Nya HCP-systemet, bra eller dåligt?

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
HappyAlba
Inlägg: 22
Blev medlem: 16 okt 2017, 12:21
Ort: Visby
Kontakt:

långryggen skrev: 29 okt 2020, 11:24 Jag vill nog tycka att systemet blir mer fair nu, iallafall för de flesta.

Tidigare speglades hcp egentligen mot det absolut bästa du någonsin gjort, mot dagens system där du visar mer mot en form eller trend i spelet. Du kan ju inte heller så enkelt höja hcp, inte på kort sikt iallafall.

Men de som vi mygla med sitt hcp kan ju göra det oavsett system.
Helt enig, det visar ju verkligen formen för tillfället, vilket kan svänga snabbt:-).

Myglare däremot finns det alltid och att spela 20 dåliga rundor, speciellt om man reggar 9-hålare gör ju att det går att fixa på mindre än en månad.
Samtidigt tror jag att jag läste att man max kan höja sig 5.0 under en säsong, inte säker dock.
Användarens profilbild
Dobrik
Inlägg: 62
Blev medlem: 22 okt 2020, 12:21

Lyssnar ofta på SGP, dom har ett bra avsnitt med Claes Grönberg som ingående går igenom nya HCP-systemet, tycker ni ska lyssna på de.

https://open.spotify.com/episode/46mC6l ... icFSSpHZlA
Användarens profilbild
AndyK
Inlägg: 82
Blev medlem: 31 jul 2020, 13:57

I år återupptog jag mitt golfande efter nästan 20 års frånvaro.

Jämför man med systemet som fanns i slutet av förra milleniet, så är detta helt fantastiskt. Tycker det är bra att låghandicapare kan registrera sällskapsronder, min brorsa har haft lite strul där tidigare. Sen att man kan registrera alla ronder som varit 9 hål eller mer, gillar jag också. Spelade t.ex. 15 hål i söndags, som jag kunde registrera.
Harry
Inlägg: 200
Blev medlem: 13 apr 2017, 10:39

AndyK skrev: 04 dec 2020, 10:00 I år återupptog jag mitt golfande efter nästan 20 års frånvaro.

Jämför man med systemet som fanns i slutet av förra milleniet, så är detta helt fantastiskt. Tycker det är bra att låghandicapare kan registrera sällskapsronder, min brorsa har haft lite strul där tidigare. Sen att man kan registrera alla ronder som varit 9 hål eller mer, gillar jag också. Spelade t.ex. 15 hål i söndags, som jag kunde registrera.
Dom som jag har träffat och älskar detta nya system är sånna som har legat runt 4-5 i hcp och inte kommit lägre för dom inte kan prestera på tävlingar
jensap
Inlägg: 17
Blev medlem: 23 jul 2015, 21:44

Jag gillar det nya HCP-systemet. Efter jag har reggat alla mina rundor så märker jag att jag ligger mer rätt i HCP nu. Fler rundor kring 36 p (+/-) men ingen katastrofrunda eller obehagligt höga poäng utan mer rätt.
Driver: Titleist TSi D2, 9 g
FW: Titleist 917 F, 15 g
Hybrid: Titleist TS2, 19 g
Järn: Titleist AP2 718, 4 - PW
Wedge: Titleist Vokey SM8, 50-56-60
Putter: Scotty Cameron Newport 2
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Harry skrev: 04 dec 2020, 11:45Dom som jag har träffat och älskar detta nya system är sånna som har legat runt 4-5 i hcp och inte kommit lägre för dom inte kan prestera på tävlingar
Det är andra sidan av myntet. Har många kompisar som ligger runt 0-3 nu vilket de knappast hade gjort tidigare.
Användarens profilbild
Dobrik
Inlägg: 62
Blev medlem: 22 okt 2020, 12:21

Sandstream skrev:
Harry skrev: 04 dec 2020, 11:45Dom som jag har träffat och älskar detta nya system är sånna som har legat runt 4-5 i hcp och inte kommit lägre för dom inte kan prestera på tävlingar
Det är andra sidan av myntet. Har många kompisar som ligger runt 0-3 nu vilket de knappast hade gjort tidigare.
Jag har vänner som innan inte kom under 4,5 spärren via tävlingsspel, idag har många av dom mellan 1 och +2, helt orimligt.

Samtidigt får dom alltid slåss om sistaplatsen på tävlingarna ;)
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1380
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Dobrik skrev: 08 dec 2020, 10:19
Sandstream skrev:
Harry skrev: 04 dec 2020, 11:45Dom som jag har träffat och älskar detta nya system är sånna som har legat runt 4-5 i hcp och inte kommit lägre för dom inte kan prestera på tävlingar
Det är andra sidan av myntet. Har många kompisar som ligger runt 0-3 nu vilket de knappast hade gjort tidigare.
Jag har vänner som innan inte kom under 4,5 spärren via tävlingsspel, idag har många av dom mellan 1 och +2, helt orimligt.

Samtidigt får dom alltid slåss om sistaplatsen på tävlingarna ;)
Problemet med tävlingar är att det oftast inte är tillräckligt med tävlingar för att få tävlingsrutin under en säsong. Vet själv hur det är som gammal elitfriidrottare. Hade man inte tävlat på ett tag så tappade man rutin. Hade även där problem med att jag fokuserade för mycket på vad andra hade gjort i årsbästa istället för att fokusera på vad jag skulle göra.

Oftast är det mest typ lagtävlingar som scramble (Kan vara roligt ibland) som klubbar arrangerar. Singeltävlingar är det inte lika mycket av tyvärr. Tycker klubbarna är dåliga på att arrangera tävlingar rent generellt.

