Rondtider

Här snackar vi allmänt om golf...
Harry
Inlägg: 200
Blev medlem: 13 apr 2017, 10:39

Eller så får folk helt enkelt lära sig hur man beter sig på en bana och släppa igenom om det är så viktigt att leta efter bollar på varje hål. Börjar bli trött på att allt med golf ska förenklas så mycket. Idag släpps folk ut på banan helt själva efter en eftermiddagskurs. När jag började för ca 15 år sedan var det knappt att man fick gå ut på banan första året. Caddieronder skulle man göra och uppspel på range och chippinggreen.

Golf håller tyvärr på att tappa sin stil. Jag vill inte att det ska vara lättåtkomligt. Jag vill att man som ny ska behöva kämpa och förtjäna att få gå ut och spela. Idag krävs det knappt några regelkunskaper för att få spela. Nya vet inte hur man lagar nedslagsmärken eller krattar bunkrar rätt. Golf har blivit för slappt enbart för att få in mer medlemmar. Jag tycker klubbarna ska se till att spelet flyter på och går en 4-boll första nio på över 2,5h ska dom helt enkelt bli avplockade från banan.


Sist men inte minst, inga jeans på banan heller ;)
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Harry skrev: 25 feb 2019, 13:25 Eller så får folk helt enkelt lära sig hur man beter sig på en bana och släppa igenom om det är så viktigt att leta efter bollar på varje hål. Börjar bli trött på att allt med golf ska förenklas så mycket. Idag släpps folk ut på banan helt själva efter en eftermiddagskurs. När jag började för ca 15 år sedan var det knappt att man fick gå ut på banan första året. Caddieronder skulle man göra och uppspel på range och chippinggreen.

Golf håller tyvärr på att tappa sin stil. Jag vill inte att det ska vara lättåtkomligt. Jag vill att man som ny ska behöva kämpa och förtjäna att få gå ut och spela. Idag krävs det knappt några regelkunskaper för att få spela. Nya vet inte hur man lagar nedslagsmärken eller krattar bunkrar rätt. Golf har blivit för slappt enbart för att få in mer medlemmar. Jag tycker klubbarna ska se till att spelet flyter på och går en 4-boll första nio på över 2,5h ska dom helt enkelt bli avplockade från banan.

Sist men inte minst, inga jeans på banan heller ;)
Håller med om mycket av det du skriver, framförallt det sista om jeans 8-)

Om tröskeln för att för att komma ut och spela var högre på 90-talet och början av 00-talet, då Sverige hade 70.000 fler golfare än i dag, kan man undra varför den sänkts? Allt handlar väl som vanligt om att klubbarna tror att de kan få in mer pengar genom att släppa ut spelarna så fort som möjligt...

Många klubbar verkar dessutom skita fullständigt i vad som händer ute på banan. Deras enda mål är att folk ska betala och sen får de driva vind för våg där ute.

Tycker att ditt inlägg förtjänar en helt egen tråd där vi kan diskutera detta! (Ska det bli enklare eller svårare att få spela golf?)
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Sandstream skrev:
Harry skrev: 25 feb 2019, 13:25 Eller så får folk helt enkelt lära sig hur man beter sig på en bana och släppa igenom om det är så viktigt att leta efter bollar på varje hål. Börjar bli trött på att allt med golf ska förenklas så mycket. Idag släpps folk ut på banan helt själva efter en eftermiddagskurs. När jag började för ca 15 år sedan var det knappt att man fick gå ut på banan första året. Caddieronder skulle man göra och uppspel på range och chippinggreen.

Golf håller tyvärr på att tappa sin stil. Jag vill inte att det ska vara lättåtkomligt. Jag vill att man som ny ska behöva kämpa och förtjäna att få gå ut och spela. Idag krävs det knappt några regelkunskaper för att få spela. Nya vet inte hur man lagar nedslagsmärken eller krattar bunkrar rätt. Golf har blivit för slappt enbart för att få in mer medlemmar. Jag tycker klubbarna ska se till att spelet flyter på och går en 4-boll första nio på över 2,5h ska dom helt enkelt bli avplockade från banan.

