Angående utslag / hybrid

Här snackar vi allmänt om golf...
Mikaelanstad
Inlägg: 416
Blev medlem: 03 aug 2020, 09:06

Tänkte fråga något jag själv nu börjat göra. Hur långt ner i HCP tror ni man kan ta sig utan att använda en Driver som utslagsklubba och istället använda en lågloftad hybrid istället?

Jag tog de valet i helgen då drivern kan fungera nästan en hel runda. För att vara katastrof och infinna sin i diverse olika hinder "Vatten, skog, m.m" o kosta en jäkla massa slag. Mitt HCP är inte jättelångt ännu har bara spelat sen April/Maj i år men vet att utslaget är där jag tappat mest slag med drivern.

Gör man rätt i o lämna drivern 1-2 år som ny och istället avvakta med den tills svingen sätter sig bättre med resterande klubbor?
Driver: Callaway Rogue ST Max LS 9°
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Mikaelanstad skrev:Tänkte fråga något jag själv nu börjat göra. Hur långt ner i HCP tror ni man kan ta sig utan att använda en Driver som utslagsklubba och istället använda en lågloftad hybrid istället?

Jag tog de valet i helgen då drivern kan fungera nästan en hel runda. För att vara katastrof och infinna sin i diverse olika hinder "Vatten, skog, m.m" o kosta en jäkla massa slag. Mitt HCP är inte jättelångt ännu har bara spelat sen April/Maj i år men vet att utslaget är där jag tappat mest slag med drivern.

Gör man rätt i o lämna drivern 1-2 år som ny och istället avvakta med den tills svingen sätter sig bättre med resterande klubbor?
Jag (och många med mig) har skjutit under par med endast järnklubbor. Bild

Jag coachar också spelare som inte slår ut med något värre än en järnsjua för att sätta bollen i spel. Kolla in denna för att förstå hur:

https://youtu.be/4UGM--ocjjI



Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Mikaelanstad
Inlägg: 416
Blev medlem: 03 aug 2020, 09:06

MaxP skrev: 16 aug 2020, 07:32
Mikaelanstad skrev:Tänkte fråga något jag själv nu börjat göra. Hur långt ner i HCP tror ni man kan ta sig utan att använda en Driver som utslagsklubba och istället använda en lågloftad hybrid istället?

Jag tog de valet i helgen då drivern kan fungera nästan en hel runda. För att vara katastrof och infinna sin i diverse olika hinder "Vatten, skog, m.m" o kosta en jäkla massa slag. Mitt HCP är inte jättelångt ännu har bara spelat sen April/Maj i år men vet att utslaget är där jag tappat mest slag med drivern.

Gör man rätt i o lämna drivern 1-2 år som ny och istället avvakta med den tills svingen sätter sig bättre med resterande klubbor?
Jag (och många med mig) har skjutit under par med endast järnklubbor. Bild

Jag coachar också spelare som inte slår ut med något värre än en järnsjua för att sätta bollen i spel. Kolla in denna för att förstå hur:

https://youtu.be/4UGM--ocjjI



Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Tack ska kika in den 😊💪. Jo det är ju viktigt att den är i spel o helst så bra som möjligt ifrån Tee.

Kika in klippet o du har helt rätt i det du framför där 💪. Lite åt det hållet jag själv funderat o därför ja rensa ur drivern ur bagen. Tack för klippet
Driver: Callaway Rogue ST Max LS 9°
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
Användarens profilbild
daniel.hermansson
Inlägg: 44
Blev medlem: 10 apr 2019, 16:55
Kontakt:

Jag spelar helt utan Driver och har spelat i stort set med enbart järn hela denna säsong. Jag tror inte en stabil Driver är någon krav för att spela på lågt HCP. Däremot verkar att envist spela med en ostabil driver vara ett bra recept på att aldrig bli en lågHCPare :roll:

Har under säsongen gjort par på samtliga hål på hemmabanan (dock vid olika rundor) så det är absolut ingen omöjlighet att spela med enbart järnklubbor. Jag slår dessutom inte speciellt lång mot många andra. j5 går ca 150m (carry) för mig och det är vad jag i stort sett alltid använder som utslag. Kämpar med att nå in på andra slaget på en hel del par 4or men ibland lyckas det och ibland inte.

