Är 14 klubbor för komplicerat för golfare?

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
Rasmus Mildek
Inlägg: 329
Blev medlem: 09 aug 2015, 06:46

Jag spelar väldigt ofta med 9 klubbor. Driver, spoon, 4,6,8,pw samt 54-60 wedge samt putter.

Jag ser bara fördelar med detta.
1. Jag slipper fundera på framförallt vilken järnklubba jag skall slå.
2. Det är lättare att bära bagen
3. Det går fortare att spela

14 klubbor för mig gör att jag har i princip har 10 m carry skillnad från j4-60* wedge så det finns ju en anledning till att vi spelar med 14 klubbor.

Men tror ni att golfaren skulle gynnas av att ha mindre klubbor i bagen?

Skulle ni tycka golf är tråkigare pga mindre utrustning?

Idag är det mycket diskussion kring snabbare spel och jag tror helt enkelt att vi skulle bli snabbare om vi hade mindre klubbor att välja mellan.




Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
WITB
Driver Cleveland Launcher (9)
Fw3 Cobra F8 (13)
Fw5 Callaway Alpha 816 (18)
Hybrid 5 (23) & 6 (27) Callaway BigBertha 19
Järn 6 Mizuno mp-h5 (30)
Järn 7-PW Titleist AP2 (34,38,42,48)
Wedgar Mizuno T-20 (54+60)
Putter Cleveland HB soft 8,5
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Som vanligt utgår det mesta inom golfen från proffsen men jag tror att vi skulle bli bättre golfare om vi hade färre klubbor.

Det krävs mer kreativitet om man måste variera längden på slagen än att alltid slå fulla slag med varje klubba.

Ska nog testa själv vid något tillfälle att ta ur alla udda järn och se hur det funkar :)
obe
Inlägg: 133
Blev medlem: 04 jul 2014, 09:39

Jag kör oftast bara 5-7-9-PW,50,58,Driver,Hybrid+Putter. Lättare att bära och min pennbag blir inte lika full. Jag tror att jag tjänar mer på att inte vara så trött vs att ha fler klubbor att välja på. Dessutom så får man träna mer på sin längdkänsla. Men hade jag haft mer tid att spela kanske jag hade haft bättre kondition och då kanske ett par klubbor till inte gör så mycket.
Nytt på bloggen: Slå 20 meter längre på en vinter

Ping G25 10.5 TFC 189D Tour S
Callaway X Hot 3Deep 14.5 PX 6.0
Taylor Made 11 Hybrid 3-18 Aldila RIP 65 S
Mizuno JPX EZ Forged XP105 S
Cleveland CG15 50, 54, 58
Odyssey White Hot Pro #2
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Rasmus Mildek skrev:Jag spelar väldigt ofta med 9 klubbor. Driver, spoon, 4,6,8,pw samt 54-60 wedge samt putter.

Jag ser bara fördelar med detta.
1. Jag slipper fundera på framförallt vilken järnklubba jag skall slå.
2. Det är lättare att bära bagen
3. Det går fortare att spela

14 klubbor för mig gör att jag har i princip har 10 m carry skillnad från j4-60* wedge så det finns ju en anledning till att vi spelar med 14 klubbor.

Men tror ni att golfaren skulle gynnas av att ha mindre klubbor i bagen?

Skulle ni tycka golf är tråkigare pga mindre utrustning?

Idag är det mycket diskussion kring snabbare spel och jag tror helt enkelt att vi skulle bli snabbare om vi hade mindre klubbor att välja mellan.
Jag tror du har helt rätt i att det är för komplicerat men samtidigt skulle det vara en enorm styrka för spelare på alla nivåer bara de visste hur långt de slog sina klubbor. Har du koll på hur långt du slår har du en enorm fördel med fler klubbor, men har du halvdålig koll eller ingen alls så lyckas du garanterat bättre med dina favoritnummer och sen anpassa längden i slaget utifrån känsla.
Användarens profilbild
Rasmus Mildek
Inlägg: 329
Blev medlem: 09 aug 2015, 06:46

Vad skulle hända om reglerna ändrades till säg 10 klubbor istället för 14?

Skulle vi få se färre/fler spelare på banorna? Skulle proffsen t.om spela bättre eftersom de har så bra koll på vilka längder de slår. Mer utmaning för dem kanske?

Precis som Sandstream säger så utgår vi från Proffsen och för att fler skulle göra denna ändring så skulle proffsen behöva ändra sitt spel först.

Kanske ett sätt att bevara golfens grundtanke som jag knappt vet vad den är längre ärligt talat, men för mig handlar det om att slå så få slag som möjligt utan att komplicera det för mycket samtidigt.
WITB
Driver Cleveland Launcher (9)
Fw3 Cobra F8 (13)
Fw5 Callaway Alpha 816 (18)
Hybrid 5 (23) & 6 (27) Callaway BigBertha 19
Järn 6 Mizuno mp-h5 (30)
Järn 7-PW Titleist AP2 (34,38,42,48)
Wedgar Mizuno T-20 (54+60)
Putter Cleveland HB soft 8,5
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Rasmus Mildek skrev:Vad skulle hända om reglerna ändrades till säg 10 klubbor istället för 14?

Skulle vi få se färre/fler spelare på banorna? Skulle proffsen t.om spela bättre eftersom de har så bra koll på vilka längder de slår. Mer utmaning för dem kanske?

