Intervju Johan Edfors - Golfproffs och ägare av Hills GC

Nyheter från golfvärlden, intervjuer med proffs och mycket mer...

Intervju Johan Edfors - Golfproffs och ägare av Hills GC

av JohanAdministratör » 03 jul 2014, 07:49

För er som inte har koll på Johan Edfors sen tidigare kan jag berätta att Johan har varit golfproffs sedan 1998.
2006 stod karriären på sin höjdpunkt då Johan vann tre tävlingar på Europatouren och spelade hem över 14 miljoner kronor. Sedan dess har han varit etablerad på Europatouren.
I slutet av 2011 gick den relativt nyöppnade anläggningen Hills GC utanför Göteborg i konkurs. Då passade Johan uppbackad av finansiärer på att köpa anläggningen med mål att göra det till en av Sveriges bästa anläggningar. Två av de finansiärer Johan köpte Hills med har varit involverade i bygget av banan Black Mountain i Thailand – en bana som Johan var med och skapade designen till.
Nu i veckan öppnade även Hills GC med en ny design. Målet med förändringarna är att erbjuda Sveriges bästa golfupplevelse för alla kategorier golfare. Men ändå inte göra den lätt för proffs. Med anledning av det var en intervju med Johan mer än aktuellt.
Vi fick möjlighet att fråga ut Johan lite kring den nya bandesignen och hans egna tankar kring svenska banor.

JohanEdforsBild.jpg
JohanEdforsBild.jpg (56.45 KiB) Visad 2453 gånger

Först av allt – ett stort grattis till ombygget av banan! Har du hunnit lira den nya sträckningen själv?
- Ja, jag hade smygspelat hålen några gånger innan öppningen. Det känns fantastiskt skönt att äntligen vara klar.

Vad blev scoren i så fall?
- Har inte scorat men birdie som sämst på 12:an

Vad är din filosofi som bandesigner, har du någon förebild eller bana som du gärna sneglar på?
- Banan skall vara utmanande och rolig för alla kategorier golfare. Jag har alltid varit intresserad av bandesign och tagit influenser av alla banor jag spelat världen över. Gillar många olika typer av banor så det är svårt att säga en favoritdesigner eller bana.

Vad tycker du själv utmärker en bra bana?
- Att den är spelbar för en 25-handikappare och samtidigt kan vara utmanande för oss proffs.

Skulle du vilja att svenska golfbaneägare eller företag som driver golfbanor bör fokusera på något speciellt för att öka kvaliteten på svenska golfbanor överlag?
- Utveckling eller avveckling, en bana är ett levande väsen och behöver ständig förfining och utveckling.

Det är många golfare där ute i Sverige som tänker att det vore fint att jobba kring golfen på något sätt. Hur har du upplevt arbetet som golfbaneägare sedan du var med och tog över banan 2012?
- Det har varit en spännande men också tuff resa. Konkurrensen är hård i dag och vi på Hills vill leverera en större totalupplevelse för för den som älskar golf och värderar allt som är runt omkring. Detta bidrar såklart till höga kostnader som måste täckas.

Om jag säger att jag tycker det borde spelas en Challenge Tour-tävling i Sverige inom kort, vad säger du då? Skulle det vara intressant för Hills att anordna en tävling på Challenge Tour eller vill ni sikta direkt på Europatouren och kamma hem Nordea Masters till Hills?
- Jag tycker det är pinsamt att inte Sverige har en Challenge Tourrävling och ser mer än gärna en CT på Hills som ett genrep för en framtida ET-tävling

Nu när Hills är klar – har du något nytt designprojekt på gång eller blir det fokus på spel nu ett tag framöver?
- Vi kommer nog aldrig bli helt klara på Hills & det kommer redan några förändringar inom kort. På Black Mountain har vi börjat skissa på nio nya hål, så det blir spännande att vara med från start.

Vi tackar Johan för att han tog sig tid och önskar honom lycka till på Europatouren och med sina banor!
8 FRIBILJETTER att provspela Fantasy golf för hos Fsport.net <--- PROVSPELA
10% RABATTOut-of-Bounds.se med koden 10SGF17 <--- KÖP BOLLAR
10% RABATTSandflo Golf med koden "go low with Sandflo" <--- KÖP PUTTER
Användarvisningsbild
Site Admin

Re: Intervju Johan Edfors - Golfproffs och ägare av Hills GC

av Sandstream » 03 jul 2014, 08:15

Hills skulle vara kul att spela!

Vill passa på att tacka Johan för att han gav min son bollen han spelade Bro-Hofs 16:e med på Nordea Masters 2013 :)
Användarvisningsbild