Jag har skaffat en FW3 för några veckor sedan som jag sliter med att få stabil för stunden innan den kommer agera utslagsklubba och även transportklubba på en del hål, det är i alla fall tanken med den.

Jag har aktivt valt bort att spela med Driver pga att det kräver en viss skillnad i svingen och att man till skillnad från övriga klubbor "bör" slå upp på bollen med driver för att få ut max av den, samt att jag tycker det är för begränsat användningsområde på den (i stort set bara från Tee och enbart på en del hål) för att jag ska tycka att det är värt att ha den i bagen. Jag är fullt upptagen med att lära mig att få till en bra och konsekvent bollträff när jag slår ner på bollen med järn och nu även min FW3 så att blanda in en driver känner jag inget sug för.

Just nu ser jag ingen vits alls med att skaffa en driver vare sig nu eller i framtiden, jag lutar åt att valet av klubbor har i slutänden väldigt lite med en motsvarande HCP att göra. Jag har tex gått rundor med singel-HCPare som gjort en mycket lyckad drive på en par 4 och hade uppskattningsvis 50m kvar till flagg och ändå göra en dubbel på hålet. Samtidigt som jag själv med mitt helt okej utslag med j5 inte vågade gå för green på andra slaget pga en farlig greenbunker utan valde att spela fram till ett säkert och lätt inspel och därefter kunde enputta för paret.
Strävar mot att aldrig behöva slå ett tråkigt golfslag
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Golf är en hel del spelstrategi också och i många fall är hybrid klokare än driver.
Om du håller bollen i spel med hybriden borde du spela vidare med den.
Det kommer kanske en dag så du känner att mer längd behövs då kan du testa drivern igen.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Mats15
Inlägg: 6
Blev medlem: 25 feb 2020, 16:57

Spelat i 3 1/2 mån. brukar ta drivern i början av rundan funkar det inte då så får den vila.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Mikaelanstad
Inlägg: 416
Blev medlem: 03 aug 2020, 09:06

JohanAdministratör skrev: 16 aug 2020, 16:31 Golf är en hel del spelstrategi också och i många fall är hybrid klokare än driver.
Om du håller bollen i spel med hybriden borde du spela vidare med den.
Det kommer kanske en dag så du känner att mer längd behövs då kan du testa drivern


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Jo gick idag utan driver och använde bara Hybrid på utslag. Gick under mitt HCP och kände faktiskt inte att jag saknade drivern. Rätt skönt när bollen låg mitt i fairway och slippa leta boll 😅 Klart vid lågt HCP kanske man vill nå green på två. Men når utan problem på 3 på längre par 5. Och banorna här omkring når man öven green på par 4 med hybrid. Den är så mycket enklare klubba o slå rakt med än drivern.
Senast redigerad av Mikaelanstad den 16 aug 2020, 20:04, redigerad totalt 4 gång.
Driver: Callaway Rogue ST Max LS 9°
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
Mikaelanstad
Inlägg: 416
Blev medlem: 03 aug 2020, 09:06

Mats15 skrev: 16 aug 2020, 18:36 Spelat i 3 1/2 mån. brukar ta drivern i början av rundan funkar det inte då så får den vila.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Då har du spelat lika länge som mig💪👊 grejjen för mig när den inte funkade i början då har man troligtvis redan tappat slag.
Driver: Callaway Rogue ST Max LS 9°
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
Lefty82
Inlägg: 13
Blev medlem: 29 apr 2020, 08:47

Jag sitter ungefär i samma sits som trådskaparen. Jobbat mig hårt ner till ca 20 i HCP (började med golf i fjol runt midsommar) och jag känner just nu att drivern är den klubban som oftast förstör min score och chansen att sänka mig ytterligare. Har nu kommit fram till att jag komma låta drivern stanna hemma resten av året.

