Angående grönt kort.

Här snackar vi allmänt om golf...
Pdomeij
Inlägg: 2
Blev medlem: 06 aug 2014, 17:45

Hejsan!

Är rätt ny inom golfen och hoppas att detta forum kan hjälpa mig!

Det är så att jag är rätt intresserad av att ta grönt kort. Då jag har slagit lite förut, så bestämde jag mig för att boka tid med en PGA tränare för att se hur jag låg rent kunskapsmässigt. Så vi gjorde ett antal moment som han tyckte var viktiga (långa slag, lite kortare slag, chippar och puttning. När vi var klara så sa han att jag inte behövde gå en "gruppkurs" som kostar 1995:- för att få det gröna kortet, utan att jag kunde gå med någon som hade officiellt HCP för att spela ner mig till 54 HCP. Så jag blev medlem i klubben och sedan så registrerade han mig på min-golf, eller golf.se Allt detta hände för kanske tre veckor sedan.

Jag skulle egentligen bara vilja få bekräftat att man kan göra såhär, då jag pratade med en släkting som tänkte ta grönt kort han med, och sa att man inte alls kunde göra som jag just beskrivit över. Hoppas att jag kan få hjälp och att det inte var allt för krånligt.

/Pdomeij ;)
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Ja, man kan göra så :)

Det var fler krav och regler förr i tiden men i och med att golfens popularitet sjunkit har man lättat upp för dem som ska ta grönt kort. Nu förekommer tex muntliga teoriprov.
Pdomeij
Inlägg: 2
Blev medlem: 06 aug 2014, 17:45

Okej, perfekt! Då slipper jag lägga två extra dagar med att åka ut för att ta den där kursen. Känns onödigt om denne PGA tränare har sagt att man anses som tillräckligt duktig för att kunna gå runt på de slagen som behövs.
Sandstream skrev:Ja, man kan göra så :)

Det var fler krav och regler förr i tiden men i och med att golfens popularitet sjunkit har man lättat upp för dem som ska ta grönt kort. Nu förekommer tex muntliga teoriprov.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Pdomeij skrev:Okej, perfekt! Då slipper jag lägga två extra dagar med att åka ut för att ta den där kursen. Känns onödigt om denne PGA tränare har sagt att man anses som tillräckligt duktig för att kunna gå runt på de slagen som behövs.
Ja, det känns onödigt.
Användarens profilbild
Pettern
Inlägg: 40
Blev medlem: 30 jul 2014, 13:17
Ort: Järfälla

Jag gjorde exakt likadant, spelade en hel del pay and play, gick någon runda med markör och lämna in så jag fick handicap 54 och "grönt kort" och slapp såvida kursen.
HCP Start 2017: 36 HCP Nu: 29 HCP Mål 2017: 25
Skriv svar