Jobba med golf?

Här snackar vi allmänt om golf...
Blixtnedslaget
Inlägg: 13
Blev medlem: 16 apr 2020, 21:01

Tjena!
Jag har en fundering..
Jag är en grabb som är helt beroende av golf, det snurrar konstant i mitt huvud.
Har blivit ruggigt sugen på att jobba med golf, på ett eller annat sätt och då syftar jag givetvis inte på att vara en utav dom bästa i världen..
Menar inom en golfklubb eller golfbutik på något vis.
Förra året lyckades jag köpa på mig en massa golfklubbor, som jag sedan bytt & sålt, fram tills idag, tjänade lite pengar & tyckte det var ruggigt roligt att nörda in sig på det och hjälpa andra att hitta rätt från den lilla kunskap jag har.

Så nu tänkte jag att jag skulle vilja jobba med någonting som har med golf att göra på heltid eller deltid.
Men känns ju stört omöjligt att hitta ett jobb inom golf? Önskar golfklubbar någon specifik utbildning? Golfbutiker likaså?
Eller kommer man långt med brinnande intresse och att man är en rolig & trevlig liten handyman?
Har liksom lika intresse att sköta banan som att stå i shopen eller reception.

Det största problemet jag har är väl att jag bor i Hälsingland. :shock:

Nu vart väl detta inte just någon fråga, men vore kul att höra åsikter, kanske få höra era historier kring att jobba med golf.
Bara få igång lite diskussion :mrgreen:
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Med ett genuint intresse och en bra personlighet kommer man långt.
Jag skulle satsa på Dormy och att få in en fot i någon av deras butiker.
Egon
Inlägg: 883
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Jag hade en down jobbmässigt för nåt år sedan och då sökte jag en del golfrelaterade jobb.

Jobb i shop/kansli är tyvärr svårt att kombinera med sin egen golf. Mycket jobb på kort tid och en minimilön. På intervju sa de att om jag funderade på att spela någon golf så var jag inget för dem.
Jag hade lön från annat håll det året men ville ändå inte rucka på fritiden. Lite nedåt-pekande att gå från produktionschef till springpojke på en bonnaklubb.

Klubbchef på en mindre klubb är jobb från morgon till kväll. Mycket jobb för lite pengar och den mesta lediga tiden är på vintern. Jobba för en ”styrelse” är inte heller särskilt inspirerande.

Banarbetare är väl det minst golfiga men ändå det bästa om man också vill spela och insupa golf-atmosfären på jobbet.

Dormy m.fl verkar främst vilja erbjuda halvtidstjänst. I kassan är det bara ett snyggt face som gäller så det är som vilket ica som helst. I Fitting delen är det mer än ett genuint intresse som gäller. Som jag skrivit tidigare så är det inte rocket science ... men de ”få” platserna är enkelt att tillsätta.

Ska du gå hela vägen så är det att få in foten hos nån pro eller en oberoende fitter. Det lär vara dåligt betalt men språngbrädan skjuter åt många håll. De bästa får faktiskt de där jobben man drömmer om men det krävs en del. Att harva i Sverige betyder nästan ofrånkomligt att du måste vara beredd att flytta. Vill du sen ännu längre är en tur till USA nästintill ofrånkomligt och det betyder good bye familj.

Långt inlägg.... ;)

Det bästa tipset jag kan ge är att spela ner dig till ett lågt hcp och sen utbilda dig till PRO. Det tar en stund med ”praktik/lärling” och sånt men efter det så får du garanterat jobb. Inte nödvändigtvis inom golfen men ”PRO” är lite som polis och brandman dvs. det sitter fint på et cv. Golfjobb kan du köra vid sidan av och sen få in foten lite varstans.

Egon
WilsonKent
Inlägg: 183
Blev medlem: 07 aug 2018, 13:40

Ja för tusen sök dormy! Sundsvall ligger väl närmast till hands? vill du ha christoffers mail som är butikschef där kan jag hjälpa dig om du vill:)

Skicka meddelande till mig i så fall så kan ni ta det därifrån.

PS såklart svårt att komma in nu med corona och de flesta har redan tillsatt tjänster för sommaren men kötta på så kommer chansen! Kbk!

Sent from my CLT-L29 using Svensktgolfforum mobile app

Niklas
Inlägg: 1096
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Träna så mycket golf och styrketräning (för att orka träna golf) du kan nu och ät och sov ordentligt. Du kommer aldrig ha mer tid att träna än nu igen. Sen när du skjuter tillräckligt lågt för att kunna söka tränarutbildning så gör du det. Som Egon redan nämnt öppnas många möjligheter upp för dig sen. Men man måste vara en ok spelare för att kunna söka utbildningen även om det inte är tour-proffsnivå, så träna så mycket som möjligt.

Här finns mer info för dig: https://golf.se/for-spelaren/jobba-med-golf/
Hcp: ~12
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4705
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Hade jag varit du hade jag satsat på Dormy eller som säsongspersonal på Titleist/Callaway/Cobra till att börja med.

Hur gammal är du?
Blixtnedslaget
Inlägg: 13
Blev medlem: 16 apr 2020, 21:01

Tjena gänget!
Tack för alla svar!
Jag är 22 år gammal!
Har inget emot en deltidstjänst eller praktik.
Har inga större utgifter att täcka.
Går just nu nån typ av ''utbildning'' som dom verkar kalla det, som är helt värdelös, pluggar mest hemifrån, alltså jag är och spelar så mycket golf jag bara kan och pluggar så lite som möjligt :?
Jag skulle inte ha någonting emot att fytta, problemet är väl att jag nog inte vill söderut, att sticka till Amerika vore rent utav en dröm, har alltid velat stuckit dit, dock ej resten av livet men en tid utav livet.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Kul att du vill arbeta i vår underbara värld. Egon tyckte jag sammanfattade mycket av det bra. Mitt tips till dig eftersom du inte verkar vara särskilt säker på exakt vad inom golf du vill jobba med är att ta kontakt med klubbarna i området och höra om de behöver hjälp. Det kan vara extra jobb i kansli/reception/shop kanske till och med banan. Även de stora klubbmärkena kan vara intresanta även om jag är osäker på hur de har det med resande personal just nu.

Försök att få in en fot någonstans och skaffa dig möjligheten att uppleva branschen, för den är speciell. Som Egon skrev - förväntar du dig att kombinera det med egen golf är nog extrapersonal det enda rätta typ. Det underbara är trots allt att det finns många vägar att välja men innan du gör det valet skulle jag som sagt rekommendera dig att starta någonstans så du vet hur det är.
Blixtnedslaget
Inlägg: 13
Blev medlem: 16 apr 2020, 21:01

Tack för svar MaxP!
Ja han sammanfattade nog det mesta!
Jag ska höra mig för och se vart det leder :roll:
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4705
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Ping söker säljare just nu..


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Skriv svar