Precis som Sandstream säger så utgår vi från Proffsen och för att fler skulle göra denna ändring så skulle proffsen behöva ändra sitt spel först.

Kanske ett sätt att bevara golfens grundtanke som jag knappt vet vad den är längre ärligt talat, men för mig handlar det om att slå så få slag som möjligt utan att komplicera det för mycket samtidigt.
Det är ju ingen regel att du ska ha 14 klubbor i bagen, de medelgolfare jag träffar på skulle jag säga snittar runt tio klubbor i bagen. Sen finns naturligtvis dem som har "så många klubbor för det har proffsen".
Användarens profilbild
Rasmus Mildek
Inlägg: 329
Blev medlem: 09 aug 2015, 06:46

MaxP skrev:
Rasmus Mildek skrev:Vad skulle hända om reglerna ändrades till säg 10 klubbor istället för 14?

Skulle vi få se färre/fler spelare på banorna? Skulle proffsen t.om spela bättre eftersom de har så bra koll på vilka längder de slår. Mer utmaning för dem kanske?

Precis som Sandstream säger så utgår vi från Proffsen och för att fler skulle göra denna ändring så skulle proffsen behöva ändra sitt spel först.

Kanske ett sätt att bevara golfens grundtanke som jag knappt vet vad den är längre ärligt talat, men för mig handlar det om att slå så få slag som möjligt utan att komplicera det för mycket samtidigt.
Det är ju ingen regel att du ska ha 14 klubbor i bagen, de medelgolfare jag träffar på skulle jag säga snittar runt tio klubbor i bagen. Sen finns naturligtvis dem som har "så många klubbor för det har proffsen".
Uttryckte mig kanske inte tydligt men det jag menar är max 10 klubbor. Sen att det varierar i folks olika bagar är ju inga konstigheter.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
WITB
Driver Cleveland Launcher (9)
Fw3 Cobra F8 (13)
Fw5 Callaway Alpha 816 (18)
Hybrid 5 (23) & 6 (27) Callaway BigBertha 19
Järn 6 Mizuno mp-h5 (30)
Järn 7-PW Titleist AP2 (34,38,42,48)
Wedgar Mizuno T-20 (54+60)
Putter Cleveland HB soft 8,5
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Golfindustrin är nog inte ett dugg intresserade av att minska antalet klubbor, tvärtom vill de nog att man ska få ha ännu fler.
Användarens profilbild
Rasmus Mildek
Inlägg: 329
Blev medlem: 09 aug 2015, 06:46

Sandstream skrev:Golfindustrin är nog inte ett dugg intresserade av att minska antalet klubbor, tvärtom vill de nog att man ska få ha ännu fler.
Ja det är det ingen tvekan om.

Deras vison är driver, minidriver, fw3,5,7, h3,4,5

Självfallet skall du ha j3-pw plus 50,54,58 samt en 64 graders så du kan slå den som Phil.

När vi kommer till putters så skall du självfallet ha två.

"DET DINNS ETT SLAG FÖR VARJE KLUBBA" kan vara deras slogan vara Bild

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
WITB
Driver Cleveland Launcher (9)
Fw3 Cobra F8 (13)
Fw5 Callaway Alpha 816 (18)
Hybrid 5 (23) & 6 (27) Callaway BigBertha 19
Järn 6 Mizuno mp-h5 (30)
Järn 7-PW Titleist AP2 (34,38,42,48)
Wedgar Mizuno T-20 (54+60)
Putter Cleveland HB soft 8,5
Erikxson
Inlägg: 1061
Blev medlem: 16 maj 2014, 22:49
Ort: Golf Uppsala

Jag skulle säga att det måste vara MER komplicerat att spela med mindre antal klubbor.
Om du lär dig en sving och svingar så med alla dina klubbor och har 10m mellan klubborna måste ju vara bättre än att ha flera svinghastigheter för att ändra längden på slagen med färre klubbor.

Jag kör 14klubbor, skulle gärna ha 25 klubbor i bagen om jag fick. Detta för att har jag 220m kvar in ska jag ha en klubba som når det. Har jag 70m kvar in ska jag ha en klubba som jag kan slå det med.
Att ha en stabil spoon att gå ner till när man vill vara lite mer säker är ett riktigt plus också, lika så min J3 är väldigt bra att ta fram dagen då drivern inte vill gå som jag vill.

Som Max sa, ta och träna in längderna med klubborna så ni vet hur långt ni slår, då behöver man bara beräkna vind och marksluttning inför slagen. Inte om man ska slå halvslag, greppa ner eller helt enkelt att man vet att man inte når in. Så att använda 14 klubbor skulle jag säga att det inte gör ett dugg skillnad på speltiden, snarare tvärtom.

Nu kan jag se fördelen med att gå ner i antalet klubbor när man bär, det är en anledning till att jag rullar mina klubbor. Men i överlag tycker jag att folk ska bli bättre på att fylla sina bagar.
Driver: TM M4 10.5° HZRDS BLACK X 75g
Metalwood: Titleist 915F 16.5° Tour AD DI-6s 41"
Järn: Mizuno MP-5 3-PW Project X 6.0
Wedgar: Titleist Vokey SM5/6 50/08F 54/10M 58/08M
Putter: SC Newport Selected 2.6 34" 1ˢᵗ of 500
HCP: 3-ish :roll:
Skriv svar