Spelstrategi

Här snackar vi allmänt om golf...
j0akim_
Inlägg: 71
Blev medlem: 14 maj 2014, 13:07
Ort: Lidköping

Man ser ju ofta (eller nästan alltid) proffsen ta upp sin lilla bok ur bakfickan inför kommande slag. Hur många av er gör något liknande?

Efter att ha läst senaste numret av Svensk Golf och reportaget med Erik Frost, fick jag en idé om att testa att planera mina slag bättre.

På lördag ska jag spela distriktsfinal för oss värmländska olympiagolfare. Tävlingen går av stapeln på Sunne GK och banan har jag aldrig spelat förut.

Jag hittade en app till iOS som heter FunGolf GPS och är gratis, vilket visar banor i 3D och du kan själv lägga in hur långt du slår med varje klubba som du har i bagen. Detta är ju olagligt att använda på tävling, men jag har nu suttit i appen och lagt in hur långt jag slår med varje klubba för att sedan skriva ner i ett dokument hur jag ska spela varje hål. Under tävlingen kommer jag enbart att använda mig av min Garmin S3-klocka som visar avstånd och layups för att hålla mig till den spelstrategi jag antecknat.

I min spelstrategi har jag på de flesta hål angivit tre klubbval från tee, beroende på hur långt jag vill slå andraslaget och tredjeslaget. På par 5orna har jag anpassat andraslaget för att ge mig chansen att slå tredjeslaget från mitt favoritavstånd: 90 meter.

Tänkte skriva ut pappret och ha det i bagen och testa på lördag. Någon som redan testat att spela efter en mer strikt strategi? Hur funkade det?
Driver Cobra AMP Cell 11°
FW: Cobra AMP Cell 13°
Järn: Cobra AMP Forged 4-P Stiff
Wedge: Cobra Tour Trusty 48° / 52° / 56°/ 60°
Putter: Odyssey Versa #9
Boll: Callaway CromeSoft
Grepp: Golf Pride Midsize
HCP: 15,3
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Så grundligt har jag aldrig testat att göra, går mycket på känsla och dagsform. Däremot spelar jag ibland defensivt och går då inte för flaggor som står "illa". Det funkar riktigt bra att lägga sig "nära" och kanske gå där ifrån med en bogey istället för en dubbel eller trippel.

En sak jag reagerade på i din text var att lägga upp sig så att man har favoritavståndet kvar. Läste i någon tidning att det bästa, rent statistiskt, är att försöka komma så när flaggan som möjligt med alla slag. Det gällde iofs proffsen men kan vara värt att tänka på.

Spelade själv en par 5:a i går kväll där jag brukar försöka lägga upp mig så att jag har 60-100 m kvar efter två slag. I går bytte jag taktik och drog på med MW5:an från drygt 200 m och landade kanske 20-30 meter till vänster om green med andraslaget. Chippade till 1-2 meter och sänkte putten = birdie och det har jag nog aldrig gjort på det hålet tidigare :)

Ser fram emot din rapport efter rundan!
j0akim_
Inlägg: 71
Blev medlem: 14 maj 2014, 13:07
Ort: Lidköping

Ja jag tänker mest att jag vill försöka nå idealavstånden på dom par 5orna som jag inte kan nå på två eller där det är något hinder ivägen, typ vatten eller bunker osv. Annars så förstår jag att det är bäst att försöka gå för pinnen och eventuellt ha 20-30 meter kvar som du testade igår :)
Driver Cobra AMP Cell 11°
FW: Cobra AMP Cell 13°
Järn: Cobra AMP Forged 4-P Stiff
Wedge: Cobra Tour Trusty 48° / 52° / 56°/ 60°
Putter: Odyssey Versa #9
Boll: Callaway CromeSoft
Grepp: Golf Pride Midsize
HCP: 15,3
obe
Inlägg: 133
Blev medlem: 04 jul 2014, 09:39

Ja, det är Mark Broadie som säger så. Det är han som har skapat "Shots gained" statistiken som används ganska mycket numera. Hans råd är resultatet av simuleringar där han har använt hundratusentals slag från proffs och amatörer som indata.

