Intervju Camilla Lennarth - Europatourproffs och vinnare

Nyheter från golfvärlden, intervjuer med proffs och mycket mer...

Intervju Camilla Lennarth - Europatourproffs och vinnare

av JohanAdministratör » 26 jun 2014, 06:32

I söndags kammade hon hem sin första Europatourtävling och vi på Svensktgolfforum ville förstås höra hur det kändes att vinna en så stor tävling. Med hjälp av lite Twitter och e-mailkontakt fick vi snabbt tag på Camilla som gärna gjorde en intervju med oss.

Camilla Lennarth vann i söndags (22 juni) Allianz Ladies Slovak Open på Ladies European Tour vilket gör henne till den senaste svensk att lyfta en trofé på någon av världstourerna.
Camilla har som många andra svenska golfproffs tagit sig till proffstouren via spel på college i USA. Hon vann i Slovakien fyra slag före Melissa Reid och kunde med det ta med sig en segercheck på 41,250 Euro hem till Stockholm.

Camilla-Lennarth640.jpg
Camilla-Lennarth640.jpg (228.52 KiB) Visad 2247 gånger

Vill ni följa hennes framfart på Europatouren gör ni det bäst här på Twitter

Först av allt – Ett stort grattis till segern! Hur var känslan inför utslaget på sista hålet – hade du en magkänsla att det här går nog vägen då?

- Tack. Det känns fantastiskt att tänka tillbaka på söndagens rond. På 18 tee kände jag att det här tar jag. Då visste jag att jag hade tre slag upp på Melissa och att det skulle krävas många dåliga slag för att schabbla bort det. Men klart att jag var nervös.

Förutom äran att lyfta trofén får du ju även med dig en saftig prischeck hem. Vad betyder det för dig och din utveckling att kamma hem en sådan summa?

- Prissumman gör att jag släppa yttre lite granna på den ekonomiska stressen. Jag har bra stöd från sponsorer men allt extra är alltid till stor hjälp. Jag kan planera längre framåt i tiden och resa lite mer bekvämt och på tider jag vill ist för att alltid åka det billigaste.

På din profilsida på LET står det att dina intressen är shopping och träning – kommer du unna dig något extra på nästa shoppingrunda nu?

- Haha jo det stämmer att jag bland annat gillar shopping. Idag ska jag iväg och handla nya träningskläder. Jag har otroligt med college fyskläder kvar men det är dags för en uppgradering. Annars blir det nog inte så mycket shopping utan snarare bjuda familj och vänner på något.

Till Svenskgolf sa du att du hade som målsättningen att hålla dig till spelplanen sista rundan. Vi har diskuterat spelstrategi en del på forumet – vill du utveckla lite kort hur du arbetar med spelstrategi inför tävlingar?

- Min caddie är alltid på plats innan mig och har gått runt banan för att hitta en bra spel plan. Vi har en plan för varje hål då vi tänker på vart utslaget behöver placeras på fairway för enklaste eller bästa vinkel in till green och olika pinnar. Sen tänker vi även på om hålet ska spelas defensivt eller aggressivt. Vi tänker på fördelar och nackdelar.

På din Twitter ser man att du ofta tränar med Kristoffer Broberg som även han hade en framskjuten placering i helgen. Sporrar ni två varandra till framgång och har du andra golfare och tränare runtom dig som betytt något speciellt för din utveckling?

- Jag och Kotte sporrar varandra. Jag lär mig mkt av honom speciellt då han är på en högre nivå vad gäller närspel. Att omges av duktiga spelare, tjejer som killar är det bästa och roligaste vid träning.
Jag tycker alltid att jag från när jag var liten haft tränare och andra coacher runt om mig som varit väldigt engagerade och stöttande. Allt ifrån Mikael Högberg som då var tränare på Gripsholms GK, till Peter Hansson på Saltis och Hans Larsson på golf gymnasiet i Perstorp, till nuvarande tränare Viktor Gustavsson. Alla är otroligt duktiga och har gett mig en massa.

En sista fråga – Nu när du tagit hem en trofé måste vi ju fråga vad nästa mål med säsongen är?

- Fortsatt mål med säsongen är att vinna fler tävlingar. Jag har mkt roligt att se fram emot detta år och det börjar med British Open i juli och sedan Evian i september.

Tack så mycket för att vi fick lite av din tid och vi håller tummarna att det ska gå bra i framförallt British Open och Evian Masters - damernas nästa Majors.
8 FRIBILJETTER att provspela Fantasy golf för hos Fsport.net <--- PROVSPELA
10% RABATTOut-of-Bounds.se med koden 10SGF17 <--- KÖP BOLLAR
10% RABATTSandflo Golf med koden "go low with Sandflo" <--- KÖP PUTTER
Användarvisningsbild
Site Admin

Re: Intervju Camilla Lennarth - Europatourproffs och vinnare

av Wolfsheim » 26 jun 2014, 10:48

Bild
Instagram kewinsfoto
Hemmaklubb Albatross Gk
Användarvisningsbild