Långsammare spel längre in på säsongen?

Här snackar vi allmänt om golf...
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Så det vi kommit fram till i denna tråd hittills är att spelare med över 20 i HCP förstör för alla andra? Och såklart att golfare överdriver men det är sen gammalt.

Hur ska nya golfare kunna börja spela om vi andra bara ser det som att de är i vägen? Kom igen hörni, stötta spelade med högre HCP och som spelar sällan. Hjälp dem förstå hur de kan snabba upp sitt spel och ni gör en god gärning. Att skriva på ett forum om hur förbannade ni blir på dem och hur snabbt vi kan spela är ju ett slöseri med tid i jämförelse.

Jag är den första som erkänner att beroende på dag och inställning varierar speltiden för mig. Och jag är varken 20+ i HCP eller dålig
Koll på vett och etikett.




Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Harry
Inlägg: 200
Blev medlem: 13 apr 2017, 10:39

Den största boven till långsamt spel är 4 bollar. Speciellt när det är fyra styckna som kanske inte brukar spela med varandra och inte vet hur man ska bete sig mot varandra för att det ska gå snabbast. Folk är rädda för att göra fel i utslagsorsningen och när man puttar.
Det som även drar ner är om det är flera i bollen som spelar från olika tees.

Det är inte så svårt att vara redo att slå när det är din tur. Gå snabbt mot dit boll efter, ska man spela med varandra i 4 timmar kommer man ändå hinna prata med varandra under den tiden. Vara realistisk när man slår bort en boll, letar man för att man vill slå bollen där eller letar man bara för man slagit bort en dyr boll? Isåfall kanske det är läge att köpa billiga bollar.
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

MaxP skrev:Så det vi kommit fram till i denna tråd hittills är att spelare med över 20 i HCP förstör för alla andra? Och såklart att golfare överdriver men det är sen gammalt. Bild

Hur ska nya golfare kunna börja spela om vi andra bara ser det som att de är i vägen? Kom igen hörni, stötta spelade med högre HCP och som spelar sällan. Hjälp dem förstå hur de kan snabba upp sitt spel och ni gör en god gärning. Att skriva på ett forum om hur förbannade ni blir på dem och hur snabbt vi kan spela är ju ett slöseri med tid i jämförelse. Bild

Jag är den första som erkänner att beroende på dag och inställning varierar speltiden för mig. Och jag är varken 20+ i HCP eller dålig
Koll på vett och etikett. Bild




Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Så mycket varierar inte speltiden men det allt grundar sig i är för dålig förståelse i slutändan. Golfare som har golfat ett tag behöver bli uppdaterade i detta samt att det borde ingå i gröntkortkursen hur man får ett bra flyt på golfbanan. Jag ogillar attityden som började denna saga som även florerar överallt ”har du inte tid med 5-6 timmar skall du inte spela golf” ja för det får ju verkligen folk att börja spela.
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Sandstream skrev: 12 maj 2020, 09:38
Kan de täta starttiderna på många banor vara en orsak?
Jag tror det är en starkt bidragande orsak. Kings och Queens tar ju aldrig över 4 timmar numera när det är 10 min intervall. Ågesta med 7 min intervall där tar 9 hål 2.20...
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

MaxP skrev: 14 maj 2020, 22:20 Så det vi kommit fram till i denna tråd hittills är att spelare med över 20 i HCP förstör för alla andra? Och såklart att golfare överdriver men det är sen gammalt. Bild
Jag tycker inte man ska säga att en nybörjare förstör. Men att det tar längre tid. Att det tar längre tid ska man ha förståelse för alla har varit där. Går du ut en lörd eller sönd i stockholm får du räkna med att vara borta i stort sett en heldag hemifrån. Om du har en föreställning att det ska gå fort att spela 18 hål en helgdag med fulla fyrbollar kan du glömma det.

Minns ett varv där en kille i bollen redan på hål två var orolig och stressad att rundan skulle ta över 4 timmar och det var en lördag på Stadium Course. Han hade helt klart dåligt samvete för någon där hemma som ville att han skulle komma hem. Han förstörde stämningen i bollen genom att klaga och vara irriterad.
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Min fru har 33 i hcp och är den snabbaste spelaren de flesta sett. Der går så snabbt att de flesta reagerar på det. Spelskicklighet har INGET med spelhastighet att göra. Men hon lärde sig hur man beter sig från mig. Problemet är att det är så många nuförtiden som har noll koll på hur man spelar snabbt.

