HCP-fuskarna?

Här snackar vi allmänt om golf...
MizunoMade
Inlägg: 308
Blev medlem: 09 sep 2015, 22:23

Ja, att jag har fel hcp råder det nog ingen tvekan om. Runt 20 skulle nog passa mig även om mina slag är bättre än så många gånger.

Jag gillar det ni säger om snittet, så har jag inte tänkt. Tidigare har jag snarare tänkt att hcp ska matcha ens bästa dagar mer. Det tar jag med mig i min kamp neråt på hcp-jakten.
Det är utrustningen som gör spelaren

Driver: Mizuno st180
3Wood: Mizuno st180
Hybrid: Tour edge exotics cb pro u
Järn: Mizuno MP18 4-PW
Wedgar: Mizuno T7 52* 56* 60* Putter: Odyssey o-works #7s black
Bollar: Nike RZN platinum
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Om man reggar alla rundor man spelar, oavsett om man spelar själv eller med någon, så får man ju ett rättvist hcp så jag gillar tanken.

Själv lyckades jag spela in 44 poäng en dag och 43 poäng ett par dagar senare. Var i mitt livs form och hade lite tur. Nu har jag höjt mig 10 gånger på raken.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

ricky skrev:
MizunoMade skrev:Ett sent inlägg!

Jag tillhör delvis den kategorin hcp-myglare. Jag har ett mycket högt hcp då jag som junior alltid tappade mitt hcp på hösten för att jag inte lämnade in kortet, av ren lathet.

När jag tog upp golfen igen så var sista hcp som hittades runt 34 och nu är jag på 28.

Dock ska det tilläggas att jag kan spela in 48p en bra dag och sen 20p senare samma vecka. Jag är väldigt ojämn. Jag har alltså Slagen för ett bättre spel men inte förmågan att slå så varje slag.

Jag tävlar varje sommar men en polare som har ca 11 i hcp. Jag har varit på prispallen tre av ca 15 tävlingar för att vi kan ha svårt med just att hålla ihop det.

Ofta spelar jag själv och då spelar jag min bästa golf, den går inte att registrera. Hur skulle ni göra i min sits? Regga allt eller bli mer stabil och då börja regga mer?

Om man tvingad regga alla rundor, kommer man en bit på vägen mot de värsta myglarna?

Självklart ska du regga varje runda. Om du klarar av att göra 48 poäng har du ett tok för högt HCP. Ditt HCP ska ju spegla din förmåga när du spelar din absolut BÄSTA golf.
Vore det inte väldigt ologiskt att ha ett HCP som speglar din absolut bästa golf? Med andra ord skulle du då behöva en kanonrunda för att nå 36 poäng. HCPet bör vara en markering av var din snittnivå ligger på. Några höjningar och några sänkningar på en säsong och du är där men vårt svenska system gör det praktiskt taget omöjligt när du kan sänka dig 2,5 på en bra runda och det tar dig 25 rundor att höja dig lika mycket.
MizunoMade
Inlägg: 308
Blev medlem: 09 sep 2015, 22:23

MaxP skrev:
ricky skrev:
MizunoMade skrev:Ett sent inlägg!

Jag tillhör delvis den kategorin hcp-myglare. Jag har ett mycket högt hcp då jag som junior alltid tappade mitt hcp på hösten för att jag inte lämnade in kortet, av ren lathet.

När jag tog upp golfen igen så var sista hcp som hittades runt 34 och nu är jag på 28.

Dock ska det tilläggas att jag kan spela in 48p en bra dag och sen 20p senare samma vecka. Jag är väldigt ojämn. Jag har alltså Slagen för ett bättre spel men inte förmågan att slå så varje slag.

Jag tävlar varje sommar men en polare som har ca 11 i hcp. Jag har varit på prispallen tre av ca 15 tävlingar för att vi kan ha svårt med just att hålla ihop det.

Ofta spelar jag själv och då spelar jag min bästa golf, den går inte att registrera. Hur skulle ni göra i min sits? Regga allt eller bli mer stabil och då börja regga mer?

Om man tvingad regga alla rundor, kommer man en bit på vägen mot de värsta myglarna?