Sist men inte minst, inga jeans på banan heller ;)
Håller med om mycket av det du skriver, framförallt det sista om jeans 8-)

Om tröskeln för att för att komma ut och spela var högre på 90-talet och början av 00-talet, då Sverige hade 70.000 fler golfare än i dag, kan man undra varför den sänkts? Allt handlar väl som vanligt om att klubbarna tror att de kan få in mer pengar genom att släppa ut spelarna så fort som möjligt...

Många klubbar verkar dessutom skita fullständigt i vad som händer ute på banan. Deras enda mål är att folk ska betala och sen får de driva vind för våg där ute.

Tycker att ditt inlägg förtjänar en helt egen tråd där vi kan diskutera detta! (Ska det bli enklare eller svårare att få spela golf?)
+1 på Harry !

Och det du nämner Sandstream om 70 k fler medlemmar förut ger ju en intressant tanke för klubbarna kan jag tycka !


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Jag har egentligen inga problem med att folk inte kan spela golf eller förstår sig på att de bör klä sig bekvämt/ändamålsenligt när de spelar golf.

Det är helt ok att folk hackar sig fram på en bana iklädda jeans, om de vill det, så länge det inte flyter över extremt mycket på mig och min golf. Det ser kanske elitistiskt ut i text men jag kan lova att det är väldigt ödmjukt tänkt.

När rondtider ökar är det en realistisk följd av fler golfare på banan. Det behöver inte bero på att de är sämre på allt men det kan säkert tyckas vara så. Etikett, nya regler och lokala tidsstudier kommer aldrig ge den effekten att en slö golfare blir snabbare. Det må låta pessimistiskt men en person som går runt på 5-6 timmar (4-boll) har helt andra issues än det dessa små hjälpmedel kan rätta till.

Egon
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Nu fixar iaf GolfStar något jag stört mig på med för täta starttidsintervall:

https://golfstar.se/blog/2019/02/28/starttidsintervall/

Jag tycker det är mycket värt att det blir lite svårare att hitta en tid med tanke på mindre trängsel, mindre slitage och slippa komma ihåg sin udda starttid 13:17 eller 14:34. 10 minuter är lagom mellan bollarna.
Hcp: ~12
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Niklas skrev: 28 feb 2019, 11:14 Nu fixar iaf GolfStar något jag stört mig på med för täta starttidsintervall:

https://golfstar.se/blog/2019/02/28/starttidsintervall/

Jag tycker det är mycket värt att det blir lite svårare att hitta en tid med tanke på mindre trängsel, mindre slitage och slippa komma ihåg sin udda starttid 13:17 eller 14:34. 10 minuter är lagom mellan bollarna.
Enligt USGA’s undersökningar så landade de på 15min. att clear’a ett hål i snitt.
Deras slutledning (fritt från minnet) var att dessa minuter var ett minimum i intervall för att hålla ett teoretiskt bra flöde på banan.
Trots detta och att de la startidsintervall på hela dessa 15min. så skilde det över 1tim. i rondtid mellan tidig fm och sen em och då ansågs rondtiden på fm vara acceptabel på strax över 4tim.

Egon
Harry
Inlägg: 200
Blev medlem: 13 apr 2017, 10:39

Nu när jag ändå har gnällt lite i denna tråd kan jag lika gärna fortsätta.

Bort med fikapausen efter 9 hål. Väljer man att fika och det kommer en boll bakom förlorar man sin plats på banan och får gå av. Alldeles för ofta är det så här..

boll 1 (4-manna boll) stannar och fikar 10 min och väntar in bollen bakom för att kolla om dom vill gå igenom.
Boll 2 (3-manna boll) kommer ikapp men ska även dom ta en fika och släpps därför inte igenom.
Boll 3 (2-manna) kommer till fikabordet och vill absolut inte fika utan spela på. I och med att boll 1 stannade kvar för att kolla om boll 2 ville bli igenom släppta har boll 1 precis slagit ut på hål 10.
Boll 2 ser därför att boll 1 inte kommit långt alls och anser därför att dom behåller sin plats på banan då dom kommer hinna fram till 10ans utslag i tid för att slå ut när tillfälle ges.

