Börja satsa på golfen som 20 åring, är det försent?

Här snackar vi allmänt om golf...
hgk
Inlägg: 3
Blev medlem: 02 sep 2015, 09:20

MaxP skrev:
hgk skrev:Halloj på er golfare!

I Juni i år fick jag upp intresset för golf. Jag har på 10 veckor gått från hcp 54 till 21,6. Detta samtidigt som jag arbetar heltid. Varje minut jag får över spenderar jag på golfbanan. Min dröm har nu gått till att vilja nå den Svenska eliten inom golf.

Är det någon som någonsin hört talas om en amatör som vid 20 års ålder börjar satsa på golfen och arbetar heltid samtidigt för att sedan ha nått eliten? Är det ens möjligt enligt er? Med tanke på att jag arbetar heltid för att kunna försörja mig själv så kan jag inte direkt lägga ner 40 timmars träning i veckan, blir väll maximalt 10 timmar i veckan beroende på väder.

Hur gamla är de äldsta på PGA touren?

Mvh, En golfare
Kul initiativ Hgk!

Det är aldrig försent, även om man såklart ska ha det i perspektiv. Får man fråga om du har någon annan bollsport i grunden?

Vi hade ju Richard S Johnson som började spela golf som 17-åring och det finns garanterat andra berättelser kring sådana framgångar. Senast för någon vecka sedan så vann ju Davis Love III på PGA Touren som 51-åring så ingenting är omöjligt.

Tidsaspekten kommer att vara en begränsning och jag säger redan nu att ska du "bli något" så kommer det att krävas mer än tio timmar i veckan och med bra planering borde det väl gå?

Jag är gärna med och hjälper dig om intresset finns.
Tack alla för fint stöd! Kul att majoriteten säger: Kör! :D .. Blir lite skrämd då jag har en gammal bekant som nu spelar på Nordea Tour, ligger runt +1 i hcp, och han har spelat dagligen de 10 senaste åren..

MaxP, såg att du är golftränare, stämmer det? Du finns inte i Stockholms trakten möjligtvis? Har lite moment som jag inte riktigt kan få kläm på, att ex slå rakt med järn 6, järn 8 från tee. Kan inte lista ut vart felet sitter.. Skulle detta moment sitta skulle jag tjäna otroligt många slag.
svalle
Inlägg: 176
Blev medlem: 11 jun 2015, 09:37

Min kusin har +2 eller +3, han har inte lyckats att etablera sig på Nordea än. Bara några minitourvinster.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
WITB 2020
Driver: Ping G30 LS
Spoon: Callaway XR
Utility: TM Gapr Low
Hybrid: Adams Golf 20*
Järn: Taylor Made TP
Wedgar: Mack Daddy 4 52/10, 56/10, 60/10
Putter: Taylor Made Spider X
Boll: Pro v1 HCP: +0,4
HIO: 2
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4703
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Kör på ba säger jag!
Om inte så får du världens bästa fritidsintresse..!


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Användarens profilbild
Rasmus Mildek
Inlägg: 329
Blev medlem: 09 aug 2015, 06:46

hgk skrev:Halloj på er golfare!

I Juni i år fick jag upp intresset för golf. Jag har på 10 veckor gått från hcp 54 till 21,6. Detta samtidigt som jag arbetar heltid. Varje minut jag får över spenderar jag på golfbanan. Min dröm har nu gått till att vilja nå den Svenska eliten inom golf.

Är det någon som någonsin hört talas om en amatör som vid 20 års ålder börjar satsa på golfen och arbetar heltid samtidigt för att sedan ha nått eliten? Är det ens möjligt enligt er? Med tanke på att jag arbetar heltid för att kunna försörja mig själv så kan jag inte direkt lägga ner 40 timmars träning i veckan, blir väll maximalt 10 timmar i veckan beroende på väder.

Hur gamla är de äldsta på PGA touren?

Mvh, En golfare
Kör! Du kan få ut väldigt mycket av 10 timmars träning/vecka i min mening kontra säg 25-40 tim träning utan fokus på det du är dålig på. Det viktiga är vad du gör av tiden du lägger ned.

