Intervju Joakim Sabel - Golfentreprenör

Nyheter från golfvärlden, intervjuer med proffs och mycket mer...

Intervju Joakim Sabel - Golfentreprenör

av JohanAdministratör » 05 jun 2014, 06:30

Googlar du Joakim Sabel får du upp rubriker som "Ingen typiskt golfnörd", "Det stora golfslaget" och "Golfentreprenör". Du märker att han är aktiv på Twitter där han rapporterar om livet på golfklubben han arbetar på och du ser tidigt i resultatlistan att han är partner i golfföretaget TopTee som har varit med och förändrat golfbranschen på ett enligt mig modernare och bättre sätt. För er som inte är bekanta med TopTee är det en koncern som erbjuder golf på fler anläggningar under ett och samma medlemskap.
Jag tror vi kan sammanfatta och säga att Joakim Sabel är en riktigt golfentusiast och en extremt driven entreprenör. Att han svarade på intervjufrågorna 56 minuter efter att jag skickat de till honom visar på hans inställning att göra saker effektivt. Något som säger än mer om hans driv är att jag skickade frågorna 02.00 och att svaret fanns i inboxen 02.56!

JoakimSabel.jpg
JoakimSabel.jpg (212.66 KiB) Visad 1964 gånger

Jag tänkte börja med lite klassisk kvällstidningsjournalism, en faktaruta så att läsarna lär känna dig. Namnet kan vi redan, men vad har du för titel?
Golfpro, VD på Kungsängen GC & Brollsta GK, Delägare i 6 klubbar, Ordförande banägarföreningen Sverige (FSG)

Vilka meriter har du? Vilken är du mest stolt över?
Några bra golfrundor på 63 slag. Utbildning på Universitet till ekonom. Vunnit ca 40-50 olika golftävlingar
Mina 2 fina söner!

Vad har du för utbildning?
Civ. ekonom Stockholms Universitet

Har du något motto här i livet?
Gör det som är kul för dig så kan det bli bra!

Jag själv har inte spelat så mycket golf sedan jag flyttade till Stockholm men i samband med TopTees nya medlemskapsform har både jag och många av mina vänner hakat på. Jag hörde något om 800 nya medlemmar till TopTee. Det måste ju vara ett tecken på att marknaden har funnits med inget erbjudande lockade. Var kom idén om TopTee ifrån?
Den kom till runt 1997 då jag och några vänner såg att liknande koncept fanns i USA. Vi ville testa det i Sverige.

Jag läste en intervju med dig där du hoppades att golfen skulle bestå av fler korsbefruktningar, jag misstänker att det handlar om att hitta synergier som ger mervärde till golfaren som kund och vad klubben kan erbjuda som paket. Har jag förstått det rätt? I så fall - vilken är den senaste korsbefruktning du arbetat med och vilken blir nästa?
God El är bra och vi vill hjälpa dem att få massor av golfare som kunder! Resebyråer, Bilhandlaren Bilia, Hotell Radisson, senast gymkedjan Friskis & Svetiis och Le Club som är Europas största golfsamarbeten

Idag finns cirka 475 golfklubbar, hur tror du det ser ut om 20 år? Har det slagits ihop till en klubb per distrikt? Eller kanske ett fåtal klubbar med flera banor likt TopTee?
Det blir massor av hopslagningar framöver! Det är bra för ekonomin och bra för spelaren. Vi kan göra bättre golfprodukter med resor, tävlingar och elitsatsningar. Det blir också bättre marknadsfört. Större enheter ger bättre förutsättningar med att nå sponsorer och nybörjare!

Hur ser du på svensk proffsgolfs framtid? Jag vet att du varit mycket engagerad i att få till bredden, men utan spets har vi inga att se upp till och det går tydligt att se trender mellan svenskar på världstoppen och antalet golfare som ger sig ut på banorna i Sverige.
Jag har alltid hjälpt sådana som satsat mot toppen! Jarmo Sandelin vinnare Europatouren. Chris Hanell vinnare på Europatouren. Viktor Johansson LongDrivingvärldsmästare. Kristina Engström, Per Jacobsson på Challengetour. Nu hjälper jag Daniela Holmqvist på LPGA-touren.
Det är kul att hjälpa sådana som vill upp och framåt Vi har bra idrottsligt kultur i landet och bra kunskap i Sverige bland PROs och Förbund. Vi får in många på College i USA så det kan fortsätta att gå bra. Det är dock fler länder och spelare som satsar globalt nu så det är en tuff match att bli en stjärna. Vi kan dock lyckas och vi har många som visat det, nu senast Stenson

En sista fråga är vad du skulle vilja säga till forumets läsare, många jobbar ju på att bli bättre på golf eller vill i framtiden arbeta med golf likt dig själv. Har du några tips?
I golfen så är det att putta mer och bättre, det är golfens själ och hjärta. Sen är det riktigt kul att slå långt så lär dig det också. Tala med din PRO om detta.
Jobb på klubben som är kul är krögare, Banarbetare, jobba i shoppen, PRO, Klubbchef , Playing PRO. Det är inte så kul att jobba på kontoret men det kan ju vara ett drömjobb för somliga. Jag har testat allt detta utom banarbete och även Caddie. Det är en fin arbetsplats på klubben och med många roliga medarbetare! Man lär sig jobba med människor i alla åldrar på en Golfklubb!

Följ Joakim på Twitter: https://twitter.com/JoakimSabel
8 FRIBILJETTER att provspela Fantasy golf för hos Fsport.net <--- PROVSPELA
10% RABATTOut-of-Bounds.se med koden 10SGF17 <--- KÖP BOLLAR
10% RABATTSandflo Golf med koden "go low with Sandflo" <--- KÖP PUTTER
Användarvisningsbild
Site Admin