Värmepåverkan boll

Här snackar vi allmänt om golf...
Linusg
Inlägg: 125
Blev medlem: 18 jun 2014, 21:19

Upplevde igår att bollen gick mycket kortare än tidigare rundor.
Tidigare i år har det varit kring 25-30 grader när jag spelat.
igår var det kring 20.
Upplevde med järnklubborna att det var istort sett 1 klubba kortare dom gick. medan drivern gick c:a 30 meter kortare (hade nog lägre svinghastighet just på drivern)

Hur stor skillnad upplever ni att det är i olika grader?
Samma boll som tidigare dock.
Erikxson
Inlägg: 1061
Blev medlem: 16 maj 2014, 22:49
Ort: Golf Uppsala

Jag upplever inte allt för mycket skillnad. Möjligen en liten skillnad på högsommar och novembergolf, kanske 5m carry med J7.
Driver: TM M4 10.5° HZRDS BLACK X 75g
Metalwood: Titleist 915F 16.5° Tour AD DI-6s 41"
Järn: Mizuno MP-5 3-PW Project X 6.0
Wedgar: Titleist Vokey SM5/6 50/08F 54/10M 58/08M
Putter: SC Newport Selected 2.6 34" 1ˢᵗ of 500
HCP: 3-ish :roll:
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Det måste till större temperaturskillnader för att längden ska påverkas. Se nedan exempel där 42 = +6 grader och 72 = +22 grader.

A chill in the air also affects the ball after it is struck. Cold air is denser than warm air and creates additional drag on the ball. Former USGA technical director Frank Thomas has said the difference is about two yards of carry for every 10 degrees change in temperature. Going by Thomas' math, you're looking at a loss of six yards if you're playing in the 42-degree temps they had at the Match Play as opposed to 72 degrees -- or the difference between Day's ball finding the green on the first hole or finding the bunker.

Dean Snell, senior director of R&D, golf balls for TaylorMade, thinks Thomas' figures are about right. "When the golf ball gets colder, it can lose a few miles per hour in ball speed, which can mean distance loss due to speed," said Snell. "[The] optimum temperature range is 70 to 90 degrees. At 40-degree temps the ball can slow down and be shorter by 5 to 10 yards. But the balls are not 40 degrees when played. It takes a while for them to completely get to 40."


http://www.golfdigest.com/blogs/the-loo ... balls.html

Själv märker jag stor skillnad i längd från dag till dag, med samma väder, beroende på hur jag slår bollen. Dåliga träffar ger mindre back spin och bollen flyger längre.
Linusg
Inlägg: 125
Blev medlem: 18 jun 2014, 21:19

Det kanske då helt enkelt var min kropp som var styvare igår och inte orkade slå lika långt helt enkelt =)
Skönt då vet jag att det inte är materialet det är fel på utan mig.. ;)
Blev billigare så
Skriv svar