Skruvade slag

Här snackar vi allmänt om golf...
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

Hej,

Jag ser lite nu och då att folk och bättre spelare säger att man ska ha en favorit skruv, slå rakt verkar inte vara ett alternativ. Jag som 15hcpare har alltid slagit rakt då det helt enkelt är lättast. Skruva kan jag även om det är rätt okontrollerat, använder alltid skruv om jag måste runt ett träd osv, men aldrig om jag kan slå rakt. Jag förstår att skruva kan vara bra, men att aldrig slå rakt verkar bara fel. Har några polare som konstant kör draw för att de går längre och lägre(speciellt med drivern).

Hur ser det ut för er, skruvar ni konstant eller kör ni rakt bara, hcp?.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Jag vill slå rakt men tyvärr så går det ofta både åt höger och vänster pga bristande teknik. När det går rakt vet jag att jag gör rätt.

En draw går inte längre än en fade per definition eftersom bollen inte vet om den snurrar åt höger eller vänster. Att många "tror" att en draw går längre beror på att det dynamiska loftet är lägre för de flesta än när de slår en fade.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Ja, myten om att en draw går så mycket längre än en fade lever fortfarande kvar. Vilket är lite rolgt.

Personligen ser jag det som så att stockshot är a och O. Alltså slag som du vet kommer göra på exakt det sättet du tänkt dig. Med lågt singelhcp har du inte utrymme att ställa upp för en draw och slå en fade. På samma sätt handlar det för duktiga spelare om att "ta bort" en sida. Naturligtvis kan proffsen skruva bollen åt alla håll, men de vill veta att sin miss bara går ett håll.


Sent from my iPhone using Tapatalk
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

Anledningen varför de tror en draw går längre är antagligen för att väldigt många hål har en vänster böj. Vilket gör att slår man en draw så rullar bollen mot hål. Sen att de kallar draw för hook och fade för slice gör mig rätt så galen.

Min hemmabana har väldigt många hål där en draw kan vara bra, dels för att hålen är vänster och dels för att bollen rullar mot hål. Att försöka missa rätt verkar också vara en bra íde. Är det något som jag ska försöka mig på eller är det bara smartast att köra rakt?.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Draw och hook är olika saker - precis som fade och slice är olika saker.

Håll dig till rakt om det är ditt stockshot - spelare på din nivå ska bara hålla bollen i spel på lättast sätt möjligt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

KinG-NothinG skrev:Draw och hook är olika saker - precis som fade och slice är olika saker.

Håll dig till rakt om det är ditt stockshot - spelare på din nivå ska bara hålla bollen i spel på lättast sätt möjligt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ja det är skillnad, de får däremot inte in det.

Bra, då vet jag.
Användarens profilbild
NilsAnders
Inlägg: 67
Blev medlem: 01 jul 2014, 19:18
Ort: Uddevalla

Min naturliga sving är en liten draw, ställer alltså inte upp mig för draw utan jag svingar bara inifrån och ut.
Drömmen är att åka runt med en husbil och lira med en polare på Nordea Tour och bli topp 500 i världen.
Golf är ingen sport, det är en livstil.
Taylormade all the way.
Skriv svar