Vad är det värsta som kan hända?

Det kommer bli en rolig resa. Sen gäller det att ha flyt men det har duktiga spelareBild

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
WITB
Driver Cleveland Launcher (9)
Fw3 Cobra F8 (13)
Fw5 Callaway Alpha 816 (18)
Hybrid 5 (23) & 6 (27) Callaway BigBertha 19
Järn 6 Mizuno mp-h5 (30)
Järn 7-PW Titleist AP2 (34,38,42,48)
Wedgar Mizuno T-20 (54+60)
Putter Cleveland HB soft 8,5
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

svalle skrev:Min kusin har +2 eller +3, han har inte lyckats att etablera sig på Nordea än. Bara några minitourvinster.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jag känner två spelare som skaffat full spelrätt när de låg runt 2,0 i HCP så just den delen säger ingenting ;)
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

hgk skrev:
Tack alla för fint stöd! Kul att majoriteten säger: Kör! :D .. Blir lite skrämd då jag har en gammal bekant som nu spelar på Nordea Tour, ligger runt +1 i hcp, och han har spelat dagligen de 10 senaste åren..

MaxP, såg att du är golftränare, stämmer det? Du finns inte i Stockholms trakten möjligtvis? Har lite moment som jag inte riktigt kan få kläm på, att ex slå rakt med järn 6, järn 8 från tee. Kan inte lista ut vart felet sitter.. Skulle detta moment sitta skulle jag tjäna otroligt många slag.
Visst är jag golftränare, men verksamt runt 60 mil i från Stockholm. Men kika under träningsdelen här på forumet för en bra start!
obe
Inlägg: 133
Blev medlem: 04 jul 2014, 09:39

Börja spela tävlingar (KM och andra tävlingar utan handicap). Det är ju resultatet i tävlingar som räknas, inte handicap. Tänk på att de flesta som spelar tex på Nordea Tour har måånga tävlingsronder från juniortourer i bagaget. Dessutom har de flesta erfarenhet från junior och elitträningar i massor av år. Dessa träningar leds ju oftast av en PRO på klubben. De som är intresserade av golf i unga år hänger ju på golfbanan mest hela dagarna på sommarlovet. Så det handlar inte bara om mängden träning, det handlar om erfarenhet och "rätt" träning. Börja häng och spela med duktiga spelare på din hemmaklubb så lär du dig vad som krävs.
Nytt på bloggen: Slå 20 meter längre på en vinter

Ping G25 10.5 TFC 189D Tour S
Callaway X Hot 3Deep 14.5 PX 6.0
Taylor Made 11 Hybrid 3-18 Aldila RIP 65 S
Mizuno JPX EZ Forged XP105 S
Cleveland CG15 50, 54, 58
Odyssey White Hot Pro #2
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

Kände mig otroligt negativ och pessimistisk i min första post. Menade inte att vara det. Jag vill därför säga lycka till om du väljer att satsa, och håll oss uppdaterade :D
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

trippelhej skrev:
Vad gör han nu?

Jag har fått höra ofta att det är bra att börja som ung, även om det delvis är sant så är det inget måste...vilket många försöker säga.
Jag vet inte vad han gör nu, kan inte säga att jag följt honom. Då vet jag iallafall att han satsade mot Challenge Touren.

Golfen är en sport som start i unga år inte är ett måste. Däremot är en idrottslig bakgrund väldigt viktigt om du väljer att starta sent med höga mål.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

svalle skrev:Min kusin har +2 eller +3, han har inte lyckats att etablera sig på Nordea än. Bara några minitourvinster.
Den mentala biten blir nog svårare och svårare ju högre upp man kommer i systemet. Ett lågt hcp är ingen garanti för att man ska klara trycket.

Har en "bekant" som slår över 300 meter och har spelat flera tävlingar på Nordea. Tyvärr så får han det inte att funka just på tävlingarna. Vet inte vad hans hcp är med garanterat är det på plus.
Skriv svar