Intervju Rickard Lindberg - Herrlandslagets tränare

Nyheter från golfvärlden, intervjuer med proffs och mycket mer...

Intervju Rickard Lindberg - Herrlandslagets tränare

av JohanAdministratör » 17 jul 2014, 10:09

Veckans intervju är med en person som kanske inte så många har koll på. Rikard Lindberg är svenska herrlandslagets coach och det innebär att Rickard är är övergripande ansvarig för hela pojk- och herrsidan inom landslaget. Han är i sin roll även coach för herrar amatörer och proffs. Till vardags håller han till i Västeråstrakterna men i och med sitt jobb blir det en hel del resande för att stötta spelare runtom på tourerna.

Namn: Rickard Lindberg
Ålder: 43
Titel: Ansvarig coach för alla våra herrlandslag, själv mest aktiv med våra OS Satsningar, OS2016 och Utmanarsatsningen OS2020
Utbildning: Tränarutbildning och mängder av andra special utbildningar. MEN mest har jag lärt mig från alla mina år på touren och mötet med bra spelare och coacher.
HCP: Idag 4
Meriter: Gillar inte att snacka om meriter, det är spelarna som lirar. Jag är med och vägleder dem.

RikardLindbergText.jpg
RikardLindbergText.jpg (215.01 KiB) Visad 2430 gånger

Bild: golf.se

Du är alltså tränare för svenska herrlandslaget i golf. Vi svenskar är ju vana vid att hålla på landslag i fotboll och hockey och vana vid konceptet landslag men många är nog obekanta vid ett landslag i golf. Kan du berätta lite kort om vad landslaget i golf egentligen är? Vilka är t.ex med i landslaget?
- Vi har lite olika upplägg från framtidsverksamheten som egentligen är en yngre grupp spelare som får både stöd via tävlingar och träning. Ansvarig coach för den verksamheten är Ola Lindgren som är den som förmodligen har bäst koll på yngre bra spelare i amatör världen än någon annan coach. Många många år både som spelare och ledare.

- Pojklandslaget reser runt och tävlar och tränar runt om i världen. De har ett gedigert upplägg där landslaget tillsammans med spelarens nätverk lägger upp en årsplan utifrån vad som är bäst för spelaren. Ansvarig coach för dem är Jonnie Eriksson som även jobbar med några av våra spelare på ET (mental coach).

- Herrlandslaget är den tuffa biten att få ihop. Nästan alla spelare är i USA på college och har tuffa scheman från skolan med både studier och golf. Där försöker vi stödja så gott vi kan genom att åka över och hälsa på och se hur de har det mm och när de är hemma så samlar vi dem tillsammans med t ex OS 2020 upplägget för läger. Vi vägleder dessa spelare för nästa steg, proffslivet, genom vår erfarenhet och de coacher vi har inom landslaget som har koll på vad som krävs på nästa nivå.

- OS2020 är ett nytt upplägg där coacher som jag själv, KG Nissen (sjukgymnast och fysio) och Torsten Hanson (mental coach åt b la Stenson och Hanson) stödjer ett gäng yngre proffs i deras utveckling. Alla vi coacher har många många års erfarenhet från absoluta världsnivå vilket är viktigt för spelarna att få ta del av. Vi samlar till regelbundna läger där vi hela tiden försöker hålla koll på deras utveckling och lägger upp nya planer inför framtiden. Detta gör vi tillsammans med SOK men vi är de som genomför själva praktiska träningen.

- OS2016 är nästa stora mål för vår sport och i och med att vi är med för första gången så är det mycket spännande. Vi har jobbat med våra bästa spelare på olika nivåer en tid nu och mitt jobb är att vara ute och fortsätta stödja dem där de behöver stöd. I vissa fall rent tekniskt, vissa fall genom spel feedback, ibland ser jag saker som kanske spelarna inte ser och kan då komma med förslag på vem och hur de skulle kunna förbättra detta område.

- Utbildning, vi genomför både egna utbildningar och tillsammans med svenska PGA, detta är otroligt viktigt då vi som är ute på de stora tourerna måste och VILL dela med os av våra erfarenheter som tränare hemma på klubbarna får den kunskapen. Vi kommer jobba mycket mer med detta i framtiden, startat bra detta år!

