Den stora Tiger Woods-tråden

Här snackar vi allmänt om golf...
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

BTB skrev:Jag slänger in en idé i forumet att han kommer tillbaka, bättre än nånsin, men för en kort period.
Varför jag säger så vet jag inte riktigt men på något vis så känns det så :) väldigt vetenskapligt och korrekt analys eller hur! :lol:

Senaste tiden jag sett han på TV så har jag hela tiden tyckt att han går "konstigt", lite stelt och orörligt från nedre bröstryggen och neråt samt att han böjt sig (t.ex. för att hämta upp en boll) på ett nästan onaturligt sätt. När han avslutat svingen har det också sett lite onaturligt ut. Så jag är inte förvånad. Min idé utifrån den skada han uppenbarligen haft som gjort att nervtrådar hamnat i kläm. Kan ju faktiskt resultera i flera olika symptom, t.ex. som då han sa att han inte kan aktivera sina rumpmuskler ordentligt men även andra saker, Yips, kan, åtminstone teoretiskt, vara ofrivilliga ryckningar/låsningar som skapats av att nervtrådar är i kläm. Stämmer det så kan ju han faktiskt vara återställd snart och med ett annat självförtroende om sin egen förmåga. Låt oss hoppas att det är så! Han har betytt så oerhört mycket för golfen, jag som var totalt ointresserad av golf innan jag började (cirka 4 år sen) hade trots ointresset nästan alltid koll på Tiger, och Sörenstam också för den delen, och hur det gick!
Han var viktig långt utanför sporten!
Yips anses inom sportvärlden vara ett psykologiskt men. Men naturligtvis bör nervbanorna påverka genomförandet i sig.

Det är annars skönt att höra att någon är lite mer positivt inställd till hans återkomst än vad jag är. Men jag hoppas mer på din teori än min egen.
Användarens profilbild
Rasmus Mildek
Inlägg: 329
Blev medlem: 09 aug 2015, 06:46

https://youtu.be/G2AvRfxgpL4

Slag nr 7 är i en klass för sig själv. Kan se den svingen om och om igen. (1.44 in i klippet)

Om vi bortser från skadan. Skulle Tiger ha större chans att komma tillbaka om han gick tillbaka till Butch Harmon och Steve Williams? Går det att återskapa?


Skickat från min SM-T535 via Tapatalk
WITB
Driver Cleveland Launcher (9)
Fw3 Cobra F8 (13)
Fw5 Callaway Alpha 816 (18)
Hybrid 5 (23) & 6 (27) Callaway BigBertha 19
Järn 6 Mizuno mp-h5 (30)
Järn 7-PW Titleist AP2 (34,38,42,48)
Wedgar Mizuno T-20 (54+60)
Putter Cleveland HB soft 8,5
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Rasmus Mildek skrev:https://youtu.be/G2AvRfxgpL4

Slag nr 7 är i en klass för sig själv. Kan se den svingen om och om igen. (1.44 in i klippet)

Om vi bortser från skadan. Skulle Tiger ha större chans att komma tillbaka om han gick tillbaka till Butch Harmon och Steve Williams? Går det att återskapa?


Skickat från min SM-T535 via Tapatalk
Relationerna mellan Steve och Tiger är garanterat borta. Butch tror jag kan tänka sig att ta tillbaka Tiger men jag tror snarare att Tiger är för stolt för att gå tillbaka. I grund och botten tror jag inte heller att det är tränare, caddie eller coach som är problemet, det är han själv.
Användarens profilbild
Rasmus Mildek
Inlägg: 329
Blev medlem: 09 aug 2015, 06:46

MaxP skrev:
Rasmus Mildek skrev:https://youtu.be/G2AvRfxgpL4

Slag nr 7 är i en klass för sig själv. Kan se den svingen om och om igen. (1.44 in i klippet)

Om vi bortser från skadan. Skulle Tiger ha större chans att komma tillbaka om han gick tillbaka till Butch Harmon och Steve Williams? Går det att återskapa?


Skickat från min SM-T535 via Tapatalk
Relationerna mellan Steve och Tiger är garanterat borta. Butch tror jag kan tänka sig att ta tillbaka Tiger men jag tror snarare att Tiger är för stolt för att gå tillbaka. I grund och botten tror jag inte heller att det är tränare, caddie eller coach som är problemet, det är han själv.
Jo jag håller med dig där men jag tror han behöver ett team runt om sig där han känner sig trygg. Har Tiger haft någon mental tränare? Har inget minne av det iallafall.



Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
WITB
Driver Cleveland Launcher (9)
Fw3 Cobra F8 (13)
Fw5 Callaway Alpha 816 (18)
Hybrid 5 (23) & 6 (27) Callaway BigBertha 19
Järn 6 Mizuno mp-h5 (30)
Järn 7-PW Titleist AP2 (34,38,42,48)
Wedgar Mizuno T-20 (54+60)
Putter Cleveland HB soft 8,5
obe
Inlägg: 133
Blev medlem: 04 jul 2014, 09:39

Hade han vart skadefri dessa år kanske det hade varit något, men tveksamt om han kommer hålla mot den nya generationen Day/McIlroy/Spieth som har höjt nivån på golfen sista två åren.

Men det är igen tvekan om att han är den störste någonsin. Det fanns helt enkelt inte den konkurrensen för Hogan/Nickluas/Palmer på deras tid. Synd att han förstörde mycket av sin karriär genom sitt tvivelaktiga privatliv.

Givetvis hoppas jag att han kommer i slag igen, det är så mycket roligare att titta på en tävling när Tiger är med, mer publik, mer intresse och alla skärper sig ett snäpp.
Nytt på bloggen: Slå 20 meter längre på en vinter

Ping G25 10.5 TFC 189D Tour S
Callaway X Hot 3Deep 14.5 PX 6.0
Taylor Made 11 Hybrid 3-18 Aldila RIP 65 S
Mizuno JPX EZ Forged XP105 S
Cleveland CG15 50, 54, 58
Odyssey White Hot Pro #2
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Rasmus Mildek skrev:https://youtu.be/G2AvRfxgpL4

Slag nr 7 är i en klass för sig själv. Kan se den svingen om och om igen. (1.44 in i klippet)
Tycker hans sving såg mycket lugnare och mer kontrollerad ut på den tiden. Nu för tiden är det som att han försöka mörda bollen vid varje slag.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Sandstream skrev:
Rasmus Mildek skrev:https://youtu.be/G2AvRfxgpL4

Slag nr 7 är i en klass för sig själv. Kan se den svingen om och om igen. (1.44 in i klippet)
Tycker hans sving såg mycket lugnare och mer kontrollerad ut på den tiden. Nu för tiden är det som att han försöka mörda bollen vid varje slag.
En god poäng där, dels troligen på grund av en kropp som var i bättre skick men även att det bara för säg sju år sen inte fanns många som kunde matcha Tigerns längd.


Sent from my iPhone using Tapatalk
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

MaxP skrev:
Sandstream skrev:
Rasmus Mildek skrev:https://youtu.be/G2AvRfxgpL4

Slag nr 7 är i en klass för sig själv. Kan se den svingen om och om igen. (1.44 in i klippet)
Tycker hans sving såg mycket lugnare och mer kontrollerad ut på den tiden. Nu för tiden är det som att han försöka mörda bollen vid varje slag.
sju år sen inte fanns många som kunde matcha Tigerns längd.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Vad beror det på?
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

trippelhej skrev:
MaxP skrev:
Sandstream skrev:Tycker hans sving såg mycket lugnare och mer kontrollerad ut på den tiden. Nu för tiden är det som att han försöka mörda bollen vid varje slag.
sju år sen inte fanns många som kunde matcha Tigerns längd.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Vad beror det på?
Jag räknade lite snabbt i huvudet och insåg att sju år inte räcker, säg tio. Tiger var en atlet utan dess like när han kom ut på touren. Det fanns ingen som kunde matcha honom och självklar användes det till hans fördel.

Tänker man efter är det inte så konstigt att grabbarna som kommer nu är i ännu bättre form än honom. Det var ju när de var riktigt unga som Tiger slog igenom och visade hur du var tvungen att göra.


Sent from my iPhone using Tapatalk
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

http://www.golf.com/tour-and-news/tiger ... -begay-iii

Mycket intressant artikel i ämnet från Golf.com, enligt Notah Begay III verkar (?) Tiger vara väl medveten om vart hans karriär är på väg. Denna intervju verkar därtill lämna insatta i två läger - Begay snackar bara skit för att få publicitet eller att han talar sanning. Vad tror du?
Skriv svar