Golfens Framtid

Här snackar vi allmänt om golf...
MarkusSvard
Inlägg: 13
Blev medlem: 04 maj 2014, 09:54

Kom över en sjukt intressant artikel kring golfens framtid (kan läsas här https://www.linkedin.com/pulse/article/ ... he-decline)

Handlar om hur golfen inte tar tillvara på möjligheter att bredda sporten utan de tre huvudpunkter som golfare nämner för att öka intresset: Få fler barn att börja, förkorta rond-tider och få in fler kvinnor. Dock så motarbetas varje av dessa punkter aktivt vilket bara förtsätter den negativa spiral.

Vore superintressant och höra vad andra tycker och vilka lösningar svenska golfbanor bör hitta på för att få ett upplyft för sporten igen.
obe
Inlägg: 133
Blev medlem: 04 jul 2014, 09:39

Det handlar mycket om att det tar lång tid.

Jag tror 6-hålsbanor kommer vara något för framtiden. Kolla tex på Lanna Lodge som har en 6-hålsbana med fyra teeboxar och två par 3, två par 4 och två par 5. Den är även slopad. Jag skulle lätt kunna gå med i en golfklubb med bara 6 hål.

Högruff är också ett otyg för långsamt spel. Klipp ner och ha andra hinder istället; bunkrar, träd, vatten m.m.

Vi har också gått från att golf var en folksport. Nu är det för mycket dyra funktionsplagg i grälla färger och rymdliknande drivers som max får vara 3 veckor gamla.
Nytt på bloggen: Slå 20 meter längre på en vinter

Ping G25 10.5 TFC 189D Tour S
Callaway X Hot 3Deep 14.5 PX 6.0
Taylor Made 11 Hybrid 3-18 Aldila RIP 65 S
Mizuno JPX EZ Forged XP105 S
Cleveland CG15 50, 54, 58
Odyssey White Hot Pro #2
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Troxhammar har byggt en 12-hålsbans för de som inte vill lira 18. Det tycker jag är ett bra initiativ. Perfekt för de som inte orkar ett helt varv rent fysiskt eller de som inte klarar ett helt varv rent tekniskt.
Erikxson
Inlägg: 1061
Blev medlem: 16 maj 2014, 22:49
Ort: Golf Uppsala

Det är bra att det finns alternativ till dom som inte orkar/vill gå 18hål. Men tjusningen med golf är väl att det är så mycket svårare att hålla i ett bra spel i 18hål än t.ex 9hål.
Driver: TM M4 10.5° HZRDS BLACK X 75g
Metalwood: Titleist 915F 16.5° Tour AD DI-6s 41"
Järn: Mizuno MP-5 3-PW Project X 6.0
Wedgar: Titleist Vokey SM5/6 50/08F 54/10M 58/08M
Putter: SC Newport Selected 2.6 34" 1ˢᵗ of 500
HCP: 3-ish :roll:
Användarens profilbild
Jocke
Inlägg: 108
Blev medlem: 04 jun 2014, 13:43
Ort: Sollentuna

Bra för oss som inte har så mycket tid övers också :)
Användarens profilbild
kimf
Inlägg: 271
Blev medlem: 04 jun 2014, 10:31
Ort: Farsta, Stockholm, Sweden
Kontakt:

Jag har lite svårt att se att det ska behöva byggas nya banor för att snabba upp rundorna, 9 hål kan man gå på 1 timme, 2 om man behöver leta mycket boll och slå många slag.

Och vill man gå 6 hål, så är det väl bara gå av efter 6?

Däremot så tror jag att det behövs lite utbildning i normalt vett för många golfare.
- Är det en dam med, kanske hon kan slå ut medans herrarna går bak till gul tee.
- Någon som slår kortare? Ska slå järn? = Slå först, skit i honnör å sånt där tjafs
- Är man redo slår man.
- När man slagit går man till sin boll och gör sig redo, alla 4 behöver inte gå till första bollen, vänta tills den personen slagit, sen går alla till nästa boll o.s.v

Största boven enligt mig är dock på greenerna, där är det väldigt vanligt att folk ska läsa i all oändlighet, och så börjar dom inte förräns det är deras tur, och alla ska markera sin boll även fast man ska putta 45 grader bredvid...o.s.v.
strutsboa
Inlägg: 28
Blev medlem: 02 jul 2014, 14:30

Tempot på banan är det som jag tycker är det största problemet. Själv försöker jag spela tidigt på morgon eller sent på kvällen för att undvika detta, men jag tycker att många förslag här skulle kunna förbättra situationen. Personligen skulle jag vilja att man bara tillät 2-bollar på kvällstid så att man hinner 18 hål även om man går ut sent på kvällen.

