Nya HCP-systemet, bra eller dåligt?

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
Dobrik
Inlägg: 62
Blev medlem: 22 okt 2020, 12:21

svingit skrev:
Dobrik skrev: 08 dec 2020, 12:28
svingit skrev: Problemet med tävlingar är att det oftast inte är tillräckligt med tävlingar för att få tävlingsrutin under en säsong. Vet själv hur det är som gammal elitfriidrottare. Hade man inte tävlat på ett tag så tappade man rutin. Hade även där problem med att jag fokuserade för mycket på vad andra hade gjort i årsbästa istället för att fokusera på vad jag skulle göra.

Oftast är det mest typ lagtävlingar som scramble (Kan vara roligt ibland) som klubbar arrangerar. Singeltävlingar är det inte lika mycket av tyvärr. Tycker klubbarna är dåliga på att arrangera tävlingar rent generellt.

Själv presterar jag dåligt på tävlingar då jag börjar tänka för mycket och ta risker jag annars inte skulle ta. Speciellt om man ser scoren rinna iväg och man börjar tänka att tar jag vägen över träden så har jag bättre chans att gå för det på andra slaget och scora. Sådant man kan göra när man spelar själv och kan experimentera lite med olika risktaganden för det är kul.

Tycker halva säsongen på en klubb ska bestå av tävlingar, speciellt fler scratchtävlingar. Lagtävlingar har jag inte mycket för, då jag inte har några jag spelar med regelbundet på klubben. Se om det kan bli ändring på det nu när jag bytt klubb till en större med ca 3000 medlemmar. Man kan hoppas på att tävlingsäsongen blir av nästa år då pandemin kommer fortsätta oförändrat enligt FHM.
Finns hur mycket tävlingar som helst, så länge du söker dig utanför din egen klubb.
Just det som är problemet. Folk kanske inte har tid att söka sig utan för sin klubb eller iaf inte långt utanför då dom har jobb och familj osv.
I mitt fall har jag inte bil (Vill inte ha, bara dyrt). Så jag blir begränsad till klubbar jag kan nå med kollektivtrafiken. Vilket är en del ändå. Men i år har det inte varit så mycket tävlingar pga pandemin. Så det har bara blivit på hemmaklubben. Hade anmält mig till 12 tävlingar i år. 3 st blev av pga att tävlingar blev inställda.
Om du då skjuter 85+ på tävlingarna, sen runt par på dina ensamrundor. Är ditt hcp befogat?
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1382
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Dobrik skrev:
svingit skrev:
Dobrik skrev: 08 dec 2020, 12:28 Finns hur mycket tävlingar som helst, så länge du söker dig utanför din egen klubb.
Just det som är problemet. Folk kanske inte har tid att söka sig utan för sin klubb eller iaf inte långt utanför då dom har jobb och familj osv.
I mitt fall har jag inte bil (Vill inte ha, bara dyrt). Så jag blir begränsad till klubbar jag kan nå med kollektivtrafiken. Vilket är en del ändå. Men i år har det inte varit så mycket tävlingar pga pandemin. Så det har bara blivit på hemmaklubben. Hade anmält mig till 12 tävlingar i år. 3 st blev av pga att tävlingar blev inställda.
Om du då skjuter 85+ på tävlingarna, sen runt par på dina ensamrundor. Är ditt hcp befogat?
Ja. För jag skjuter runt par och uppåt på i sällskapsspel. Det säger också att jag spelar mer avslappnad när jag spelar sällskapsspel än tävlingsspel. Vilket inte alls är konstigt. Då det är långt färre tävlingar än sällskapsrundor. Börjar det få för dåligt under en tävling så ger jag upp rundan och inte bryr mig om hur jag slår eller puttar. Det räcker med att ha gjort en bogey här och där eller helt tappat ett hål pga dåliga beslut så ger jag upp rundan. Gäller även sällskapsspel.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
WITB 2024

