Koll på hjärnspöken

Här snackar vi allmänt om golf...
Linusg
Inlägg: 125
Blev medlem: 18 jun 2014, 21:19

Hur hanterar ni era hjärnspöken?
Jag har ett hål i Piteå som jag inte klarar av hur jag än gör.
Det är en par 4 där jag slår ut med drivern och ligger mesta dels riktigt fint på fairway c:a 10-15 meter från ett vattenhinder,
Andra slaget skall alltså över vatten c:a 60 meter in på en stor fin green c:a 100 meter bort.
JAg har alltså väldigt mycket yta att landa på men nånstans så låser det sig i huvudet och jag slår ett duffat slag på 40 meter typ varje gång.
Plums låter det.

Tror att jag tagit mig över detta slag 1 gång under de 10 tal rundor jag spelat.
Blir alltså 90 % av gångerna plikt på slaget och mitt 4:e slag brukar gå över och landa på green.

Är säker på att många av er har era egna mardrömshål, hur gör ni för att hantera dessa?
Jag har funderat på att åka ut nån natt med en bunt bollar och bara stå å slå över vattnet bara för att visa för mig själv att jag klarar det..
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4703
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

På senaste rundan ändrade jag strategi helt och hållet på ett hål som gått dåligt ett tag.

Istället för spela drive - wedge upp till green som brukar kosta slag för det är svårt att pricka fairway la jag upp strategin J9, P, chipp och såg par som en bonus och bogey som mål...

Testa ändra spelstrategin!
Linusg
Inlägg: 125
Blev medlem: 18 jun 2014, 21:19

Problemet för mig är att om jag ändrar strategi så får jag alltså ett längre inspel.

Idag spelar jag alltså så här:
Driver c:a 240 meter, Pitch c:a 100 meter (skall vara iallafall)
Men att jag istället spelar ungefär
FW3 ut c:a 210 m, J8 c:a 140 meter ?

Känns ändå som att jag har mindre precision med J8.
Jag kan som inte spela J7 ut sen Wedge, då ligger jag iallafall på samma ställa före vattnet.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Kan låta som en floskel men det gäller väl att visualisera slaget och tro på det.

När jag står på rangen brukar jag låtsas att det slag jag ska slå är på ett visst hål, tex utslaget på en par 3. Sedan kör jag min rutin och försöker sätta press på mig själv. Ju fler gånger jag lyckas ju bättre känns det.

Har ett par stycken hål på min hemmabana som jag hatar respektive älskar. På dem jag hatar går det nästan alltid dåligt och på dem jag gillar går det bra. Detta trots att hålen kan vara väldigt lika varandra. Jag kan ha spelat som en kratta 4-5 hål men när jag kommer till ett av favortihålen limmar jag plötsligt flaggan, gång på gång.
Linusg
Inlägg: 125
Blev medlem: 18 jun 2014, 21:19

Ibland har jag tankar på att spela mig över bron istället bara för att slippa slaget över vattnet..
Vette tusan vad det är alltså ,men det sitter till 100 % i huvudet och går inte få bort.
Har testat allt, ibland bara gått fram slagit till bollen utan provsvingar eller nått, ibland stått länge och visualiserat var jag skall landa..
Alltid med samma resultat.. Dock efter att jag droppat ny boll så går den nästan alltid över och dit den ska. Så det är som att då släpper spärren.
Ny runda på söndag så då får jag försöka tänka lite annorlunda helt enkelt.. Typ en FW 3:a från 100 meter eftersom jag verkar halvera metrarna just på dessa slag så borde det ju bli perfekt =)
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Hjärnspöken av den graden handlar oftast om brist på en rutin som du litar på ihopvävt med att du inte tror på slaget du väljer att slå och därav är det redan "bestämt" innan svingen än börjar vart bollen lär hamna. Börja jobba med rutiner och du ska se att det släpper så småningom. Lite snabbare resultat kommer att komma genom att byta spelstrategi, hålet blir annorlunda med andra klubbor och därför bör fokus kunna ändras bort från hjärnspöken.
Wolfsheim
Inlägg: 843
Blev medlem: 14 maj 2014, 17:51

Linusg skrev:Dock efter att jag droppat ny boll så går den nästan alltid över och dit den ska. Så det är som att då släpper spärren.
Hade samma skit i skallen ett tag vid ett vatten jag skulle över. Alltid plikta ett på det. Andra slaget gick dock alltid över fint.
En dag efter ett fint slag över vattnet ( andraslaget så klart) så sa jag högt till mig själv. De måste tydligen plumsa en gång i vattnet innan den släpper över en boll. Slängde i en liten sten å slog sen ett slag till. Bollen for över finfint. Efter den dagen har jag alltid slängt i en sten/grästuva eller vad som innan jag slår slaget, å har ej gått i vattnet sen dess :)

Nu kanske man inte vill att alla ska springa runt å slänga stenar i vattnen men det e så sjukt hur mycket det kan sätta sig i skallen.
Instagram kewinsfoto och rawphotographygbg
Hemmaklubb Albatross Gk
Linusg
Inlägg: 125
Blev medlem: 18 jun 2014, 21:19

De var ett bra tips, får testa det :)
Skriv svar