Smärta i armbåge

Här snackar vi allmänt om golf...
Dennon
Inlägg: 53
Blev medlem: 17 aug 2014, 11:38

Hej på er alla glada golfare!
Har upptäkt golfen i år och är fast!! Jag tycker det är sjukt kul att spela och har ägnat stor del av sommaren på rangen och på banan. Efter att ha swingat mycket och antagligen fel fick jag smärta i min högra armbåge. Jag struntade lite i denna smärta och spelade ändå. Det är ju så kul... Till slut tog jag mitt förnuft till fånga och pausade... Smörjde in armen med Voltarensalva och vilar nu..Det börjar bli bättre och jag hoppas på att kunna spela om en vecka då vi åker på en golfweekend till Landskrona GK.
Är det någon av er som har liknande erfarenheter av smärta i armen och hur har det gått för er?
rolf
Inlägg: 122
Blev medlem: 12 maj 2014, 17:30

Dennon skrev:Hej på er alla glada golfare!
Har upptäkt golfen i år och är fast!! Jag tycker det är sjukt kul att spela och har ägnat stor del av sommaren på rangen och på banan. Efter att ha swingat mycket och antagligen fel fick jag smärta i min högra armbåge. Jag struntade lite i denna smärta och spelade ändå. Det är ju så kul... Till slut tog jag mitt förnuft till fånga och pausade... Smörjde in armen med Voltarensalva och vilar nu..Det börjar bli bättre och jag hoppas på att kunna spela om en vecka då vi åker på en golfweekend till Landskrona GK.
Är det någon av er som har liknande erfarenheter av smärta i armen och hur har det gått för er?
Du har drabbats av s.k. tennisarmbåge. Akupunktur är ett bra motmedel som jag prövade på för många år sedan.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Förutsatt att du är högerspelare beror det oftast på dålig teknik när du använder handlederna. Det brukar skada musklerna runt armbågarna vid impact.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Du kan också ha drabbats av golfarmbåge: http://xn--golfarmbge-85a.se/
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Golfarmbåge är i praktiskt taget samma sak. Även om det kan påverkas av chicken winging eller kollaps i främre armen genom impact.
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4703
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Jag har precis skickat iväg lite intervjufrågor till Mattias Ahlstrand naprapat/ fysioterapeut för Tre Kronor, angående golfskador som han också behandlar.
Skriv svar