Självklart ska du regga varje runda. Om du klarar av att göra 48 poäng har du ett tok för högt HCP. Ditt HCP ska ju spegla din förmåga när du spelar din absolut BÄSTA golf.
Vore det inte väldigt ologiskt att ha ett HCP som speglar din absolut bästa golf? Med andra ord skulle du då behöva en kanonrunda för att nå 36 poäng. HCPet bör vara en markering av var din snittnivå ligger på. Några höjningar och några sänkningar på en säsong och du är där men vårt svenska system gör det praktiskt taget omöjligt när du kan sänka dig 2,5 på en bra runda och det tar dig 25 rundor att höja dig lika mycket.
Absolut, det är inte helt logist hur jag tänkt men i mina ögon har det känts så. Dock är det något jag kommer ändra på så snart jag kommer ut på banan igen.
Det är utrustningen som gör spelaren

Driver: Mizuno st180
3Wood: Mizuno st180
Hybrid: Tour edge exotics cb pro u
Järn: Mizuno MP18 4-PW
Wedgar: Mizuno T7 52* 56* 60* Putter: Odyssey o-works #7s black
Bollar: Nike RZN platinum
Icebabe
Inlägg: 28
Blev medlem: 03 jun 2014, 08:40

Är det nödvändigt att ha handicap?

Minst slag vinner. Ingen kan mygla.

Handicap gör ju bara att den som spelar bäst i förhållande till sitt handicap just den dagen vinner. Inte den som faktiskt är bäst.

Om sedan segerscoren är 70 eller 107, vad spelar det för roll?
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Icebabe skrev:Är det nödvändigt att ha handicap?

Minst slag vinner. Ingen kan mygla.

Handicap gör ju bara att den som spelar bäst i förhållande till sitt handicap just den dagen vinner. Inte den som faktiskt är bäst.

Om sedan segerscoren är 70 eller 107, vad spelar det för roll?
Det stora problemet är att du skulle ta bort enda chansen att låta alla spelare trots nivå tävla mot varandra.
Icebabe
Inlägg: 28
Blev medlem: 03 jun 2014, 08:40

MaxP skrev:
Icebabe skrev:Är det nödvändigt att ha handicap?

Minst slag vinner. Ingen kan mygla.

Handicap gör ju bara att den som spelar bäst i förhållande till sitt handicap just den dagen vinner. Inte den som faktiskt är bäst.

Om sedan segerscoren är 70 eller 107, vad spelar det för roll?
Det stora problemet är att du skulle ta bort enda chansen att låta alla spelare trots nivå tävla mot varandra.

Jag vet. Fast så är det ju i andra idrotter. ;-)
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Icebabe skrev:
MaxP skrev:
Icebabe skrev:Är det nödvändigt att ha handicap?

Minst slag vinner. Ingen kan mygla.

Handicap gör ju bara att den som spelar bäst i förhållande till sitt handicap just den dagen vinner. Inte den som faktiskt är bäst.

Om sedan segerscoren är 70 eller 107, vad spelar det för roll?
Det stora problemet är att du skulle ta bort enda chansen att låta alla spelare trots nivå tävla mot varandra.

Jag vet. Fast så är det ju i andra idrotter. ;-)
Visst är det så - men de flesta idrotter presenterar inte den möjligheten som golf gör i samma utsträckning där personer med en åldersskillnad på 50+ år kan ha ungefär samma spelnivå.

Personligen är jag helt med dig, golf är i grunden ett spel som går ut på att ha minst antal slag i hål.

HCPsystemet ger oss däremot en dynamik som får sporten att växa.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

HCP-systemet är till för att vi amatörer ska kunna tävla mot varandra. Punkt.

Om det inte fanns och alla tävlingar var scratch skulle den svenska tävlingsverksamheten dö ut snabbare än en quick hook landar.
obe
Inlägg: 133
Blev medlem: 04 jul 2014, 09:39

Sandstream skrev:HCP-systemet är till för att vi amatörer ska kunna tävla mot varandra. Punkt.

Om det inte fanns och alla tävlingar var scratch skulle den svenska tävlingsverksamheten dö ut snabbare än en quick hook landar.
Problemet är ju att ALLT ska vara med handicap nu för tiden. Förr fanns det en fredad tävling om året då alla lade handicap åt sidan, dvs KM. Nu för tiden finns det ju tom en del klubbar som har HCP-pris på KM. Skämsmössa!
Nytt på bloggen: Slå 20 meter längre på en vinter

Ping G25 10.5 TFC 189D Tour S
Callaway X Hot 3Deep 14.5 PX 6.0
Taylor Made 11 Hybrid 3-18 Aldila RIP 65 S
Mizuno JPX EZ Forged XP105 S
Cleveland CG15 50, 54, 58
Odyssey White Hot Pro #2
Skriv svar