Intervju Erik Frost - Caddie

Nyheter från golfvärlden, intervjuer med proffs och mycket mer...

Intervju Erik Frost - Caddie

av JohanAdministratör » 07 aug 2014, 08:03

Ni kanske såg Erik i senaste numret av Svensk Golf där han tipsade om hur vi kan spara slag ute på banan. Eller så har ni sett honom skymta förbi på TV där han burit bagar och kommit med tips till proffsen sedan sex år tillbaka. Trots sin unga ålder har han redan massor av erfarenhet och när Peter Hanson i januari sade att han hoppas att det nya samarbetet blir permanent var det ett tecken på Eriks talang som caddie. Svensktgolfforum tog självklart kontakt med Erik för att få lite mer inblick i livet som caddie!

Namn: Erik Frost
Ålder: 31
Hemmaklubb: Frösåker GCC
HCP: 2,2
Meriter: 2 vinster på European Tour; Nordea Masters 2011 & Wales Open 2011 med Alexander Norén.

ErikFrost360.jpg
ErikFrost360.jpg (129.91 KiB) Visad 3938 gånger

Följ Erik på:

Twitter: https://twitter.com/erikgfrost

För alla oss som är nyfikna på livet som caddie ute på touren, kan du beskriva hur det är att jobba som caddie?
- En bra yrkesbeskrivning är att man jobbar som Personlig Assistent. Att jobba som caddie innebär så mycket mer än att bara bära bagen och säga hur långt det är till flaggan. Att vara ett par extra ögon för sin spelare när han tränar, hjälpa till med olika träningsövningar och att allt i bagen är i sin ordning förekommer väldigt ofta. Sen är alla caddies lite olika, vissa tycker att det kan vara på spelarens ansvar men själv försöker jag hjälpa till så mycket som möjligt runt omkring så spelaren kan fokusera på att SPELA golf.

Vad var det som fick dig att lockas till att satsa på en karriär som caddie?
- Jag hade precis börjat plugga då min egen satsning fick lite grus i maskineriet. Då fick jag frågan(hösten 2008) av Magnus A Carlsson att gå caddie en hel säsong på Europatouren åt honom som jag tänkte att det kanske kunde bli ett yrke. Innan hade jag gjort sporadiska inhopp åt bl.a. Magnus men även Anders Sjöstrand några år tidigare. Idrott och sport har alltid legat mig varmt om hjärtat. Så att få chansen att arbeta med den yttersta eliten inom golf är en dröm som går i uppfyllelse.

Vad skulle du säga är det självklara fördelarna och nackdelarna?
- Det bästa med att vara caddie är att dels få jobba med den yttersta golfeliten. Att varje vecka ha de bästa spelarna och caddies som arbetskamrater och de bästa golfbanorna i världen som kontor. Sen får man åka till världens alla hörn, träffa på nya människor och kulturer och med vad allt de innebär.

Den negativa sidan är väl den sociala biten på hemmaplan. Det krävs mycket förståelse från familj och vänner för det man håller på med. Jag reser ca 30-35 veckor om året vilket innebär att tiden hemma är begränsad. Ibland önskar jag att jag hade några extra timmar på dygnet!

Som caddie kanske du ser på spelet och på tourerna på ett annorlunda sätt än vad vi gör från TV-soffan.
Tycker själv att se på tv är stor skillnad än att se på plats. På tv får man en bättre helhetsbild, man ser alla de bästa slagen efter varandra. Det man missar är känslan över spelet golf. Att se hur te.x. greenen lutar och hur snabbt det är på green, är omöjligt från soffan. Golf upplevs bäst direkt! =)

Finns det något med spelet eller tourtävlandet som du skulle vilja förändra?
Nja, tycker att tourtävlandet är bra som det är. Det kanske skulle vara att vi i Sverige kunde arrangera en andra tävling på Europatouren. Sverige har ett stort golfintresse och många fina golfbanor som skulle kunna arrangera tävlingar. Men detta är en ekonomisk fråga där sponsorer är den fallerande faktorn. Det finns inte det ekonomiska stöd som behövs för att arrangera en andra tävling.

Hur ser du t.ex på användandet av kikare, hur många slag tror du proffs skulle kunna spara, eller tror du att spelet skulle snabbas upp rejält med kikare på banan?
Ett proffs skulle inte spara några slag med hjälp av en kikare i dagens läge. Banguiderna och anteckningarna vi Caddies har tillgång till idag är lika precisa som kikarna.

Men på proffs-nivå/amatörnivå där det saknas denna information kan de kapas en hel del slag. Sen måste man ju veta hur långt man själv slår innan de ger resultat. Alla proffs vet hur långt de slår, långt ifrån alla amatörer.
Det som tar tid på proffsnivå är inte att få fram ett nummer till flaggan utan mer diskussionen runt själva slaget eller rutinerna innan slaget. Caddies går ofta lite före sina spelare och börjar räkna redan innan man kommer fram till bollen. Sen skall vind, höjd, temperatur och slag typ diskuteras. Det är det som kan ta tid ibland.
Dessutom är banorna betydligt längre och svårare än normala banor så det tar längre tid att spela.
På amatörnivå finns det mycket tid att kapa. Att plocka upp kikaren ur bagen och ta fram ett mått tar inte mer än 5-10 sekunder. Att leta upp ett sprinterlock sedan stega till det tar betydligt längre tid. Att vara beredd när det är ens tur att slå är vi Svenskar väldigt dåliga på. Där kan vi spara den största delen tid. Spela ”Ready-golf” som vi kallar det, att vara beredd när det är ens tur att slå. Skottar är fenomenala på det!!!!

Hur skiljer sig de olika spelarna åt som du gått caddie för?
På ett sätt är alla lika och olika. Lika på det sätt att man bär bagen och tar mått. Sen skiljer det sig hur mycket man är involverad i själva slagen. Vissa vill ha en diskussion mellan fyra ögon andra vill ta beslut utan min åsikt. Det är helt upp till spelaren själv och det bestämmer vi innan vi börjar jobba.

Hur skulle ditt drömuppdrag se ut?
Oj, det var en svår fråga! Att jobba under en lägre tid med samma uppdrag och ha stora framgångar. Sen behöver inte framgångarna vara resultatbaserade! Jag skulle ljuga om jag inte sa att det vore kul att tjäna mycket pengar också, men det är absolut inte allt!!

Har du några roliga eller dräpliga stories kring livet på touren som du kan bjussa på?
Inga stories direkt men det finns en rolig video om hur förhållandet mellan spelare och caddie kan/kunde vara!!

8 FRIBILJETTER att provspela Fantasy golf för hos Fsport.net <--- PROVSPELA
10% RABATTOut-of-Bounds.se med koden 10SGF17 <--- KÖP BOLLAR
10% RABATTSandflo Golf med koden "go low with Sandflo" <--- KÖP PUTTER
Användarvisningsbild
Site Admin

Re: Intervju Erik Frost - Caddie

av kimlidberg » 10 aug 2014, 18:23

Vart är filmen på sista frågan? :D
Driver: Nike Vapor Pro 9.5°
FW: Nike Vapor Flex 15°
Järn: Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper X Stiff
Wedgar: Nike VR Forged 52° / 56°