Grönt kort för en icke nybörjare

Här snackar vi allmänt om golf...
kalasbrallan
Inlägg: 3
Blev medlem: 16 jul 2014, 23:20

Hej!

Först och främst, kul med ett svenskt forum för golf!

Jag behöver lite tips för hur jag ska gå tillväga för att ta grönt kort.
En kort bakgrund: Jag gick en golfkurs för ca. 10 år sedan, skrev teoriprov och började spela från gul/svart tee. Efter ett tag tappade jag intresset för golf och det hela rann ut i sanden.
Nu på senare år har jag spelat en del igen och intresset har verkligen kommit tillbaka. Jag har alltså spelat många rundor på pay-and-play-banor runt om i Sverige och ser mig absolut inte som en nybörjare inom golf längre (jag spelar bättre än några vänner som har grönt kort).

Hur ska jag då göra för att ta mitt gröna kort? Den lokala golfbanan tycker att jag ska ta deras nybörjarpaket men jag känner att betala för något jag redan gått och dessutom kan känns lite onödigt. Jag har inte riktigt koll på hur reglerna för att ta grönt kort är idag jämfört med för tio år sedan så om någon har koll på detta skulle det vara till stor hjälp för mig.

Alla tips och åsikter är välkomna!

Tack på förhand.
Jag vill aldrig höra "det var ju iallafall ett rakt slag"
Användarens profilbild
Jocke
Inlägg: 108
Blev medlem: 04 jun 2014, 13:43
Ort: Sollentuna

Kontakta en klubb och säg att du vill göra ett spelprov. Ser dom att du kan spela och har hyffsad koll på regler så får du grönt kort. Finns inget teoriprov längre.
kalasbrallan
Inlägg: 3
Blev medlem: 16 jul 2014, 23:20

Jaha! Då stämmer det ju verkligen att det har blivit lättare att ta grönt kort.

Tack för hjälpen.
Jag vill aldrig höra "det var ju iallafall ett rakt slag"
Användarens profilbild
Jocke
Inlägg: 108
Blev medlem: 04 jun 2014, 13:43
Ort: Sollentuna

kalasbrallan skrev:Jaha! Då stämmer det ju verkligen att det har blivit lättare att ta grönt kort.

Tack för hjälpen.
Japp, tog det själv för 2 veckor sen. Gick bara en kurs helt utan prov och fick det. Så vem som helst kan få det!
Användarens profilbild
kimf
Inlägg: 271
Blev medlem: 04 jun 2014, 10:31
Ort: Farsta, Stockholm, Sweden
Kontakt:

Får man fråga vad du betalade för kursen och vart du tog den?

Håller på å ska försöka få med ett par snåljåpar till vänner in i golfens underbara värld
Användarens profilbild
Jocke
Inlägg: 108
Blev medlem: 04 jun 2014, 13:43
Ort: Sollentuna

kimf skrev:Får man fråga vad du betalade för kursen och vart du tog den?

Håller på å ska försöka få med ett par snåljåpar till vänner in i golfens underbara värld
http://offerbookings.com/?page_id=2 körde jag, mycket bra och prisvärd 2 dagars kurs! Om dom bokar så be dom gärna uppge mitt namn Joacim Goldring så får jag 250kr i shopen på Vallentuna GK ;)
kalasbrallan
Inlägg: 3
Blev medlem: 16 jul 2014, 23:20

Fick svar från Grödinge golfklubb som jag mailade och frågade om spelprov. Dom sa att man var tvungen att gå introduktionskursen och göra spelprovet för att få hcp 54.

Kan det skilja sig mellan olika klubbar? Att vissa vill försäkra sig om att alla nya medlemmar har gått introduktionen?

Ställer frågorna här i forumet eftersom ni svarar snabbare än golfklubben..
Jag vill aldrig höra "det var ju iallafall ett rakt slag"
Användarens profilbild
Jocke
Inlägg: 108
Blev medlem: 04 jun 2014, 13:43
Ort: Sollentuna

kalasbrallan skrev:Fick svar från Grödinge golfklubb som jag mailade och frågade om spelprov. Dom sa att man var tvungen att gå introduktionskursen och göra spelprovet för att få hcp 54.

Kan det skilja sig mellan olika klubbar? Att vissa vill försäkra sig om att alla nya medlemmar har gått introduktionen?

Ställer frågorna här i forumet eftersom ni svarar snabbare än golfklubben..
Jag kan bara säga efter egen erfarenhet men i Vallentuna så behövde vi inte göra något spelprov :)
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Nuförtiden är det väldigt öppet och varje klubb/organisation kan göra på sitt eget sätt. Med vissa riktlinjer naturligtvis!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Skriv svar