Registrera runda utan aktivt medlemskap?

Här snackar vi allmänt om golf...
Zquar3
Inlägg: 16
Blev medlem: 02 jun 2018, 17:02

Är det inte möjligt att registrera en runda utan ett aktivt medlemskap?
Allt i Min Golf är i stort sett rött för mig.

Har inget medlemskap i år pga dåligt med tid men sänkte mig idag något poäng men hur ska jag lyckas registrera?
Har officiellt handikapp.

Någon som vet?
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1367
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Zquar3 skrev: 15 aug 2020, 20:11 Är det inte möjligt att registrera en runda utan ett aktivt medlemskap?
Allt i Min Golf är i stort sett rött för mig.

Har inget medlemskap i år pga dåligt med tid men sänkte mig idag något poäng men hur ska jag lyckas registrera?
Har officiellt handikapp.

Någon som vet?
Nej, du måste ju vara medlem i en klubb för att kunna registrera dina rundor.
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Zquar3
Inlägg: 16
Blev medlem: 02 jun 2018, 17:02

Okej, vad synd men då vet jag!
Vet du om man kan vara markör för en person som jobbar sig ner från hcp54, det borde väl iaf inte vara några problem då man har Golf-Id och rundan registreras av honom?
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1367
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Zquar3 skrev: 15 aug 2020, 20:20 Okej, vad synd men då vet jag!
Vet du om man kan vara markör för en person som jobbar sig ner från hcp54, det borde väl iaf inte vara några problem då man har Golf-Id och rundan registreras av honom?
Tror inte det. men du kan bli brevlådemedlem. Brukar inte kosta många hundralappar. Då kan du spela som greenfee gäst.
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
JonWol
Inlägg: 186
Blev medlem: 29 maj 2017, 20:04

svingit skrev: 15 aug 2020, 20:29
Zquar3 skrev: 15 aug 2020, 20:20 Okej, vad synd men då vet jag!
Vet du om man kan vara markör för en person som jobbar sig ner från hcp54, det borde väl iaf inte vara några problem då man har Golf-Id och rundan registreras av honom?
Tror inte det. men du kan bli brevlådemedlem. Brukar inte kosta många hundralappar. Då kan du spela som greenfee gäst.
Jo du kan vara markör trots att du inte är aktiv. Enligt den regelansvarige på SGF behöver man inte ens ha grönt kort för att vara markör, man behöver enbart kunna räkna och ha en "generell förståelse för spelet".

Saxat från annan tråd:
"Hej Pontus,
Tack för ditt mail.

Varken golfreglerna eller handicapreglerna har några större krav på vem som är markör. Personen behöver inte spela, utan kan bara gå med ..... Dock .... Personen ska förstå hur golf spelas (från tee till hål, etc) och vara räknekunnig.

Varför regelverket är så ”snällt” i denna fråga vet jag inte …. Men jag tycker det är bra.

Mvh.
/Claes

PS.
Markör som bara går med är mycket vanligt i proffsgolf, när det är tvåbollar i finaldagarna och det är ojämnt antal spelare som klarar cuten.

Claes Grönberg
Regler, handicap, tävlingar"
Vänsterspelare
Vallentuna GK
HCP: 17, 0 Start 2020: 17,2
WITB 2020:
Titleist 917 D3 9,5° (8,75°)
TM R15 FW-3 15°
TM R15 H 19°
TM M4 2018 5-PW 2° up
Mizuno S18 45°, Mizuno S5 50°, Cleveland RTX-3 55° och 60° - alla 2° up
Scotty Futura 6M
Användarens profilbild
daniel.hermansson
Inlägg: 44
Blev medlem: 10 apr 2019, 16:55
Kontakt:

JonWol skrev: 15 aug 2020, 21:36 Saxat från annan tråd:
"Hej Pontus,
Tack för ditt mail.

Varken golfreglerna eller handicapreglerna har några större krav på vem som är markör. Personen behöver inte spela, utan kan bara gå med ..... Dock .... Personen ska förstå hur golf spelas (från tee till hål, etc) och vara räknekunnig.

Varför regelverket är så ”snällt” i denna fråga vet jag inte …. Men jag tycker det är bra.

Mvh.
/Claes

PS.
Markör som bara går med är mycket vanligt i proffsgolf, när det är tvåbollar i finaldagarna och det är ojämnt antal spelare som klarar cuten.