Det är alla fyra går till en boll på en sida av fairway, sedan går alla fyra till nästa boll på bästa sida. En puttar i taget på green istället för att håla ut. Sammanlagt blir det mycket.

Var en katastrof-boll i lördags när vi spelade. Men nu har jag slutat bry mig. Blev ganska stel när det var kallt och tog tid, men jag spelade ändå helt ok. Går ju inte att göra så mycket åt det så nu får det ta den tiden det tar.
Hcp: ~12
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

MaxP skrev: 14 maj 2020, 22:20 Så det vi kommit fram till i denna tråd hittills är att spelare med över 20 i HCP förstör för alla andra? Och såklart att golfare överdriver men det är sen gammalt. Bild
Nej, det var inte riktigt min poäng i trådstarten. Det är snarare attityden hos många golfare och att de inte bryr sig om det blir kö bakom.

HCP är oväsentligt. Jag spelar med kompisar som har mellan 20-30 och de är inte långsammare än någon annan.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Harry skrev: 15 maj 2020, 06:46 Den största boven till långsamt spel är 4 bollar. Speciellt när det är fyra styckna som kanske inte brukar spela med varandra och inte vet hur man ska bete sig mot varandra för att det ska gå snabbast. Folk är rädda för att göra fel i utslagsorsningen och när man puttar.
Jag tycker att fyrbollar är bäst för då slipper man problemen med två bollar som går efter varandra och förväntar sig att bli genomsläppta.

Fler klubbar skulle ha "stake" nog att boka om tvåbollar till fyrbollar så att fler kommer ut och att tempot blir jämnare.
(Vet att @@MaxP försökte det på någon klubb för ett antal år sedan och folk gillade det inte alls men tycker man inte om att spela med andra kanske solo-segling är en bättre sport :D )
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Niklas skrev: 17 maj 2020, 20:51 Min fru har 33 i hcp och är den snabbaste spelaren de flesta sett. Der går så snabbt att de flesta reagerar på det. Spelskicklighet har INGET med spelhastighet att göra. Men hon lärde sig hur man beter sig från mig. Problemet är att det är så många nuförtiden som har noll koll på hur man spelar snabbt.
På grönt kort-kurserna borde det ingå att spela ett par hål med den som håller i kursen eller någon obligatorisk fadderrunda.

Men alla klubbar verkar bedriva sina kurser lite som de vill...
david.gustavsson
Inlägg: 20
Blev medlem: 01 jun 2017, 13:40
Ort: Malmö

Niklas skrev: 17 maj 2020, 20:51 Min fru har 33 i hcp och är den snabbaste spelaren de flesta sett. Der går så snabbt att de flesta reagerar på det. Spelskicklighet har INGET med spelhastighet att göra. Men hon lärde sig hur man beter sig från mig. Problemet är att det är så många nuförtiden som har noll koll på hur man spelar snabbt.

Det är alla fyra går till en boll på en sida av fairway, sedan går alla fyra till nästa boll på bästa sida. En puttar i taget på green istället för att håla ut. Sammanlagt blir det mycket.

Var en katastrof-boll i lördags när vi spelade. Men nu har jag slutat bry mig. Blev ganska stel när det var kallt och tog tid, men jag spelade ändå helt ok. Går ju inte att göra så mycket åt det så nu får det ta den tiden det tar.
Som Niklas skriver, det är inte folk som är nya eller med högt HCP som är bovarna i dramat.
De flesta spelar som de andra i sin boll, eller som den som lärt dem spela golf, och de kommer fortsätta spela så om det inte kommer tydliga riktlinjer från banornas klubbledningar med förslagsvis då åtgärder som flera redan listat här i tråden. Tips och riktlinjer från förbundet, golftidningar eller fina forum som detta verkar ju inte lösa problemen just nu iaf...
Spelar golf i jeansshorts
HCP: 10,4
Skriv svar