Det är flera gånger i år som jag har haft ambition att gå 18 hål på ca. 2.5 timmar, men det har slutat att 9 hål har tagit 2 timmar. Hur snabb 2-boll man än är så tar det oftast 2-3 hål innan de långsamma bollarna framför inser att de bör släppa igenom. Extra frustrerande är det ju givetvis om banan är tom framför, är det fullt på banan är det ju ingen vits att släppa igenom.
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

Först vill jag bara säga att kimf tar upp det mesta. Att göra banor som har mindre hål än 9 och 18 är ju idiotiskt, golf är en tidskrävande sport och har du inte tid för en 2 timmars 9 håls runda så är det fel sport för dig.

Som stutsboa säger så är även jag en sån som senast igår skulle gå 18 hål. Bokar in mig första tiden som är ledig(var någon dam tävling före)...tredje hålet så kommer jag ikapp, de ska läsa och ha sig och är inte snabba utanför greenerna heller. hål 4 fick jag vänta 15min på att de skulle leta upp en boll, jag står och väntar vid varje hål, när jag sedan ser att de går vidare till hål 10 ger jag upp,

Vid tävling så tycker jag absolut att man ska få ta på sig en viss tid vid greenerna osv men de borde boka upp mera tid. Jag som ensam spelare är ju körd, även om dom skulle släppt om mig skulle jag behöva vänta på nästa boll. Jag har inte varit ute på banan så mycket under dagtid men de gånger jag varit så har jag nästan alltid fått vänta x antal hål innan jag släpps förbi. Jag personligen tycker det är väl att jag måste fråga om jag får gå förbi.

Som ensam spelare så är jag rätt körd om det är mycket folk ute på banan.
obe
Inlägg: 133
Blev medlem: 04 jul 2014, 09:39

trippelhej skrev:Först vill jag bara säga att kimf tar upp det mesta. Att göra banor som har mindre hål än 9 och 18 är ju idiotiskt, golf är en tidskrävande sport och har du inte tid för en 2 timmars 9 håls runda så är det fel sport för dig.

Som stutsboa säger så är även jag en sån som senast igår skulle gå 18 hål. Bokar in mig första tiden som är ledig(var någon dam tävling före)...tredje hålet så kommer jag ikapp, de ska läsa och ha sig och är inte snabba utanför greenerna heller. hål 4 fick jag vänta 15min på att de skulle leta upp en boll, jag står och väntar vid varje hål, när jag sedan ser att de går vidare till hål 10 ger jag upp,

Vid tävling så tycker jag absolut att man ska få ta på sig en viss tid vid greenerna osv men de borde boka upp mera tid. Jag som ensam spelare är ju körd, även om dom skulle släppt om mig skulle jag behöva vänta på nästa boll. Jag har inte varit ute på banan så mycket under dagtid men de gånger jag varit så har jag nästan alltid fått vänta x antal hål innan jag släpps förbi. Jag personligen tycker det är väl att jag måste fråga om jag får gå förbi.

Som ensam spelare så är jag rätt körd om det är mycket folk ute på banan.
Lite motsägelsefullt att du säger att golf är en tidskrävande sport och inte ska spela om du inte har tiden och samtidigt klagar på att det tar för lång tid. :lol:
Nytt på bloggen: Slå 20 meter längre på en vinter

Ping G25 10.5 TFC 189D Tour S
Callaway X Hot 3Deep 14.5 PX 6.0
Taylor Made 11 Hybrid 3-18 Aldila RIP 65 S
Mizuno JPX EZ Forged XP105 S
Cleveland CG15 50, 54, 58
Odyssey White Hot Pro #2
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

obe skrev: Lite motsägelsefullt att du säger att golf är en tidskrävande sport och inte ska spela om du inte har tiden och samtidigt klagar på att det tar för lång tid. :lol:
Ja, det tar ibland för lång tid då ingen släpper förbi mig...jag har tid men vill inte heller spela när det går för långsamt.
Skriv svar