Tjocka spelare bra för golfen?

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Okej, rubriken är provokativ med flit, bara så ingen tar det personligt. Jag är själv långt ifrån smal :D

Det jag funderar lite på är hur andra ser på golf som sport när en del spelare bevisar att man inte behöver vara i bra form för att prestera på "toppnivå". Nedan ett par bilder på spelare som spelar på PGA-touren eller Web.com-touren (snäppet under PGA-touren):

Bild

Bild

Bild

De är inga Woods eller McIlroy resultatmässigt men drar likväl in gott om pengar varje år.

Vad tycker du?
obe
Inlägg: 133
Blev medlem: 04 jul 2014, 09:39

Det finns många sporter där man kan vara skapligt välmående och ändå framgångsrik. Tänk diskus, kula, tyngdlyftning och supertungvikt i boxning. De kan vara starka trots att de har hög fettprocent i kroppen. Golf handlar inte om relativ styrka, dvs att lyfta sin egen kroppsvikt, utan det handlar om absolut styrka.

Ett proffs har ju dessutom nån som bär bagen åt dig, tvättar klubbor, lagar torvor och liknande, då har du inte samma krav på kondition.
Nytt på bloggen: Slå 20 meter längre på en vinter

Ping G25 10.5 TFC 189D Tour S
Callaway X Hot 3Deep 14.5 PX 6.0
Taylor Made 11 Hybrid 3-18 Aldila RIP 65 S
Mizuno JPX EZ Forged XP105 S
Cleveland CG15 50, 54, 58
Odyssey White Hot Pro #2
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Jag är med på att det funkar fint att vara överviktig inom golf och andra sporter men det jag funderar på är vilken syn det ger på golfen hos allmänheten?

Jonas Colting höll ju på att implodera av frustration när Stenson fick Jerringpriset och gjorde sig lustig över golf som "sport".

Att hans egen "hittepå-sport", triathlon, gynnar den som inte är riktigt bra på något var han dock inte så intresserad av att medge :lol:
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Jonas Colting som är bäst på att motionera får tycka vad han vill.

Att det finns golfspelare med ordentlig kroppsvikt i världen tror jag gör både och. Det många missar att inse är hur mycket en proffsgolfare rör sig under en vecka, 4 tävlingsvarv, ett inspelsvarv (minst) samt oftast ett pro-am varv, vi närmare oss snabbt 4 mil i veckan. Naturligtvis innebär det att de äter en jävla massa mat och det kommer alltid sticka i ögonen på folk. Naturligtvis kommer det vara svårt att "rättfärdiga" varför det är okej med tjocka golfare men ärligt talat tycker inte jag att det är relevant.

Samtidigt tror jag att det är bra att kunna visa utåt att du som man och kvinna kan bli riktigt bra i en sport som golf trots att du är på den tyngre sidan. Jag tror att det kan ge en del ringar på vattnet, speciellt hos yngre (möjligen osäkra) tjockare spelare. Massvis av fokus har t.ex. lagts på McIlroys fysik det senaste, precis som det gjordes på Tigers i flera år. Men tjockare spelare kan funka som en bra balans i min värld åtminstone.

Kort och gott tror jag alltid att vi kommer få försvara de tjocka golfspelarna, för de kommer alltid att finnas där. Men jag säger samma sak där som när jag kommenterar Linebackers i NFL - du må tycka att de är feta men de är fan så mycket bättre tränade än dig ;)
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

KinG-NothinG skrev:Kort och gott tror jag alltid att vi kommer få försvara de tjocka golfspelarna, för de kommer alltid att finnas där. Men jag säger samma sak där som när jag kommenterar Linebackers i NFL - du må tycka att de är feta men de är fan så mycket bättre tränade än dig ;)
Kan garantera dig att ingen av dem jag la in bilder på orkar springa mer än 5 meter utan syrgas :lol:

Men ni tycker inte att det förtar lite av prestationen när en "tjockis" vinner?

Sen är man kanske inte någon vidare förebild för unga som överviktig då det knappast är hälsosamt.
Användarens profilbild
Pettern
Inlägg: 40
Blev medlem: 30 jul 2014, 13:17
Ort: Järfälla

Haha den här rubriken gav mig ett härligt skratt! :)
HCP Start 2017: 36 HCP Nu: 29 HCP Mål 2017: 25
Albatross
Inlägg: 144
Blev medlem: 11 maj 2014, 18:05

Det är väl bara kolla på golfens utveckling sedan Tiger kom. Överlag är de som vinner idag jäkligt vältränade.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
rolf
Inlägg: 122
Blev medlem: 12 maj 2014, 17:30

Problemet med att öka sin vikt är att klädkontot blir överbelastat :roll:
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Sandstream skrev: Kan garantera dig att ingen av dem jag la in bilder på orkar springa mer än 5 meter utan syrgas :lol:

Men ni tycker inte att det förtar lite av prestationen när en "tjockis" vinner?

Sen är man kanske inte någon vidare förebild för unga som överviktig då det knappast är hälsosamt.
Återigen har de betydligt bättre fysik än vad många tror.

Personligen tycker jag inte att det spelar någon roll hur en spelare ser ut om denne är bäst en vecka på någon av våra proffstorurer. Vi som spelar golf borde alla veta hur mycket arbete som går till att faktiskt få golfspelet att fungera och då är inte många av oss världselit. De spelare som lägger ner den tiden som krävs för att vinna en tävling på exempelvis PGA Touren tycker jag är imponerande oavsett kroppshydda.
Albatross
Inlägg: 144
Blev medlem: 11 maj 2014, 18:05

Nej jag tycker det förgyller om någon med lite större "hydda" vinner. Eller någon som inte är direkt hälsofreak. Tänker Jimenez :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skriv svar