Hjälp med skoluppsats!

Här snackar vi allmänt om golf...
CraoN
Inlägg: 1
Blev medlem: 11 sep 2014, 08:36

Hej! Vi är fyra killar från edsbergsskolan 9i som gör en skoluppsats i NO:n :D
Och här har vi en idé om en produkt som vi hoppas ni skulle kunna svara på.

Vi vill ändra golfandet. Vi vill korta ner tiden då man är ute på banan men samtidigt göra den tiden som en bekväm och lugn stund. Om man kortar ner tiden på golfbanan så kommer fler kunna spela och det resulterar till att golfbanorna tjänar mer pengar.

En golfvagn med kylskåp för att hålla drycker eller andra kylvaror kalla. Vagnen drivs av solceller för att vara extra miljövänlig och solcellerna är formade som ett paraply så att det fyller paraply kravet också. Vagnen är också eldriven för att vara snäll mot miljön. Motorn får sin el från solcellerna på paraplyet. Längst bak på vagnen är en ståplatta och man kan även köpa till en stol, detta är för att man ska ha mycket energi på golfen och inte att gå. När man är på golfbanan saknar man kalla drycker men med vår vagn kan man få det. Ovanpå lådans lock finns det en display med mått till bunkrar green och vatten hinder, det hjälper dig med att välja rätt klubba. Displayen visar även väderprognos så du vet vad du ska ta på dig för kläder ifall du ska ha regn kläder eller solskydd.


Frågor:

1.Hur mycket skulle ni kunna betala för en sådan produkt?
2.Är det något som ni/du skulle vilja ändra eller har några åsikter om?
Vad tycker du om våran produkt?
3.Har du sett en liknade produkt på marknaden förut?
4.Vad tycker du om att vi vill korta ner speltiden men även göra det bekvämt ute på banan?
5. Tror du att golfklubbar och privatpersoner skulle vara intresserad av våran produkt?
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Intressant koncept däremot är nummer 1 och 5 de två frågorna som är relevanta. Maskinen i sig kan funka hur bra som helst, men är kostnaden för hög kommer inte intresset finnas. I dag är det svårt att sälja en elvagn som kostar 6000 kronor i Sverige. Tyvärr tror jag att Sverige är fel marknad för en produkt med det priset som lär bli.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Fick mig att tänka på den här, även om det är ett lite annorlunda användningsområde:
https://www.kickstarter.com/projects/ry ... s-actually

Jag är inget stor fan av eldrivna vagnar men förstår om äldre behöver det för att orka runt banan. Att de skulle vara miljövänliga även om de laddas med solenergi är en sanning med modifikation. Batterier är inte direkt miljövänliga och de måste kunna laddas även när det är mulet/regnar så lösningen med paraply funkar nog bara när det är sol.

Själv köper jag med mig dricka från kiosken och har i mitt kylfack vilket fungerar bra även när det är varmt. Är det supervarmt langar jag i ett par kylklampar i en liten separat kylväska som jag hänger under vagnen.

Utan att verka alltför negativ tror jag inte att produkten ni skissat på har någon framtid i Sverige, möjligtvis i USA.
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

Iden är bra men hur mycket el får man från solceller?.

Med stol menar du att man ska sitta och "åka" istället för att gå med vagnen som nu?.
j0akim_
Inlägg: 71
Blev medlem: 14 maj 2014, 13:07
Ort: Lidköping

Får nog också vara lite skeptisk och hålla med ovanstående herrar angående marknaden i Sverige. Även "miljötänket" är lite diffust eftersom batterier i dagsläget sällan är snälla för miljön när de ska skrotas.

Däremot skulle jag kunna tänka mig just kraften från solcellerna, att t.ex ladda telefonen, hålla kylfacket kallt osv.

Eldrivna vagnar är nog oftast populära bland äldre golfare, men jag ser nog ingen fördel med en vagn kontra en golfbil. Ska du köpa en eldriven vagn för 4-6000 kr, så får du för samma pengar, LÄTT ett årskort för utnyttjande av golfbil hos din golfklubb. Vissa är även utrustade med kylfack?

Grundtanken är god, så som miljötänket och GPS-funktion och kylfack. Men alla dessa saker finns i dagsläget på ett eller annat vis och att kombinera dessa funktioner till en relativt dyr produkt, tror jag inte har någon marknad här i Sverige. Nog för att vi haft en bra sommar i år (och även förra året), men för att solenergin skall bli gynnsam ur ett längre perspektiv, så tror jag nog att man får titta på en marknad som har fler soltimmar än Sverige.

Solceller på taket på en golfbil kanske kunde vara nåt? Som laddas samtidigt som den är ute på banan.
Driver Cobra AMP Cell 11°
FW: Cobra AMP Cell 13°
Järn: Cobra AMP Forged 4-P Stiff
Wedge: Cobra Tour Trusty 48° / 52° / 56°/ 60°
Putter: Odyssey Versa #9
Boll: Callaway CromeSoft
Grepp: Golf Pride Midsize
HCP: 15,3
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4703
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Som sagt innan, kul tanke men inte särskilt realistiskt.

Lägg fokus på en detalj istället, t.ex miljöarbete på golfbanan. Det mesta har redan gjorts tyvärr. Åkfordon finns redan, jag tror inte att ett kylskåp behövs, de kylfack som finns räcker.

Testa en annan approach istället.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Skriv svar