Golfens Framtid

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Jag tror det absolut viktigaste är barn/ungdomar. Få dem att börja med golf och få dem att fortsätta.

Att golf tar lång tid är ingen nyhet och jag tror inte att antalet spelare kommer att öka om en 18-håls runda tar 3:30 istället för 4:00.

En majoritet av de svenska banorna skulle dock kunna anpassas till 95% av dem som spelar dem, dvs spelare med hcp över 5. Golf är nog svårt som det är. Bredda fairways, klipp ner ruffen och gör greenerna större.
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

Sandstream skrev: En majoritet av de svenska banorna skulle dock kunna anpassas till 95% av dem som spelar dem, dvs spelare med hcp över 5. Golf är nog svårt som det är. Bredda fairways, klipp ner ruffen och gör greenerna större.
Nej!. Golf ska spelas svårt, så är det. Klarar du inte av det så hitta en annan sport.
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Förr så hade många banor HCP-gränser.
Är det några som har det fortfarande? Det filtrerade bort rätt mycket långsamma spelare från de svåra banorna.
obe
Inlägg: 133
Blev medlem: 04 jul 2014, 09:39

trippelhej skrev:
Sandstream skrev: En majoritet av de svenska banorna skulle dock kunna anpassas till 95% av dem som spelar dem, dvs spelare med hcp över 5. Golf är nog svårt som det är. Bredda fairways, klipp ner ruffen och gör greenerna större.
Nej!. Golf ska spelas svårt, så är det. Klarar du inte av det så hitta en annan sport.
Klarar DU av det själv? Det kanske är ok att säga så om man är plushandicappare och vet vad man pratar om, men att säga att folk inte ska få spela för att de inte är tillräckligt bra är ju att döda sporten totalt. :)

Golf måste vara roligt också om vi ska ha någon framtid. Man kan sätta en bana svår för låghandicappare och lättare för höghandicappare om man lägger hindren på rätt ställen.

Olika tees är ju en bra grej också som många klubbar börjat med. 55,60,65 osv istället för röd,blå,gul och vit. Då kan man välja den svårighetsgrad min vill.
Nytt på bloggen: Slå 20 meter längre på en vinter

Ping G25 10.5 TFC 189D Tour S
Callaway X Hot 3Deep 14.5 PX 6.0
Taylor Made 11 Hybrid 3-18 Aldila RIP 65 S
Mizuno JPX EZ Forged XP105 S
Cleveland CG15 50, 54, 58
Odyssey White Hot Pro #2
Användarens profilbild
Jocke
Inlägg: 108
Blev medlem: 04 jun 2014, 13:43
Ort: Sollentuna

JohanSGF skrev:Förr så hade många banor HCP-gränser.
Är det några som har det fortfarande? Det filtrerade bort rätt mycket långsamma spelare från de svåra banorna.
Tror inte det, jag kan boka bro hof fast jag har 34.5 :p
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

trippelhej skrev:Nej!. Golf ska spelas svårt, så är det. Klarar du inte av det så hitta en annan sport.
Nej, golf ska inte primärt vara svårt. Det ska vara kul!

Jag spelar en hel del med "höghandikappare" och inget får dem så glada som när de lyckas göra ett par. Det kanske låter som en floskel men man ser verkligen glädjen i deras ögon när putten rullar i och den där trippeln på hålet innan är glömd :)

När man går en banan från vit/back tee på par, är det enkelt. Endast ett fåtal procent av Sveriges golfare gör det men ändå känns många banor som att de är byggda för att tillgodose den lilla gruppens behov.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Jocke skrev:
JohanSGF skrev:Förr så hade många banor HCP-gränser.
Är det några som har det fortfarande? Det filtrerade bort rätt mycket långsamma spelare från de svåra banorna.
Tror inte det, jag kan boka bro hof fast jag har 34.5 :p
Bro-Hof tog bort sina HCP-gränser för ett par år sedan. De insåg att de behövde alla greenfeegäster de kunde få och då kan man inte stänga folk ute från banan.
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

obe skrev:
trippelhej skrev:
Sandstream skrev: En majoritet av de svenska banorna skulle dock kunna anpassas till 95% av dem som spelar dem, dvs spelare med hcp över 5. Golf är nog svårt som det är. Bredda fairways, klipp ner ruffen och gör greenerna större.
Nej!. Golf ska spelas svårt, så är det. Klarar du inte av det så hitta en annan sport.
Klarar DU av det själv? Det kanske är ok att säga så om man är plushandicappare och vet vad man pratar om, men att säga att folk inte ska få spela för att de inte är tillräckligt bra är ju att döda sporten totalt. :)

Golf måste vara roligt också om vi ska ha någon framtid. Man kan sätta en bana svår för låghandicappare och lättare för höghandicappare om man lägger hindren på rätt ställen.

Olika tees är ju en bra grej också som många klubbar börjat med. 55,60,65 osv istället för röd,blå,gul och vit. Då kan man välja den svårighetsgrad min vill.
Du missförstod mig. Jag säger absolut inte att folk som är hög handikappare inte ska få spela. man måste börja som dålig. Vad jag säger är att banorna inte ska bli lättare, som större hål bredare faiways osv. Jag skulle bli besviken om dessa saker blev standard.

Alltså jag säger inte att du måste vara bra för att spela, men du ska heller inte ändra banorna.

Olika tees är bra, det är jag inget emot, skulle det finnas på min bana så skulle jag nog spela från blå tee.
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

Sandstream skrev:
trippelhej skrev:Nej!. Golf ska spelas svårt, så är det. Klarar du inte av det så hitta en annan sport.
Nej, golf ska inte primärt vara svårt. Det ska vara kul!

Jag spelar en hel del med "höghandikappare" och inget får dem så glada som när de lyckas göra ett par. Det kanske låter som en floskel men man ser verkligen glädjen i deras ögon när putten rullar i och den där trippeln på hålet innan är glömd :)

När man går en banan från vit/back tee på par, är det enkelt. Endast ett fåtal procent av Sveriges golfare gör det men ändå känns många banor som att de är byggda för att tillgodose den lilla gruppens behov.
Se inlägget ovan.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

trippelhej skrev:Olika tees är bra, det är jag inget emot, skulle det finnas på min bana så skulle jag nog spela från blå tee.
Olika tees hjälper inte så mycket om du ska spela in mot en liten upphöjd, ondulerad och stenhård green som skyddas av bunkrar och vatten.
Skriv svar