Sänk er snittscore med 5 slag på 10 veckor

Här snackar vi allmänt om golf...
mr.barno
Inlägg: 64
Blev medlem: 27 jun 2014, 21:46

JohanH skrev:Säkrare från tee. Missar du två utslag varav ett går out och ett i skogen så har du säkert redan sparat fyra redan där. Något annat utslag missar FW och innebär kanske att du inte klarar av att träffa green. Nåt går i fw-bunker etc...

Visst är närspelet viktigt men från tee ger du dig chansen att scora med ditt nuvarande närspel
Jag är inne precis på samma linje.
Medelgolfaren, tror och tycker jag lägger alltid 1-3 pliktslag från tee. Där har du mest att tjäna tror jag om du ligger runt 15-25 i hcp.
Ligger du närmare singel så är det framför allt mest scrambling du kommer tjäna mest på tror jag!
http://www.greenfeeguiden.com - din guide i greenfee djungeln
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

mr.barno skrev:
JohanH skrev:Säkrare från tee. Missar du två utslag varav ett går out och ett i skogen så har du säkert redan sparat fyra redan där. Något annat utslag missar FW och innebär kanske att du inte klarar av att träffa green. Nåt går i fw-bunker etc...

Visst är närspelet viktigt men från tee ger du dig chansen att scora med ditt nuvarande närspel
Jag är inne precis på samma linje.
Medelgolfaren, tror och tycker jag lägger alltid 1-3 pliktslag från tee. Där har du mest att tjäna tror jag om du ligger runt 15-25 i hcp.
Ligger du närmare singel så är det framför allt mest scrambling du kommer tjäna mest på tror jag!
Nu vet jag inte vad du spelar på själv för HCP men jag tror du är lite snäll mot medelgolfaren och singelhcpare i detta. Medegolfaren tror jag har 5 slag i snitt att spara från tee vad gäller pliktslag (jag räknar en bortslagen boll som två slag i min statistik) och singelgolfaren så länge vi pratar 9,9 -3,0 hade nog sparat i snitt 3-5 slag även dem med bättre strategier av tee.
Wolfsheim
Inlägg: 843
Blev medlem: 14 maj 2014, 17:51

Utslag - Måste träna upp en mer jämnhet här. Längden är helt ok både med driver, spoon el tom ett järn, beroende på hål, så är mer att kunna slå dem till samma område varje gång. Som det är nu så slår jag tex för många utslag som jag ibland bara får knacka fram för att kunna slå ett fint tredjeslag istället för ett andraslag. Där har jag en hel del att hämta.


Längre transportslag - Långa järn, hybrid el spoon från fw tex. Här känner jag att det är 50/50 om det kommer sitta eller inte. Måste höja upp procenten i bra träffar mot sämre, så jag kan nå GIR oftare.


Puttningen - Är just nu under all kritik. Tvåputta är såklart helt ok. Men tre och tom ibland fyrputtar som dyker upp är INTE ok. Måste bli bättre på detta och kommer lägga mycket tid på detta. Skulle tro att jag på en vanlig 18hålsrunda, säkert kan få ner 8-12 slag bara på puttningen. Skärpning.


Såhär skrev jag om mig själv i min blogg senast. Dessa tre saker e viktiga för mitt egna spel att få ordning på. Finns MYCKET slag där att tjäna.
Instagram kewinsfoto och rawphotographygbg
Hemmaklubb Albatross Gk
Användarens profilbild
Paradispetter
Inlägg: 743
Blev medlem: 30 jan 2015, 17:12

Läste någonstans i en intervju med/om Jordan Spieth att han inte är killen som slår dom svåraste eller mest anmärkningsvärda slagen, anledningen var så enkel att han istället för att försöka nå en par 5 på 2 slag med en hybrid som allt som oftast kan bli lite knackig väljer att slå ett perfekt järnslag in mot green för att få det perfekta inspelet.

Tydligen spelar han i/för momentum att alltid ta med sig det perfekta slaget & den bästa bollträffen tills nästa slag, det bevisade han väl tydligt i helgen.

Något att fundera på nästa gång man väljer mellan en 210m hybrid eller en 160m järn för att lägga upp sig.
Saltar alltid en bra story
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Bergsten skrev:Läste någonstans i en intervju med/om Jordan Spieth att han inte är killen som slår dom svåraste eller mest anmärkningsvärda slagen, anledningen var så enkel att han istället för att försöka nå en par 5 på 2 slag med en hybrid som allt som oftast kan bli lite knackig väljer att slå ett perfekt järnslag in mot green för att få det perfekta inspelet.

Tydligen spelar han i/för momentum att alltid ta med sig det perfekta slaget & den bästa bollträffen tills nästa slag, det bevisade han väl tydligt i helgen.

Något att fundera på nästa gång man väljer mellan en 210m hybrid eller en 160m järn för att lägga upp sig.
Mycket ligger i det Spieth säger - känn dina begränsningar och ta alltid det säkraste slaget (till en viss mån, vi ska självklart inte chippa oss runt på Fairway). Ofta väljs det väldigt svåra slag med låg chans att lyckas.
Skriv svar