Detta resulterar i att boll 3 som inte ville fika får ett uppehåll efter 9 hål på ca 20-25 minuter.

Extra irriterande när detta händer på klubbtävlingar.

Man fikar helt enkelt i farten, fyller på vatten och går till 10ans tee med bullen i näven.
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Harry skrev:Nu när jag ändå har gnällt lite i denna tråd kan jag lika gärna fortsätta.

Bort med fikapausen efter 9 hål. Väljer man att fika och det kommer en boll bakom förlorar man sin plats på banan och får gå av. Alldeles för ofta är det så här..

boll 1 (4-manna boll) stannar och fikar 10 min och väntar in bollen bakom för att kolla om dom vill gå igenom.
Boll 2 (3-manna boll) kommer ikapp men ska även dom ta en fika och släpps därför inte igenom.
Boll 3 (2-manna) kommer till fikabordet och vill absolut inte fika utan spela på. I och med att boll 1 stannade kvar för att kolla om boll 2 ville bli igenom släppta har boll 1 precis slagit ut på hål 10.
Boll 2 ser därför att boll 1 inte kommit långt alls och anser därför att dom behåller sin plats på banan då dom kommer hinna fram till 10ans utslag i tid för att slå ut när tillfälle ges.

Detta resulterar i att boll 3 som inte ville fika får ett uppehåll efter 9 hål på ca 20-25 minuter.

Extra irriterande när detta händer på klubbtävlingar.

Man fikar helt enkelt i farten, fyller på vatten och går till 10ans tee med bullen i näven.

Man borde förstå att om man svänger av banan så får man vänta tills det finns en lucka för att kliva på igen.

Har också drabbats av konstiga fika golfare.
Bäst var två äldre damer som satt och fikade som när dom såg mig och min spelpartner pegga upp på 10an började skrika om att det var deras tur att gå (fast dom inte ens lämnat tillbaka brickan) vi fick gå igenom om vi var snabba iväg (såg dom aldrig på banan trots att 11an och 12an ser till 10ans utslag)
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Jag vill att vi inför ett enklare och tydligare sätt att visualisera banors svårighetsgrad. En nybörjare eller lite sämre golfare går ju glatt ut på riktigt svåra banor idag och det tar tid då.
Tänk motsvarigheten i skidbacken, inte skulle en nybörjare börja med 4-5 timmars åkning i Väggen som är en svart pist? Men i golf så tar vi glatt med mindre duktiga spelare ut på banor som är riktigt tuffa.
Klassificera banorna svart, röd, grön och blå. Då kommer det börja flyta på bättre och vi får lägre rondtider.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

JohanAdministratör skrev: 03 mar 2019, 22:38 Jag vill att vi inför ett enklare och tydligare sätt att visualisera banors svårighetsgrad. En nybörjare eller lite sämre golfare går ju glatt ut på riktigt svåra banor idag och det tar tid då.
Tänk motsvarigheten i skidbacken, inte skulle en nybörjare börja med 4-5 timmars åkning i Väggen som är en svart pist? Men i golf så tar vi glatt med mindre duktiga spelare ut på banor som är riktigt tuffa.
Klassificera banorna svart, röd, grön och blå. Då kommer det börja flyta på bättre och vi får lägre rondtider.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Räcker inte hcp-gränser som redan finns idag? Kanske inte så mycket i Sverige, men det enklaste borde väl vara att införa det? Och då inte endast max-hcp i en boll utan en gräns för varje individ. Sen tycker jag det klagas onödigt mycket på nybörjare i tråden. Jag har spelat med nybörjare de senaste två åren och är det tomt på banan går vi på 3 timmar eftersom jag lärt dem ready golf. Går jag med min sega far som spelat golf i 30 år tar det 4 timmar för att han är så seg...

Apropå fika efter 9 hål, så tycker jag det är ganska bra. Ungefär hälften av gångerna kan man gå förbi någon riktigt seg boll som satt sig och fikat, och det är ju riktigt smidigt. Sen kanske det blir kaos bakom förvisso, då det kanske dröjer lite extra länge innan de går ut än om man inte gått förbi.
Hcp: ~12
Skriv svar