Börja satsa på golfen som 20 åring, är det försent?

Här snackar vi allmänt om golf...
hgk
Inlägg: 3
Blev medlem: 02 sep 2015, 09:20

Halloj på er golfare!

I Juni i år fick jag upp intresset för golf. Jag har på 10 veckor gått från hcp 54 till 21,6. Detta samtidigt som jag arbetar heltid. Varje minut jag får över spenderar jag på golfbanan. Min dröm har nu gått till att vilja nå den Svenska eliten inom golf.

Är det någon som någonsin hört talas om en amatör som vid 20 års ålder börjar satsa på golfen och arbetar heltid samtidigt för att sedan ha nått eliten? Är det ens möjligt enligt er? Med tanke på att jag arbetar heltid för att kunna försörja mig själv så kan jag inte direkt lägga ner 40 timmars träning i veckan, blir väll maximalt 10 timmar i veckan beroende på väder.

Hur gamla är de äldsta på PGA touren?

Mvh, En golfare
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

hgk skrev:maximalt 10 timmar i veckan beroende på väder.
Detta är bara en magkänsla från någon som absolut inte vet, men jag tror att det är i ovanstående det i så fall skulle brista. Det är nog svårt att nå den svenska eliten i något över huvudtaget utan att kunna lägga heltid eller nära på.
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
Erikxson
Inlägg: 1061
Blev medlem: 16 maj 2014, 22:49
Ort: Golf Uppsala

Satsa bara säger min känsla. Gör vad du vill med livet man lever bara en gång. Kolla på Jimmie Walker. Vad var han när han slog igenom, 31?
Driver: TM M4 10.5° HZRDS BLACK X 75g
Metalwood: Titleist 915F 16.5° Tour AD DI-6s 41"
Järn: Mizuno MP-5 3-PW Project X 6.0
Wedgar: Titleist Vokey SM5/6 50/08F 54/10M 58/08M
Putter: SC Newport Selected 2.6 34" 1ˢᵗ of 500
HCP: 3-ish :roll:
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Kör! Om ett år eller två vet du om du har förutsättningarna för att tillhöra toppen i Sverige och då kan du börjar fundera på att skaffa sponsorer så att du kan träna på heltid :)

Tänk bara på att den svenska eliten som spelar i Sverige inte tjänar många kronor.
Vill du leva på golfen och inte behöva bekymra dig för om pengarna ska räcka en månad till måste du ut på Europa-touren.

De äldsta på PGA-touren är drygt 50 år. Vid 50 kan de börja spela på Champions Tour.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

hgk skrev:Halloj på er golfare!

I Juni i år fick jag upp intresset för golf. Jag har på 10 veckor gått från hcp 54 till 21,6. Detta samtidigt som jag arbetar heltid. Varje minut jag får över spenderar jag på golfbanan. Min dröm har nu gått till att vilja nå den Svenska eliten inom golf.

Är det någon som någonsin hört talas om en amatör som vid 20 års ålder börjar satsa på golfen och arbetar heltid samtidigt för att sedan ha nått eliten? Är det ens möjligt enligt er? Med tanke på att jag arbetar heltid för att kunna försörja mig själv så kan jag inte direkt lägga ner 40 timmars träning i veckan, blir väll maximalt 10 timmar i veckan beroende på väder.

Hur gamla är de äldsta på PGA touren?

Mvh, En golfare
Kul initiativ Hgk!

Det är aldrig försent, även om man såklart ska ha det i perspektiv. Får man fråga om du har någon annan bollsport i grunden?

Vi hade ju Richard S Johnson som började spela golf som 17-åring och det finns garanterat andra berättelser kring sådana framgångar. Senast för någon vecka sedan så vann ju Davis Love III på PGA Touren som 51-åring så ingenting är omöjligt.

Tidsaspekten kommer att vara en begränsning och jag säger redan nu att ska du "bli något" så kommer det att krävas mer än tio timmar i veckan och med bra planering borde det väl gå?

Jag är gärna med och hjälper dig om intresset finns.
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

Spela på som vanligt, nästa år börja tävla och når du + om 2 år så kan du fundera på att satsa.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

trippelhej skrev:Spela på som vanligt, nästa år börja tävla och når du + om 2 år så kan du fundera på att satsa.
Du måste nog börja satsa tidigare än innan du når plusHCP om du faktiskt vill nå dit ;)
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Mer ontopic så spelade jag seriespel för ett par år sedan med en kille som var 29 (tror jag) och som hade börjat spela golf året innan. Han hade vad som ansågs vara rekordet då för snabbaste sänkning, jag vill minnas att han var nere på 2,0 samma år som han tog grönt kort. År 2 representerade han Veckefjärden (tror det var det eller Puttom) i seriespelet, tävlade på minitouren och planerade vara med på kvalet till Nordea Tour.
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

MaxP skrev:Mer ontopic så spelade jag seriespel för ett par år sedan med en kille som var 29 (tror jag) och som hade börjat spela golf året innan. Han hade vad som ansågs vara rekordet då för snabbaste sänkning, jag vill minnas att han var nere på 2,0 samma år som han tog grönt kort. År 2 representerade han Veckefjärden (tror det var det eller Puttom) i seriespelet, tävlade på minitouren och planerade vara med på kvalet till Nordea Tour.
Vad gör han nu?

Jag har fått höra ofta att det är bra att börja som ung, även om det delvis är sant så är det inget måste...vilket många försöker säga.
BTB
Inlägg: 100
Blev medlem: 14 maj 2014, 18:54

I min värld ligger talangen till väldigt stor del i viljan att underkasta sig den träning som krävs för att nå dit man vill! Vill jag något så har jag också viljan! Kämpa på och gå för din dröm! det värsta som kan hända är, som min son sa vid ett tillfälle, "då får jag byta dröm!"
Fundera istället så här, vad kommer Du att ångra när du är 60 år gammal(ung :D ) är det att du inte satsade på golfen? om ja, KÖR!
Älska nuet!
Driver: Cobra King F6 11° Skaft: Aerotech Regular/stiff
3W: Mizuno JPX 850 15°
Järn: Mizuno MP-54 5-PW
Hybrid: Mizuno MP-H4 4, JPX 850 19°
Wedge: SCOR 4161 50°, 54° 58°
Putter: Mizuno MP-A302
Boll: Bridgestone B330 RXS
Hcp: 9,1
Skriv svar