Intervju Daniel Forsgren - Grundare av ProTracer

Nyheter från golfvärlden, intervjuer med proffs och mycket mer...

Intervju Daniel Forsgren - Grundare av ProTracer

av JohanAdministratör » 24 jul 2014, 05:30

Om ni någon gång har kollat på golf på TV och sett hur en röd linje swischar efter bollen har ni sett Protracer i live action. Protracer är ett redskap som gör det enklare att följa bollarna när man ser på golf på TV. Ni kan även ha stött på Protracer om ni varit på World of golf i Göteborg eller på Kista golf center i Stockholm där du på rangerna kan följa din bollbana på en Ipad bredvid mattorna. Svensktgolfforum har intervjuat Daniel Forsgren, mannen bakom företaget Protracer.

DanielForsgrenText.jpg
DanielForsgrenText.jpg (184.88 KiB) Visad 5265 gånger

Namn: Daniel Forsgren
Ålder: 40
Utbildning: Datateknik KTH
HCP: 9,2
Hemmabana: Visby GK
Meriter: Saknas!

Hur skulle du beskriva dig själv? Är du en riktigt golfnörd som spenderar för mycket tid på banan eller önskar du snarare att du hann spela mer?
- Jag provade golf som 25-åring och fastnade direkt. De första åren var jag definitift en golfnörd, spelade så mycket jag hann och köpte nya klubbor varje år. Sedan jag startade Protracer har jag paradoxalt nog fått mindre tid för golf, men kanske främst för att jag bildade familj vid ungefär samma tidpunkt.

Hur gick det till när du fick idén om Protracer? Hade du spelat alldeles för många timmar Tiger Woods golf på Playstation och saknade bollbanorna när du sen kollade på TV-sändningar?
Du är nog inne på rätt spår. Jag har en bakgrund inom spelutveckling och jobbade på ett par av DICE spel under 90-talet. Så när golfintresset kom hade jag kanske rätt "ögon" för vad som gick att göra bättre i TV-sändingarna.

Det är ju väldigt svårt att få en en icke-golfare att se på golf på TV. Vad tycker du själv om dagens TV-sändningar av golf? Skiljer det mycket hur t.ex ESPN och Viasat jobbar med golf på TV?
- Alla TV-bolag har sin syn på hur golf ska produceras, men jag tycker kanske att de ibland har varit lite väl konservativa. I och med att utslag har varit så svåra att fånga med kamera har man traditionellt väldigt mycket puttning i TV-sändingarna. Där tycker jag att man kunde ta till sig mer av möjligheterna med vår teknik och framförallt under torsdagar och fredagar fokusera mer på det långa spelet. Ska man fånga nya tv-tittare så tror jag inte att man gör det med en 1,5 meters för par på runda 1 torsdag eftermiddag.

Om du hade varit ansvarig producent med fria tyglar, hur hade du förändrat TV:s sätt att visa golf?
- Golf är en exceptionellt svår och dyr sport att producera med 150 spelare utspridda på flera kvadratkilometer, och jag sitter inte på några givna svar. Men att bättre förmedla det långa spelet som jag skrev ovan tror jag definitivt är rätt väg att locka fler tittare.

Jag har själv varit och slagit på Kista golfcenter ett antal gånger och måste säga att Protracer gör träningen otroligt mycket roligare. Om hur lång tid tror du alla golfranger har Protracer installerat?
Det är nog en lång process, men visst gör det rangen mycket roligare. Vi vill gärna göra både seriös träning roligare och samtidigt erbjuda spel och tävlingsformer som mest är till för att golfarna ska ha kul - och så blir de kanske bättre av bara farten.

Kan du avslöja något för oss golfentusiaster vad vi kan förvänta oss av Protracer härnäst?
- Det blev precis klart att vi är med i Ryder Cup-sändningarna, det tycker vi ska bli riktigt kul. På våra ranger kommer vi i samarbete med Simway introducera virtuellt banspel, ungefär som simulatorgolf men man slår riktiga golfslag ut på rangen. Det är väldigt underhållande och ett stort lyft jämfört med inomhusversionen av simulatorgolf.
8 FRIBILJETTER att provspela Fantasy golf för hos Fsport.net <--- PROVSPELA
10% RABATTOut-of-Bounds.se med koden 10SGF17 <--- KÖP BOLLAR
10% RABATTSandflo Golf med koden "go low with Sandflo" <--- KÖP PUTTER
Användarvisningsbild
Site Admin

Re: Intervju Daniel Forsgren - Grundare av ProTracer

av Sandstream » 24 jul 2014, 07:44

Bra intervju! Det hade varit intressant att få veta lite mer om hur ProTracer fungerar rent tekniskt. Gärna en jämförelse med tex Trackman :)
Användarvisningsbild

av Jocke » 24 jul 2014, 11:28

Måste prova i Kista någon gång, bor ju bara 5min därifrån :)
Användarvisningsbild

av trippelhej » 24 jul 2014, 11:56

Intressant. Några frågor jag funderar på:

Har sett Protracer på tv men bollbanan visas väldigt sällan och bara på vissa hål. Det är väl upp till tv kanalerna men tycker att, Protracer används alldeles för lite, 90% av slagen visas utan Protracer fast möjligheten finns.

Vad kostar en Protracer?.

Hur ser enheten ut, är den lik trackman?

Finns det möjlighet att använda Protracer vid fairway slag/ruff slag?. Har bara sett det från tee.

av Sandstream » 24 jul 2014, 13:01

En sak är säker, det hade varit betydligt roligare att se golf på TV om alla utslag fångades så här :)

https://www.youtube.com/watch?v=_4p-ufEsw0o
Användarvisningsbild

av NilsAnders » 28 jul 2014, 21:49

Tiger woods stinger i protracer är ju underbart
Drömmen är att åka runt med en husbil och lira med en polare på Nordea Tour och bli topp 500 i världen.
Golf är ingen sport, det är en livstil.
Taylormade all the way.
Användarvisningsbild

av kimlidberg » 01 aug 2014, 21:52

Provade Protracer på Kista i förrgår. Blev skapligt förvånad när den konstant visade min järn 7a som 102 meter. Frågade mannen där om det verkligen stämde och han hänvisade till vind och rangebollar vilket är möjligt. Däremot blev jag fundersam på bollbanan, ibland slog jag en hook och den visade den direkt som en fin draw. Provade slå spoon med ruggig slice och då var det tydligen en fade via protracern. Känns lite missvisande?

Riktigt kul att spela med annars ochdetnvwr dessutom kul att prova spela deras närspels-poäng system!
Driver: Nike Vapor Pro 9.5°
FW: Nike Vapor Flex 15°
Järn: Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper X Stiff
Wedgar: Nike VR Forged 52° / 56°
Putter: Nike Method Mod-30 SuperStroke Slim 3.0

#teamnike #motscratch