Nu tar jag detta ur huvudet så det kan finnas vissa sakfel, men i princip så säger han så här:
* Det är alltid bättre att ligga närmare flaggan. Både för proffs och amatörer. Myten att proffsen är bättre från 100m än närmare hål har han dödat.
* Amatörer ska alltid sikta på mitten av green.
* Amatörer ska om det är out of bounds på ena sidan i stort sett sikta på gränsen till ruffkanten på andra sidan.
* Det viktigaste slagen som ger skillnad i resultatet är långa inspel. Puttning står endast för ca 20% av skillnaden i resultat mellan scratchspelare och amatörer eller 20% i skillnaden mellan scratchspelare och proffs.
Nytt på bloggen: Slå 20 meter längre på en vinter

Ping G25 10.5 TFC 189D Tour S
Callaway X Hot 3Deep 14.5 PX 6.0
Taylor Made 11 Hybrid 3-18 Aldila RIP 65 S
Mizuno JPX EZ Forged XP105 S
Cleveland CG15 50, 54, 58
Odyssey White Hot Pro #2
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

obe skrev:Ja, det är Mark Broadie som säger så...
Tack för infon! :)

Borde väl finnas någon bok av honom som man kan läsa?

EDIT: http://www.amazon.com/Every-Shot-Counts ... 1592407501
obe
Inlägg: 133
Blev medlem: 04 jul 2014, 09:39

Japp, "Every Shot Counts". Lite amerikansk, dvs att har drar ut på det lite väl mycket. Det handlar om folk (icke golfrelaterat) som har hittat på olika statistikmodeller och liknande i början. Men om man är matematiskt lagd nörd (som jag) så är det en underhållande bok. Om man inte är det kan man läsa sammanfattningen i varje kapitel och titta på bilderna. :)

Jag jobbar på en recension av den boken.
Nytt på bloggen: Slå 20 meter längre på en vinter

Ping G25 10.5 TFC 189D Tour S
Callaway X Hot 3Deep 14.5 PX 6.0
Taylor Made 11 Hybrid 3-18 Aldila RIP 65 S
Mizuno JPX EZ Forged XP105 S
Cleveland CG15 50, 54, 58
Odyssey White Hot Pro #2
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

obe skrev:Japp, "Every Shot Counts". Lite amerikansk, dvs att har drar ut på det lite väl mycket. Det handlar om folk (icke golfrelaterat) som har hittat på olika statistikmodeller och liknande i början. Men om man är matematiskt lagd nörd (som jag) så är det en underhållande bok. Om man inte är det kan man läsa sammanfattningen i varje kapitel och titta på bilderna. :)

Jag jobbar på en recension av den boken.
Jag beställde så får vi se vad jag tycker :)
j0akim_
Inlägg: 71
Blev medlem: 14 maj 2014, 13:07
Ort: Lidköping

Lite återkoppling på min plan om spelstrategi:

Eftersom jag inte hade spelat banan innan, så hade jag stor hjälp av mina anteckningar om hur jag skulle spela från tee, då många av hålen hade blinda landningsområden eller layups. Även på vissa par 5:or där det andra slaget var tvungen att ha en carry på ca 200 meter för att ta sig över vatten gjorde att jag kunde spela fram mig till ett bra avstånd och sen nå green.

Tyvärr hade jag många dåliga utslag som gjorde att min gameplan sattes ur spel och fick därför längre slag än tidigare räknat.

Kommer nog testa att göra detta igen nästa gång jag spelar en bana som jag inte spelat förut.

Kommer nog även köpa banguide att komplettera med.

Vet inte om jag spelade bättre pga av strategin, men det kändes helt klart roligare än att bara försöka slå långt. Strategin användes alltså främst på par 5 hålen för att få ett bra 3e slag in till green. Då jag inte spelar med driver utan slår min spoon från tee och har en snittlängd på 220 meter, så för mig är det omöjligt att gå in på 2 slag.

Många reagerade på att jag ville lägga upp mig på "idealavstånd" eller favoritavstånd.
Säg att jag har 245 meter kvar till green på mitt andraslag på en par 5a och jag älskar att slå min pitch från 90-100 meter, istället för att jag ska slå en järn 4 som jag inte riktigt känner mig bekväm med (som i bästa fall går 180 meter) och eventuellt ha ca 65 meter kvar, så slår jag hellre en järn 7 eller järn 6 på 150-155 meter och får mitt favoritslag 90-100 meter. Känns inte det som ett bättre alternativ? Att försöka slå de slag man känner sig bekväm med, om ändå slutresultatet resulterar i samma antal slag men att man har möjlighet att lägga sig närmare pinnen.

Självklart förstår jag tanken om att man ska slå varje slag för att mot flaggan och att ta sig så långt som möjligt, men hur många av oss amatörer är stensäkra på ett halvslag och särskilt med en wedge?

