Intervju Daniela Holmqvist - LPGA Tourproffs

Nyheter från golfvärlden, intervjuer med proffs och mycket mer...

Intervju Daniela Holmqvist - LPGA Tourproffs

av JohanAdministratör » 19 jun 2014, 07:26

Idag börjar US Open för damer och vad passar inte bättre då än att publicera en intervju med en av våra kvinnliga golfare som faktiskt spelar på LPGA-Touren.

Daniela Holmqvist är 26 år och representerar Lidingö GK. Många av er känner igen henne från golf.se där hon bloggat sedan 2013 om livet på Europatouren och LPGA-touren. 2013 spelade hon till sin en officiell plats på LPGA-touren och har därför LPGA-touren som huvudtour. Om man googlar hennes namn får man upp en del häftiga träffar. Bland annat har hon under en tävling blivit biten av en spindel som man trodde var den dödliga svarta änkan, vilket det turligt nog inte var! Man märker också att hon är väldigt aktiv i sociala medier, hennes Twitterkonto går varmt och på golf.se uppdateras hennes blogg kontinuerligt med små inblickar i hennes vardag. Så vad passar inte bättre än en intervju i ännu ett socialt medie - nämligen diskussionsforumet Svensktgolfforum.se!

DaniH.jpg
DaniH.jpg (140.78 KiB) Visad 2149 gånger

Du följer Daniela på:
Twitter
Henns blogg på golf.se

Du har kategori 17 på LPGA-Touren, hur många tävlingar innebär det att du kommer få spela i år?
- Jag har kategori 15 efter att ha kommit med i "re-shufflen" vilket betyder att jag just nu får spela de flesta tävlingar som har ett fullt startfält, dvs som inte har "låsta" platser för sponsorinbjudningar och så vidare.

Kompletterar du spelet på LPGA-Touren med spel på andra tourer de veckor du inte får plats? Till exempel som nu under US Open?
- Nu har jag spelat många veckor på raken, och jag tror också att träning är viktigt för att bli bättre långsiktigt. Så svaret på frågan är att jag just nu tar en vecka "ledigt" men i om det blir för lång period ledigt så kommer jag att spela på någon annan tour.

Något som fick många att höja på ögonbrynen i år var att 11-åriga Lucy Li kvalade in till US Open. Det fick många att fundera över kvaliteten på kvalen, borde inte äldre collegetjejer/proffs kunnat ta sig före en 11-åring?
- Att kvala in som 11 åring är imponerande och kan ge henne bra erfarenhet att se vad som krävs på den högsta nivån. Det finns många kvalplatser för US Open och jag vet faktiskt inte hur motståndet var på den platsen som hon spelade. Vi får hoppas att hon ställde upp i kvalet för att hon själv ville det och ser tävlingen som en bra erfarenhet istället för att försöka mäta sig mot världseliten i en så pass ung ålder.
Jag tror att många i Sverige kanske inte förstår varför det är så många tjejer som kommer fram i tidig ålder i tex USA. En av anledningarna är att vissa tjejer aldrig har gått i skolan, utan är hemskolade och satsat på golfen på heltid i många år. Flera unga proffs jag spelat med har varken gått ut 7an, gått i gymnasiet och inte heller college. Jag valde tex att göra klart min utbildning på Berkeley, därför blev jag proffs senare. Så min "golf ålder" kan därför vara yngre än en 17årings.

Vad gör du för att stå ut från konkurrenterna, det är ju många svenskor med ungefär samma ålder och erfarenhet som dig där ute? Det måste bland annat vara ett race om att knyta till sig sponsorer för att få ekonomisk stabilitet tänker jag?
- I dag är sponsormarknaden svår. Eftersom LET (Ladies European Tour) oftast inte syns på tv så är det näst intill omöjligt att få sponsorer genom att spela där vilket jag kan förstå, det verkar endast vara LPGA som räknas och då krävs det topp resultat. Det är rent generellt mycket svårare för damer att få sponsorer, många företag verkar bara tycka att det är kul med herrgolf, oavsett tour.

Hur mycket tid lägger du som proffs ner på den mentala träningen? Du arbetar väl en del med Torsten Hansson som bland annat arbetar med Stenson?
- Jag har faktiskt aldrig riktiga "mentala-pass" utan mina träningspass med golf och fys kan ofta vara mentalt krävande och ha ett mentalt syfte i dem. Jag har jobbat med Torsten i 5år nu och vi jobbar oftast med långsiktiga mål och mentaltuffhet.

Hur mycket tid lägger du ned på din utrustning under säsongen? Ändrar du t.ex. lie och loft under säsongen eller byter ut klubbor och testar nytt under säsongen?
- Jag kontrollerar mina loft och lies kontinuerligt då de kan ändras eftersom mina klubbor är ganska mjuka. Jag testar lite nya klubbor då och då, men byter oftast en gång om året.

Till sist när får vi se dig lyfta en trofé på Viasat Golf sent en söndagsnatt?
- Förhoppningsvis så snart som möjligt. Men jag har bara varit proffs i 1,5år så jag hoppas att det blir många år framåt.
8 FRIBILJETTER att provspela Fantasy golf för hos Fsport.net <--- PROVSPELA
10% RABATTOut-of-Bounds.se med koden 10SGF17 <--- KÖP BOLLAR
10% RABATTSandflo Golf med koden "go low with Sandflo" <--- KÖP PUTTER
Användarvisningsbild
Site Admin

Re: Intervju Daniela Holmqvist - LPGA Tourproffs

av Wolfsheim » 19 jun 2014, 11:01

Hon är en trevlig golfkvinna. Bra frågor å svar. :)
Instagram kewinbertilsson
Hemmaklubb Albatross Gk
Användarvisningsbild