Driver: Titleist TSr4 9*.
FW3: Titleist TSr3 13,5*.
FW7: Titleist TSr2 21*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: - Vokey SM10 50/8F - 54/10S - 58/12D.
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Boll: Titleist Pro V1
joakim.pekkari
Inlägg: 789
Blev medlem: 07 jun 2017, 19:48
Ort: Lund
Kontakt:

svingit skrev:
Dobrik skrev: 08 dec 2020, 12:28
svingit skrev: Problemet med tävlingar är att det oftast inte är tillräckligt med tävlingar för att få tävlingsrutin under en säsong. Vet själv hur det är som gammal elitfriidrottare. Hade man inte tävlat på ett tag så tappade man rutin. Hade även där problem med att jag fokuserade för mycket på vad andra hade gjort i årsbästa istället för att fokusera på vad jag skulle göra.

Oftast är det mest typ lagtävlingar som scramble (Kan vara roligt ibland) som klubbar arrangerar. Singeltävlingar är det inte lika mycket av tyvärr. Tycker klubbarna är dåliga på att arrangera tävlingar rent generellt.

Själv presterar jag dåligt på tävlingar då jag börjar tänka för mycket och ta risker jag annars inte skulle ta. Speciellt om man ser scoren rinna iväg och man börjar tänka att tar jag vägen över träden så har jag bättre chans att gå för det på andra slaget och scora. Sådant man kan göra när man spelar själv och kan experimentera lite med olika risktaganden för det är kul.

Tycker halva säsongen på en klubb ska bestå av tävlingar, speciellt fler scratchtävlingar. Lagtävlingar har jag inte mycket för, då jag inte har några jag spelar med regelbundet på klubben. Se om det kan bli ändring på det nu när jag bytt klubb till en större med ca 3000 medlemmar. Man kan hoppas på att tävlingsäsongen blir av nästa år då pandemin kommer fortsätta oförändrat enligt FHM.
Finns hur mycket tävlingar som helst, så länge du söker dig utanför din egen klubb.
Just det som är problemet. Folk kanske inte har tid att söka sig utan för sin klubb eller iaf inte långt utanför då dom har jobb och familj osv.
I mitt fall har jag inte bil (Vill inte ha, bara dyrt). Så jag blir begränsad till klubbar jag kan nå med kollektivtrafiken. Vilket är en del ändå. Men i år har det inte varit så mycket tävlingar pga pandemin. Så det har bara blivit på hemmaklubben. Hade anmält mig till 12 tävlingar i år. 3 st blev av pga att tävlingar blev inställda.
Vill du spela bra singeltävlingar så är det de olika regionala tourerna och olika Opel-tävlingar som gäller. Kryllar av de i Skåne iallafall och antar att detsamma gäller Stockholm med omnejd, bil eller någon kompis att åka med lär dock krävas


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
WITB 2021
TaylorMade SIM 9°
Titleist 917F3 13,5°
TaylorMade P790 UDI J2
Srixon Z 585 J3-J4, Z 785 J5, Z Forged J6-PW
Cleveland RTX 4 Raw 50, 54, 58
Scotty Cameron Studio Style Newport 2 / TM Spider X
Hcp: Scratch
Klubb: PGA Sweden National
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Dobrik skrev: 08 dec 2020, 10:19Jag har vänner som innan inte kom under 4,5 spärren via tävlingsspel, idag har många av dom mellan 1 och +2, helt orimligt.Samtidigt får dom alltid slåss om sistaplatsen på tävlingarna ;)
De tar väl dessutom platser för andra spelare som faktiskt tävlat sig till ett plushcp.

Nu vet jag inte hur det funkar på de olika undertourerna för juniorer och seniorer men förhoppningsvis kvalar man in på tidigare tävlingsresultat och inte sällskapshcp.
Harry
Inlägg: 200
Blev medlem: 13 apr 2017, 10:39

Brukar ju finnas herrgolf varje vecka, långt ifrån en stortävling men kan allt skapa lite nerv iaf.
Som +hcp ska man ju kunna få till bra varv även på tävlingar, och inte ”ge upp” efter några bogeys.

På hemmabanan vet jag att man aldrig ska ge upp. Har skjutit -5 på båda niohålsslingorna, då vet jag att jag kan vända även den sämsta ronden sista nio.
Skriv svar