även krav på regelprov) med en PRO för att få sitt gröna kort.

Skönt att höra att det finns smidigare alternativ :)
Finns inget krav på spelprov längre. Men om man inte vill gå någon kurs så kan man få grönt kort genom att göra ett spelprov istället, tex om man tycker sig kunna allt som man lär sig på kursen. :)
Användarens profilbild
kimf
Inlägg: 271
Blev medlem: 04 jun 2014, 10:31
Ort: Farsta, Stockholm, Sweden
Kontakt:

Då kan vi helt enkelt stänga den här diskutionen, jag var ju helt ute och cykla.

Kollade på klubben där jag tog grönt kort för ett "par" år sen, dom hade också precis tagit bort krav på spelprov.

Skönt att dom gjort det smidigare.



Sent from my iPhone using Tapatalk
Skriv svar