Själv presterar jag dåligt på tävlingar då jag börjar tänka för mycket och ta risker jag annars inte skulle ta. Speciellt om man ser scoren rinna iväg och man börjar tänka att tar jag vägen över träden så har jag bättre chans att gå för det på andra slaget och scora. Sådant man kan göra när man spelar själv och kan experimentera lite med olika risktaganden för det är kul.

Tycker halva säsongen på en klubb ska bestå av tävlingar, speciellt fler scratchtävlingar. Lagtävlingar har jag inte mycket för, då jag inte har några jag spelar med regelbundet på klubben. Se om det kan bli ändring på det nu när jag bytt klubb till en större med ca 3000 medlemmar. Man kan hoppas på att tävlingsäsongen blir av nästa år då pandemin kommer fortsätta oförändrat enligt FHM.
WITB 2024

Driver: Titleist TSr4 9*.
FW3: Titleist TSr3 13,5*.
FW7: Titleist TSr2 21*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: - Vokey SM10 50/8F - 54/10S - 58/12D.
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Boll: Titleist Pro V1
Användarens profilbild
Dobrik
Inlägg: 62
Blev medlem: 22 okt 2020, 12:21

svingit skrev:
Dobrik skrev: 08 dec 2020, 10:19
Sandstream skrev:Det är andra sidan av myntet. Har många kompisar som ligger runt 0-3 nu vilket de knappast hade gjort tidigare.
Jag har vänner som innan inte kom under 4,5 spärren via tävlingsspel, idag har många av dom mellan 1 och +2, helt orimligt.

Samtidigt får dom alltid slåss om sistaplatsen på tävlingarna ;)
Problemet med tävlingar är att det oftast inte är tillräckligt med tävlingar för att få tävlingsrutin under en säsong. Vet själv hur det är som gammal elitfriidrottare. Hade man inte tävlat på ett tag så tappade man rutin. Hade även där problem med att jag fokuserade för mycket på vad andra hade gjort i årsbästa istället för att fokusera på vad jag skulle göra.

Oftast är det mest typ lagtävlingar som scramble (Kan vara roligt ibland) som klubbar arrangerar. Singeltävlingar är det inte lika mycket av tyvärr. Tycker klubbarna är dåliga på att arrangera tävlingar rent generellt.

Själv presterar jag dåligt på tävlingar då jag börjar tänka för mycket och ta risker jag annars inte skulle ta. Speciellt om man ser scoren rinna iväg och man börjar tänka att tar jag vägen över träden så har jag bättre chans att gå för det på andra slaget och scora. Sådant man kan göra när man spelar själv och kan experimentera lite med olika risktaganden för det är kul.

Tycker halva säsongen på en klubb ska bestå av tävlingar, speciellt fler scratchtävlingar. Lagtävlingar har jag inte mycket för, då jag inte har några jag spelar med regelbundet på klubben. Se om det kan bli ändring på det nu när jag bytt klubb till en större med ca 3000 medlemmar. Man kan hoppas på att tävlingsäsongen blir av nästa år då pandemin kommer fortsätta oförändrat enligt FHM.
Finns hur mycket tävlingar som helst, så länge du söker dig utanför din egen klubb.
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1380
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Dobrik skrev: 08 dec 2020, 12:28
svingit skrev:
Dobrik skrev: 08 dec 2020, 10:19

Jag har vänner som innan inte kom under 4,5 spärren via tävlingsspel, idag har många av dom mellan 1 och +2, helt orimligt.

Samtidigt får dom alltid slåss om sistaplatsen på tävlingarna ;)
Problemet med tävlingar är att det oftast inte är tillräckligt med tävlingar för att få tävlingsrutin under en säsong. Vet själv hur det är som gammal elitfriidrottare. Hade man inte tävlat på ett tag så tappade man rutin. Hade även där problem med att jag fokuserade för mycket på vad andra hade gjort i årsbästa istället för att fokusera på vad jag skulle göra.

Oftast är det mest typ lagtävlingar som scramble (Kan vara roligt ibland) som klubbar arrangerar. Singeltävlingar är det inte lika mycket av tyvärr. Tycker klubbarna är dåliga på att arrangera tävlingar rent generellt.

Själv presterar jag dåligt på tävlingar då jag börjar tänka för mycket och ta risker jag annars inte skulle ta. Speciellt om man ser scoren rinna iväg och man börjar tänka att tar jag vägen över träden så har jag bättre chans att gå för det på andra slaget och scora. Sådant man kan göra när man spelar själv och kan experimentera lite med olika risktaganden för det är kul.

Tycker halva säsongen på en klubb ska bestå av tävlingar, speciellt fler scratchtävlingar. Lagtävlingar har jag inte mycket för, då jag inte har några jag spelar med regelbundet på klubben. Se om det kan bli ändring på det nu när jag bytt klubb till en större med ca 3000 medlemmar. Man kan hoppas på att tävlingsäsongen blir av nästa år då pandemin kommer fortsätta oförändrat enligt FHM.
Finns hur mycket tävlingar som helst, så länge du söker dig utanför din egen klubb.
Just det som är problemet. Folk kanske inte har tid att söka sig utan för sin klubb eller iaf inte långt utanför då dom har jobb och familj osv.
I mitt fall har jag inte bil (Vill inte ha, bara dyrt). Så jag blir begränsad till klubbar jag kan nå med kollektivtrafiken. Vilket är en del ändå. Men i år har det inte varit så mycket tävlingar pga pandemin. Så det har bara blivit på hemmaklubben. Hade anmält mig till 12 tävlingar i år. 3 st blev av pga att tävlingar blev inställda.
WITB 2024

Driver: Titleist TSr4 9*.
FW3: Titleist TSr3 13,5*.
FW7: Titleist TSr2 21*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: - Vokey SM10 50/8F - 54/10S - 58/12D.
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Boll: Titleist Pro V1
Skriv svar