Varför är medelgolfaren så dålig i bunkern?

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Intog min lunch i går på Kungsängen GC och tittade på en fyrboll som kom in på Kings 18:e hål.

En av herrarna hade lagt sig i bunkern och redan när han ställde upp tänkte jag att det här kommer inte att bli bra.
Han försökte desperat komma under bollen genom att släppa ut handlederna före bollen med vikten på bakre benet vilket alltid leder till att klubban studsar i sanden och man toppar bollen. Mycket riktigt toppade han den 3(!) gånger in i bunkerväggen innan han på fjärde försöket fick upp den.

Något jag funderat på en längre tid är varför medelgolfaren är så dålig från just greenbunkrar?
Att de inte vet hur man ska göra är uppenbart men varför tar de inte en lektion så de lär sig?

Måste vara ett litet helvete vid inspel när det finns bunkrar i närheten :shock:
PatrikJ
Inlägg: 40
Blev medlem: 14 apr 2015, 20:07

Ett ganska enkelt svar är nog att dom flesta tycker det är rätt tråkigt att träna och ännu tråkigare att betala för en sådan lektion. Sedan att det skulle göra underverk för scoren och självförtroendet är en helt annan sak ;)
Driver: Ping G10 Regular FW: Cobra Fly-Z 3 & 5-7 Stiff Järn: TM Speedblade 5-PW Regular Wedgar: 48/10 56/10, 60/8, Putter: Ping Cadence TR Craz-e Boll: Hex Black
MizunoMade
Inlägg: 308
Blev medlem: 09 sep 2015, 22:23

I mitt eget fall beror det på att jag väldigt sällan är i en bunker eftersom inspelet är en av mina styrkor.

Dock tycker jag man ska öva på det, själv testade jag en sommar att slå bunkerslag en timme och läsa på lite. Hade aldrig problem ur en bunker. Nu tror jag dock att jag har det svårare då jag sällan är där och inte övat på det.
Det är utrustningen som gör spelaren

Driver: Mizuno st180
3Wood: Mizuno st180
Hybrid: Tour edge exotics cb pro u
Järn: Mizuno MP18 4-PW
Wedgar: Mizuno T7 52* 56* 60* Putter: Odyssey o-works #7s black
Bollar: Nike RZN platinum
Användarens profilbild
Rasmus Mildek
Inlägg: 329
Blev medlem: 09 aug 2015, 06:46

En duktigare spelar kommer ofta undan med att han eller hon har en bättre bollträff överlag och det ger även resultat i bunkern. Så det motsatta gäller ofta en spelare med högt hcp.

Jag tror att en av det absolut bästa övningar som finns för att träna bollträff är att slå från en fairwaybunker. Det ger dig svart på vitt var du har dina svagheter i många delar av ditt spel.


Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
WITB
Driver Cleveland Launcher (9)
Fw3 Cobra F8 (13)
Fw5 Callaway Alpha 816 (18)
Hybrid 5 (23) & 6 (27) Callaway BigBertha 19
Järn 6 Mizuno mp-h5 (30)
Järn 7-PW Titleist AP2 (34,38,42,48)
Wedgar Mizuno T-20 (54+60)
Putter Cleveland HB soft 8,5
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4704
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Medelgolfaren är ju dessutom mer i bunkern än en bättre golfare!

Men jag skulle tro att det finns ett stort kunskapsglapp.

Golf är en sak och bunkerslag något helt annat... :)

Sen är det ju så himla olika från bana till bana gällande kvaliteten på bunkrarna! Vissa är enklare att slå ur medan andra är nästintill omöjliga att göra bra ifrån.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

MizunoMade skrev:I mitt eget fall beror det på att jag väldigt sällan är i en bunker
Här är nog varför, de rundor där man har många bunkerslag glöms nog bort nästa gång man spelar. Håller med om att man i alla fall borde träna att få upp bollen minst 50% av gångerna.

Väldigt vanligt att se 2 första bunkerslaget gå i kanten och sedan 3de slaget gå 20m för långt.
svalle
Inlägg: 176
Blev medlem: 11 jun 2015, 09:37

Rasmus Mildek skrev:En duktigare spelar kommer ofta undan med att han eller hon har en bättre bollträff överlag och det ger även resultat i bunkern. Så det motsatta gäller ofta en spelare med högt hcp.

Jag tror att en av det absolut bästa övningar som finns för att träna bollträff är att slå från en fairwaybunker. Det ger dig svart på vitt var du har dina svagheter i många delar av ditt spel.


Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
I en greenbunker ska du ju inte träffa bollen :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
WITB 2020
Driver: Ping G30 LS
Spoon: Callaway XR
Utility: TM Gapr Low
Hybrid: Adams Golf 20*
Järn: Taylor Made TP
Wedgar: Mack Daddy 4 52/10, 56/10, 60/10
Putter: Taylor Made Spider X
Boll: Pro v1 HCP: +0,4
HIO: 2
Användarens profilbild
Rasmus Mildek
Inlägg: 329
Blev medlem: 09 aug 2015, 06:46

svalle skrev:
Rasmus Mildek skrev:En duktigare spelar kommer ofta undan med att han eller hon har en bättre bollträff överlag och det ger även resultat i bunkern. Så det motsatta gäller ofta en spelare med högt hcp.

Jag tror att en av det absolut bästa övningar som finns för att träna bollträff är att slå från en fairwaybunker. Det ger dig svart på vitt var du har dina svagheter i många delar av ditt spel.


Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
I en greenbunker ska du ju inte träffa bollen :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Absolut men en duktigare spelare vet hur han ska träffa bollen i bunkern pga att han redan har en bra bollträff i sig. Därav kommer han undan med att ta sig upp på green utan att lägga ned särskilt mkt tid på träningen anser jag. En som har problem med bunkerslag tror jag har svårare att skilja på dessa.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
WITB
Driver Cleveland Launcher (9)
Fw3 Cobra F8 (13)
Fw5 Callaway Alpha 816 (18)
Hybrid 5 (23) & 6 (27) Callaway BigBertha 19
Järn 6 Mizuno mp-h5 (30)
Järn 7-PW Titleist AP2 (34,38,42,48)
Wedgar Mizuno T-20 (54+60)
Putter Cleveland HB soft 8,5
ricky
Inlägg: 161
Blev medlem: 03 jul 2014, 19:34

Jag är då helt värdelös i bunkern, många rundor som har blivit förstörda där! :x
En usel dag på Golfbanan är i alla fall bättre än en kanondag på jobbet!
Golfprylar
Inlägg: 112
Blev medlem: 11 jan 2015, 22:59
Kontakt:

Sen kan man också fråga sig hur många bra slag som medelgolfaren egentligen slår under en runda från tee, fairway osv?
När man är i en bunker och missar lite så syns det ofta mycket tydligare än ute på banan, marginalerna är ju helt enkelt betydligt mindre. Ett duffat inspel kanske går 20 meter kort medan ett duffat bunkerslag hoppar fram bara 1 m.
Goltillbehör, guider, tips och golfgodis - http://golfprylar.nu/
Skriv svar