Trött på att slå bort bollar i skog, vatten och out. Ibland går den spikrakt och 220-230m och ger mig fina birdie-chanser, men allt som oftast så dyker mega-slicen upp efter 8-9 hål eller ännu tidigare och efter det blir spelet bara ett lotteri fram till 18e. Vet inte hur många rundor jag haft med 20-26 (!) poäng efter 9 hål för att sedan sluta på 30-35p totalt eftersom drivern (och främst ryggen) ballat ur. Senaste rundan idag (bara en kort 9 hålare på Kallfors) resulterade i endast 15 poäng då jag drog 2 slice ut i skogen och en i tjockruffen.

Nä, jag får fila på spoonen och hybriden (samt j4 och j5) istället resten av säsongen. Har egentligen inget mål med mitt HCP, men är rent generellt bara trött på leta bollar och att tappa humöret för dagen pga drivern..
Hemmaklubb: Kallfors GK
HCP: ~21

Driver: Titleist 917 D2, 10,5°
FW3: Titleist 917 F2, 15°
Hybrid: Titleist H818, 21° & 25°
Järn: Titleist 718 AP1, 4-PW +48°
Wedge: Titleist SM7, 52°, 56°, 60°
Putter: Odyssey O-Works #7 Tank
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Lefty82 skrev: 16 aug 2020, 21:05 Jag sitter ungefär i samma sits som trådskaparen. Jobbat mig hårt ner till ca 20 i HCP (började med golf i fjol runt midsommar) och jag känner just nu att drivern är den klubban som oftast förstör min score och chansen att sänka mig ytterligare. Har nu kommit fram till att jag komma låta drivern stanna hemma resten av året.

Trött på att slå bort bollar i skog, vatten och out. Ibland går den spikrakt och 220-230m och ger mig fina birdie-chanser, men allt som oftast så dyker mega-slicen upp efter 8-9 hål eller ännu tidigare och efter det blir spelet bara ett lotteri fram till 18e. Vet inte hur många rundor jag haft med 20-26 (!) poäng efter 9 hål för att sedan sluta på 30-35p totalt eftersom drivern (och främst ryggen) ballat ur. Senaste rundan idag (bara en kort 9 hålare på Kallfors) resulterade i endast 15 poäng då jag drog 2 slice ut i skogen och en i tjockruffen.

Nä, jag får fila på spoonen och hybriden (samt j4 och j5) istället resten av säsongen. Har egentligen inget mål med mitt HCP, men är rent generellt bara trött på leta bollar och att tappa humöret för dagen pga drivern..
Jag beskriver det såhär för många golfare jag coachar. Du har med alla klubbor en risk vs reward-fråga. Är utdelningen värd risken av slaget jag väljer att slå i detta läge. När det gäller drivern för många golfare med lite högre HCP är risken oftast väldigt hög men även om du lyckas med drivern så är utdelningen väldigt låg.

Som exempel brukar jag använda par 4 hål. Om du inte med all säkerhet vet att du garanterat kommer att ha ett säkert slag upp på green som andraslag efter du slagit din drive, är det då värt risken? Många golfare med 20+ i HCP har även om de slår en driver fortfarande ett andraslag som är långt ifrån säkert att det träffar green med så förtjänsten från drivern är relativt låg även om risken varit hög. Istället hade kanske ett utslag med hybriden för att sätta bollen i spel lett till att du transporterat dig framåt med slag två och sen har ett kort inspel med slag tre eller fyra istället.

Och jag kan bara hålla med dig - leta boll är det tråkigaste som finns! :lol:
Skriv svar