Vi intervjuade Björn Hellgren tidigare som berätta om att en mål var OS 2020. Hur ser ni från golfförbundet på OS? Är det viktigt att få fram spelare till OS som kan boosta intresset för golf i Sverige? Borde vi inte i så fall skicka den svensk som har högst ranking på Världsrankingen?
- Till OS 2016 kommer de svenskar som ligger högst på världsrankingen ett visst datum att få åka, inget vi styr över.

En diskussion som jag nyligen hade med en annan golfare var hur det kommer sig att vi får fram svenskar som kan tävla i världstoppen i golf men inte i tennis som är en inte alltför olik sport, man tävlar individuellt, kan gå på college och spela och tränar i team och grupper som junior. Vad tror du det är som gör att vi i Sverige får fram så många duktiga golfare som går till college och även till tourer?
- Ja, bra fråga, skulle vara intressant att sätta sig ner med tennisen och diskutera denna fråga, det kan jag göra på nästa SOK-träff där vi träffar alla de andra OS sporterna. Tennisen är ju med där.

När du tränar herrarna i landslaget, hur ser fördelningen ut gällande ren teknikträning som svingträning kontra teoretisk träning som spelstrategi?
Väldigt olika beroende på vart spelaren befinner sig just nu. Men teknikträningen är ALLTID närvarande. Det händer så mycket med tekniken så den måste hållas koll på hela tiden. Vid våra läger och samlingar så går vi självklart igenom alla delarna. Under ett mästerskap så blir det mer taktik och mindre teknik. Den skall förhoppningsvis vara på plats då. Då gäller det att hitta rätta taktiken/strategin för att skjuta så lågt som möjligt under mästerskapet.

Vad skulle du rekommendera användarna på forumet för träning för att ta sig lägre ner i handikapp? Är det värt för oss att verkligen försöka slipa svingen till perfektion eller ska vi istället lära lära oss spela med den sving vi har och slipa på detaljer som puttning eller spelstrategi?
- Jag hade börjat med närspelet, runt green och på green för att fort få ner handikappet. I puttningen skulle det hjälpa mycket att få koll på sitt sikte och bollstart och det är inte så mycket som krävs. Bara noga med träningen och att Ni tränar på just de områdena. När det är bättre så skulle jag börja träna på längdkontroll och läsning. Då kommer puttarna minska drastiskt J

När det gäller tekniskt träning så gäller det att OM det skall till en förändring så måste träningstimmarna finnas där. Annars blir det förmodligen liten blandning av gammal och nytt vilket kan vara mindre bra. Tror även att många skulle förbättra sitt HCP genom att fråga någon bättre spelare om de får följa med dem runt ett varv och ställa frågor om spelstrategin. Bäst är det egentligen om spelaren då går tillsammans och inte spelar. Då kan han/hon verkligen fokusera på att lära sig strategin.

Hur viktigt är det att man som medelspelare uppdaterar bagen? Man ser ju att proffsen nästan alltid byter till årets modeller av klubbor och bollar för att slå längre och få bättre kontroll runt greener.
- Att proffsen byter kan ha göra med många olika saker, kontrakt och att det är deras jobb och då är det ju bra om wedgarna till exempel inte är för gamla. Sedan jobbar de med små små förändringar i till exempel spinn för att få den optimala bollflykten, inte säker vi vanliga dödliga behöver vara så extrema i vår approach till utrustningen. MEN att ha rätt utrustning med tanke på loft/lie/längd/vikt är självklarhet. Vi behöver inte göra det svårare än vad det är.

Vi tackar Rikard så mycket för att han ställde upp som veckans intervju!
8 FRIBILJETTER att provspela Fantasy golf för hos Fsport.net <--- PROVSPELA
10% RABATTOut-of-Bounds.se med koden 10SGF17 <--- KÖP BOLLAR
10% RABATTSandflo Golf med koden "go low with Sandflo" <--- KÖP PUTTER
Användarvisningsbild
Site Admin

Re: Intervju Rickard Lindberg - Herrlandslagets tränare

av joakimhalvarsson » 17 jul 2014, 20:50

Snyggt som alltid Johan!
Drive: Cobra AMP 9.5°
Spoon: Cobra AMP-Cell
Järn: Cobra AMP forged
Wedgar: Wishon 52°/56°