Jag tar hellre ett fullslag - alla dagar i veckan. Och pitchen kommer fortsätta att leverera birdiechanser ;)

SÅ! Nu får ni hissa eller dissa ;)
Driver Cobra AMP Cell 11°
FW: Cobra AMP Cell 13°
Järn: Cobra AMP Forged 4-P Stiff
Wedge: Cobra Tour Trusty 48° / 52° / 56°/ 60°
Putter: Odyssey Versa #9
Boll: Callaway CromeSoft
Grepp: Golf Pride Midsize
HCP: 15,3
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Det varierar så klart från spelare till spelare och den statistik som säger att det är bäst att spela sig så nära som möjligt istället för att lägga upp sig måste vara baserade på proffsen. Hur skulle man annars ha statistik att analysera?

Har själv spelat två rundor i helgen där jag istället för att lägga upp mig när det är 180-200 meter kvar valt att slå en hybrid 5 som vid en bra träff går ungefär 180 meter. Det fungerade riktigt bra och det tänker jag fortsätta med om riskerna inte är för stora (vatten, bunker etc).

Att din spelplan "sattes ur spel" när inte utslaget blev som planerat känner jag igen. Hade planerat en runda en gång men den utgick ifrån att utslagen var bra och så blev det inte. Att kunna anpassa sig beroende på utslaget är nog väldigt viktigt.
obe
Inlägg: 133
Blev medlem: 04 jul 2014, 09:39

j0akim_ skrev:Lite återkoppling på min plan om spelstrategi:

Eftersom jag inte hade spelat banan innan, så hade jag stor hjälp av mina anteckningar om hur jag skulle spela från tee, då många av hålen hade blinda landningsområden eller layups. Även på vissa par 5:or där det andra slaget var tvungen att ha en carry på ca 200 meter för att ta sig över vatten gjorde att jag kunde spela fram mig till ett bra avstånd och sen nå green.

Tyvärr hade jag många dåliga utslag som gjorde att min gameplan sattes ur spel och fick därför längre slag än tidigare räknat.

Kommer nog testa att göra detta igen nästa gång jag spelar en bana som jag inte spelat förut.

Kommer nog även köpa banguide att komplettera med.

Vet inte om jag spelade bättre pga av strategin, men det kändes helt klart roligare än att bara försöka slå långt. Strategin användes alltså främst på par 5 hålen för att få ett bra 3e slag in till green. Då jag inte spelar med driver utan slår min spoon från tee och har en snittlängd på 220 meter, så för mig är det omöjligt att gå in på 2 slag.

Många reagerade på att jag ville lägga upp mig på "idealavstånd" eller favoritavstånd.
Säg att jag har 245 meter kvar till green på mitt andraslag på en par 5a och jag älskar att slå min pitch från 90-100 meter, istället för att jag ska slå en järn 4 som jag inte riktigt känner mig bekväm med (som i bästa fall går 180 meter) och eventuellt ha ca 65 meter kvar, så slår jag hellre en järn 7 eller järn 6 på 150-155 meter och får mitt favoritslag 90-100 meter. Känns inte det som ett bättre alternativ? Att försöka slå de slag man känner sig bekväm med, om ändå slutresultatet resulterar i samma antal slag men att man har möjlighet att lägga sig närmare pinnen.

Självklart förstår jag tanken om att man ska slå varje slag för att mot flaggan och att ta sig så långt som möjligt, men hur många av oss amatörer är stensäkra på ett halvslag och särskilt med en wedge?

Jag tar hellre ett fullslag - alla dagar i veckan. Och pitchen kommer fortsätta att leverera birdiechanser ;)

SÅ! Nu får ni hissa eller dissa ;)
Man kanske lurar sig själv lite eftersom man har lägre krav på sig själv från 100 meter än ett kortare avstånd. Från 100 meter så är du troligtvis nöjd med pitch-tvåputt men från 50 meter så förväntar du dig att du ligger så nära så du ofta sänker med en putt. Dessutom slår du troligtvis en del dåliga slag även med järnsju så alla dina layups blir inte på ditt favoritavstånd utan istället kanske ännu längre bak.

Men även om det är statistiskt sett bättre att alltid ligga så nära flaggan som möjligt är det ju inte säkert att det gäller specifikt för dig.
Nytt på bloggen: Slå 20 meter längre på en vinter

Ping G25 10.5 TFC 189D Tour S
Callaway X Hot 3Deep 14.5 PX 6.0
Taylor Made 11 Hybrid 3-18 Aldila RIP 65 S
Mizuno JPX EZ Forged XP105 S
Cleveland CG15 50, 54, 58
Odyssey White Hot Pro #2
Skriv svar