Hiss eller diss?

Här snackar vi allmänt om golf...
Carell
Inlägg: 24
Blev medlem: 16 apr 2017, 18:39
Ort: Strängnäs

Hej på er.

Vill dela med mig av en upplevelse från förra veckan.
Har spelat golf i 15 år och aldrig sett någon göra så här, men jag tyckte det var smart.

Spelade med en ny bekantskap som tog ett för mig nytt grepp om att laga uppslagen torv.

Istället för att gå fram-och-tillbaka, stoppade han ner klubban i bagen, fortsatte framåt, tog med sig torven och placerade den längre fram i annat märke.

"Så gör caddies på touren", sa han.

Så, är det någon annan som har erfarenhet av detta? Har jag missat det här i alla år? Eller borde man absolut INTE göra så här?

Hiss eller diss?
Driver: Titleist TS2
Fw: Titleist 915F
Ut: Titleist T-MB - 3-4
Järn: Mizuno MP64 - 5-9
Wedgar: Titleist SM6/SM7 46, 52, 56, 60°
Putter: Scotty Cameron Newport 2
Boll: Pro V1
Handske: Footjoy WeatherSof
Sko: Footjoy D.N.A 2.0
HCP: 5,6
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1366
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Spelaren la tillbaka torven på ett annat uppslaget område på fairway. Så jag ser inget fel i det. Är ju lite som att laga andras nedslagsmärken på green.

Jag har aldrig gjort så dock, jag lägger tillbaka uppslagen torv där jag slog ifrån.


Sent from my iPhone using Tapatalk
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Carell skrev:Hej på er.

Vill dela med mig av en upplevelse från förra veckan.
Har spelat golf i 15 år och aldrig sett någon göra så här, men jag tyckte det var smart.

Spelade med en ny bekantskap som tog ett för mig nytt grepp om att laga uppslagen torv.

Istället för att gå fram-och-tillbaka, stoppade han ner klubban i bagen, fortsatte framåt, tog med sig torven och placerade den längre fram i annat märke.

"Så gör caddies på touren", sa han.

Så, är det någon annan som har erfarenhet av detta? Har jag missat det här i alla år? Eller borde man absolut INTE göra så här?

Hiss eller diss?

Är det så man gör på touren ?

Bild
Jag har för mig att det inte är särskilt bra att lägga torven någon annanstans och inte heller att lägga i en gammal torva.
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Supermegadiss. Inte ens att tänka på. Folk är verkligen löjligt lata. Så han hittade alltså en färsk torva med samma storlek och djup som han precis slog? Imponerande. Så extremt trött på att folk inte kan sköta sig på banan...
Hcp: ~12
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Låter som att någon tänkt till själv och att resultatet blev så där...

Aldrig sett eller hört att några caddies gör så och det är ju inte så konstigt. Som Niklas skriver är det i princip omöjligt att hitta ett område som passar torven perfekt.

Hur svårt kan det vara att gå och hämta torven, lägga tillbaka den och trycka till rejält med foten?
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Anledningen att jag blev så irriterad när jag skrev min förra post är att jag sett rekordmycket konstigheter på banan i år. Vilket inte är så märkligt när det är en rekord-ökning med golfare.

Jag brukar laga ungefär 20-30 nedslagsmärken per runda, när jag själv gör max nio per runda. Jag lägger tillbaka färska torvor från bollar framför. I år har jag sett bollar som tar tre timmar på sig att spela nio hål, en sex-boll som blockerar spel och för första gången blivit träffad av en golfboll. Av någon som inte kunde vänta med att slå ut och inte heller ropade.

När ni ser folk som inte beter sig, säg åt dem. De förstör oftast för sig själva också. Ibland kanske de inte vet bättre, ofta är det bara lättja.

Jag spelar inte alls lika mycket som i början året. Har faktiskt helt tappat lusten av all dålig etikett. En sak till som gjort mig lagom irriterad är främlingar som ska ge "tips" på banan som man inte frågat efter...
Hcp: ~12
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Niklas skrev: 03 jul 2020, 09:28 Anledningen att jag blev så irriterad när jag skrev min förra post är att jag sett rekordmycket konstigheter på banan i år. Vilket inte är så märkligt när det är en rekord-ökning med golfare.

Jag brukar laga ungefär 20-30 nedslagsmärken per runda, när jag själv gör max nio per runda. Jag lägger tillbaka färska torvor från bollar framför. I år har jag sett bollar som tar tre timmar på sig att spela nio hål, en sex-boll som blockerar spel och för första gången blivit träffad av en golfboll. Av någon som inte kunde vänta med att slå ut och inte heller ropade.

När ni ser folk som inte beter sig, säg åt dem. De förstör oftast för sig själva också. Ibland kanske de inte vet bättre, ofta är det bara lättja.

Jag spelar inte alls lika mycket som i början året. Har faktiskt helt tappat lusten av all dålig etikett. En sak till som gjort mig lagom irriterad är främlingar som ska ge "tips" på banan som man inte frågat efter...
Tror många klubbar ser sin chans att tjäna pengar efter många tuffa år och då är man inte så hård på vad folk gör ute på banan.
Nästa sommar, när folk reser igen, är vi förhoppningsvis tillbaka till normalläget.
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Sandstream skrev: 03 jul 2020, 10:35
Niklas skrev: 03 jul 2020, 09:28 Anledningen att jag blev så irriterad när jag skrev min förra post är att jag sett rekordmycket konstigheter på banan i år. Vilket inte är så märkligt när det är en rekord-ökning med golfare.

Jag brukar laga ungefär 20-30 nedslagsmärken per runda, när jag själv gör max nio per runda. Jag lägger tillbaka färska torvor från bollar framför. I år har jag sett bollar som tar tre timmar på sig att spela nio hål, en sex-boll som blockerar spel och för första gången blivit träffad av en golfboll. Av någon som inte kunde vänta med att slå ut och inte heller ropade.

När ni ser folk som inte beter sig, säg åt dem. De förstör oftast för sig själva också. Ibland kanske de inte vet bättre, ofta är det bara lättja.

Jag spelar inte alls lika mycket som i början året. Har faktiskt helt tappat lusten av all dålig etikett. En sak till som gjort mig lagom irriterad är främlingar som ska ge "tips" på banan som man inte frågat efter...
Tror många klubbar ser sin chans att tjäna pengar efter många tuffa år och då är man inte så hård på vad folk gör ute på banan.
Nästa sommar, när folk reser igen, är vi förhoppningsvis tillbaka till normalläget.
Får hoppas på det. Annars har jag hittat en ganska tom bana där jg tror jag blir medlem nästa år. Spelat där en gång i år och det var noll konstigheter och inte heller nedlagsmärken eller torvor. Vågar dock inte avslöja banan så att fler hittar den :lol: . Själviskt, javisst...
Hcp: ~12
Sohlberg
Inlägg: 232
Blev medlem: 26 feb 2016, 08:40
Ort: Örebro

Diss! Torvan ska ligga där den kom ifrån! Då har den ju chansen att växa fast igen!
Driver: Cobra AeroJet 10.5
Spoon: Callaway Epic Max
FW5: Callaway Epic Max
Järn: Titleist 716 AP2 4-P
Wedge: Titleist 52-56-60
Putter: Odyssey White Hot OG One Wide
HCP: 15.6
Skriv svar