Claes Grönberg
Regler, handicap, tävlingar"
Man blir lite nyfiken, vilken "grupp" av människor är det som SGF inte vill att man ska använda som markör när det formulerar sig sådär? Det får väll antas att det ändå rör sig om en ytters liten och begränsad grupp människor som har förståelse för att golf spelas från en utslagsplats (tee) till hål men samtidigt inte kan anses vara räknekunnig?
Strävar mot att aldrig behöva slå ett tråkigt golfslag
Mikaelanstad
Inlägg: 416
Blev medlem: 03 aug 2020, 09:06

JonWol skrev: 15 aug 2020, 21:36
svingit skrev: 15 aug 2020, 20:29
Zquar3 skrev: 15 aug 2020, 20:20 Okej, vad synd men då vet jag!
Vet du om man kan vara markör för en person som jobbar sig ner från hcp54, det borde väl iaf inte vara några problem då man har Golf-Id och rundan registreras av honom?
Tror inte det. men du kan bli brevlådemedlem. Brukar inte kosta många hundralappar. Då kan du spela som greenfee gäst.
Jo du kan vara markör trots att du inte är aktiv. Enligt den regelansvarige på SGF behöver man inte ens ha grönt kort för att vara markör, man behöver enbart kunna räkna och ha en "generell förståelse för spelet".

Saxat från annan tråd:
"Hej Pontus,
Tack för ditt mail.

Varken golfreglerna eller handicapreglerna har några större krav på vem som är markör. Personen behöver inte spela, utan kan bara gå med ..... Dock .... Personen ska förstå hur golf spelas (från tee till hål, etc) och vara räknekunnig.

Varför regelverket är så ”snällt” i denna fråga vet jag inte …. Men jag tycker det är bra.

Mvh.
/Claes

PS.
Markör som bara går med är mycket vanligt i proffsgolf, när det är tvåbollar i finaldagarna och det är ojämnt antal spelare som klarar cuten.

Claes Grönberg
Regler, handicap, tävlingar"
Om jag tolkar de där rätt kan jag med andra ord ta med frugan som inte spelar golf på kvällsrunda och låta henne vara min markör? Hur reggar man den markören i Min golf då? 🤔 Behöver man inte skriva i Golf ID på sin markör där?

/Micke
Driver: Callaway Rogue ST Max LS 9°
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Mikaelanstad skrev:
JonWol skrev: 15 aug 2020, 21:36
svingit skrev: 15 aug 2020, 20:29 Tror inte det. men du kan bli brevlådemedlem. Brukar inte kosta många hundralappar. Då kan du spela som greenfee gäst.
Jo du kan vara markör trots att du inte är aktiv. Enligt den regelansvarige på SGF behöver man inte ens ha grönt kort för att vara markör, man behöver enbart kunna räkna och ha en "generell förståelse för spelet".

Saxat från annan tråd:
"Hej Pontus,
Tack för ditt mail.

Varken golfreglerna eller handicapreglerna har några större krav på vem som är markör. Personen behöver inte spela, utan kan bara gå med ..... Dock .... Personen ska förstå hur golf spelas (från tee till hål, etc) och vara räknekunnig.

Varför regelverket är så ”snällt” i denna fråga vet jag inte …. Men jag tycker det är bra.

Mvh.
/Claes

PS.
Markör som bara går med är mycket vanligt i proffsgolf, när det är tvåbollar i finaldagarna och det är ojämnt antal spelare som klarar cuten.

Claes Grönberg
Regler, handicap, tävlingar"
Om jag tolkar de där rätt kan jag med andra ord ta med frugan som inte spelar golf på kvällsrunda och låta henne vara min markör? Hur reggar man den markören i Min golf då? Bild Behöver man inte skriva i Golf ID på sin markör där?

/Micke
Nä kan skriva fritext
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Zquar3 skrev:Är det inte möjligt att registrera en runda utan ett aktivt medlemskap?
Allt i Min Golf är i stort sett rött för mig.

Har inget medlemskap i år pga dåligt med tid men sänkte mig idag något poäng men hur ska jag lyckas registrera?
Har officiellt handikapp.

Någon som vet?
Är du inte medlem någonstans så är du inte en aktiv golfare i SGFs IT-system. Så att registrera rundor är inte tillgängligt.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Sohlberg
Inlägg: 232
Blev medlem: 26 feb 2016, 08:40
Ort: Örebro

Måste man inte vara medlem någonstans för att få spela på banor(förutom p&p) ?
Pga försäkringar?!?
Driver: Cobra AeroJet 10.5
Spoon: Callaway Epic Max
FW5: Callaway Epic Max
Järn: Titleist 716 AP2 4-P
Wedge: Titleist 52-56-60
Putter: Odyssey White Hot OG One Wide
HCP: 15.6
Skriv svar