Intervju Robert Karlsson - Sveriges meste Europatourvinnare

Nyheter från golfvärlden, intervjuer med proffs och mycket mer...

Intervju Robert Karlsson - Sveriges meste Europatourvinnare

av JohanAdministratör » 31 jul 2014, 09:04

Robert Karlsson är en av de svenskar som egentligen inte behöver någon närmare presentation men det kanske finns någon ny inom golfen här på forumet så här kommer en kort summering av vad Robert har pysslat med de senaste 24 åren.
Han blev proffs 1990 då han började sin karriär på Nordea Tour i Sverige. Han hade i och för sig hunnit vinna Pojk-SM och spela i juniorlandslaget innan dess. I slutet av 1990 spelade han kval till Europatouren och lyckades ta kortet och har sedan dess varit medlem på touren.
Robert är den svensk med flest vinster på Europatouren. Han har vunnit 11 gånger och har även över 80 topp tio placeringar. Han har vunnit European Tours Order of Merit, vunnit World Cup, och spelat två Ryder Cup. Det är en rätt saftig meritlista.

Robert-KarlssonText.jpg
Robert-KarlssonText.jpg (91.72 KiB) Visad 3000 gånger

Följ Robert på:

Twitter: https://twitter.com/robertkarlsson
Hemsida med blogg: http://www.robertkarlsson.com/
Facebook: https://www.facebook.com/RobertKarlssonGolf

Med tanke på ovan meriter tänkte jag börja med en klassisk sportfråga.
Hur känns det, när du tänker tillbaka på din karriär och vad du har åstadkommit?

- Under tiden som jag fortfarande är aktiv har jag inte riktigt tagit mig tid att reflektera, det är nog ganska vanligt att det är så. Jag tänker mer på vad kan jag lära från denna vecka, vad kan jag göra bättre nästa och så vidare. När jag hade min ögon skada så tog jag mig mer tid och det var en av de saker som var riktigt viktigt att ta den tiden att ta in vad jag hade åstadkommit till dess i karriären. Det kändes väldigt bra och jag har verkligen åstadkommit mer än jag tordes drömma om.

Du har ju uppenbarligen en hel del golf i dig. Hur jobbar du för att underhålla golfspelet, vi normalgolfare med jobb på dagarna blir ju glada om vi hinner ut efter jobbet för att slå några hinkar. Hur mycket tid hinner du lägga på ren träning?
- Hur mycket jag tränar är väldigt beroende på hur jag spelar och när på säsongen det är. Under våren när jag varit hemma åker jag ofta iväg hemifrån och kör riktigt hårt och bra kvalitets träning då blir det ofta 5 dagar 8 timmars dagar. Sen åker jag hem över helgen och är med familjen. Så jag kör ganska mycket kvalitets träning sen full vila. Under säsong är det mitt stora fokus att vara fräsch när det är tävling så jag tränar hellre för lite än för mycket. Kvalitet är viktigast.

Hur har du resonerat kring val av tränare? Hur jobbar ni ihop?
- Jag jobbar sedan 2007 med Mark Blackburn som min svingtränare jag ville ha någon som inte alla andra använde och där jag visste jag kunde få kvalitet och den tid jag behöver. Det har fungerat väldigt väl.

Om vi kikar lite granna i bagen. Du spelar med Taylor Made och Titleist. Taylor Made har ju släppt inte mindre än fyra olika drivers i år! SLDR, SLDR S, SLDR Mini och JetSpeed. Hur mycket hinner du testa nya klubbor som kommer ut på marknaden?
- Vi har vissa krav på oss att vi ska spela material som Taylor Made säljer just nu. Men så länge vi spelar bra är det inget vi lägger jättemycket tid på, men det är väldigt individuellt också.

Över till lite mer vid sidan av golfen.
Du är ju väldigt aktiv i den digitala världen. Du har ett Twitterkonto med över 33,000 följare! En Facebooksida med över 2000 fans, sedan skriver du dagbok på din hemsida. Jag tycker själv att det är ett mycket bra sätt att sprida golfen och skapa uppmärksamhet, hur resonerar du själv kring den typen av arbete, marknadsföring och PR?

- All media är viktigt och numer är vi mer i kontroll över vad som skrivs genom just Facebook, Twitter och min egen hemsida. Det är viktigt precis som du säger dels för mig men också genom att det går att få fram lättare vad jag står för och hur jag arbetar.

När du inte golfar, twittrar, skriver dagbok eller uppdaterar din Facebooksida, vad gillar du att göra då? Hinner du med några hobbys eller intressen?
Jag har 2 barn så självklart tar det en hel del tid som alla föräldrar vet, jag håller också på med lite fiske och njuter av naturen, det är en jättefin balans till mitt intensiva liv på banan.

Tack så mycket Robert för att du på så kort tid ställde upp och svarade på intervjun! Jag är säker på att alla forumiter önskar dig all lycka till och att alla kommer följa ditt spel i årets sista major PGA Championship på Valhalla GC.
Vinn en M1 & Få 10 Euro gratis att spela för hos Fsport.net med koden "GOLFFORUM"
10% rabatt på Out-of-Bounds.se med koden 10SGF17 <--- KÖP BOLLAR
10% rabatt på Sandflo Golf med koden "go low with Sandflo" <--- KÖP PUTTER
Användarvisningsbild
Site Admin

Re: Intervju Robert Karlsson - Sveriges meste Europatourvinn

av JoshSWE » 31 jul 2014, 09:42

Snyggt jobbat, Johan! Att få in en intervju med en legend som Robert Karlsson i forumet är riktigt läckert.
Medlem på Västerås GK, en av landets äldsta golfklubbar.

Mizuno JPX825 9.5* - Mizuno MP-54 J3-PW
Mizuno MP-T4 50* 54* 58* - Nike Method 004
Användarvisningsbild

av Anders » 01 aug 2014, 18:02

Bra intervju, bra frågor!
Senaste på blogg 2017-07-24, Mina kommentarer om The Open, och lite glädje över egen formtopp!
http://andersgolf.blogspot.se/

av alex54 » 02 aug 2014, 13:52

Snyggt jobbat Johan och stort TACK Robert